Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Čas a história

Z minulosti sa nedá získať oheň, iba popol.

Jediné, čo sa ľudstvo môže dozvedieť z histórie, je, že ľudstvo sa nikdy nepoučí z histórie.

História sa opakuje. To je jediná zlá vec na histórii.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Nevytesané pravdy - I. večer

Na ťažké a zložité problémy sa vždy nájde jednoduchá, ľahko pochopiteľná ale nesprávne odpoveď.

Nič nie je natoľko pokazené, aby sa to nedalo ešte pokaziť, takže zhoršovanie vecí nie je v konečnom dôsledku ničím ohraničené.

Nechoďte hlavou proti múru! Postavte sa vždy tak, aby si ju otrieskali iní.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Všeobecné ustanovenia

Neexistuje cesta, po ktorej by sa dala chyba obísť.

Nevŕtajte do vecí – pokazia sa aj samy!

Matka príroda je macocha.

(Murphyho zákonník)
Ako si komplikovať život - II. večer

Súčiastky, ktoré nie je možné namontovať opačne, sa pri kontrole ukážu byť namontované opačne.

Dodaná súčiastka, alebo prístroj vyhovujú požiadavkám dovtedy, kým sa prvý raz nevyskúšajú.

Dobre vymyslené podanie mizernej zásady vždy prekoná zlé podanie vynikajúcej zásady.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Človek a byrokracia

Sťažnosti na byrokrata sa strácajú smerom k jeho nadriadený, rovnako ako úplatky, určené nadriadenému.

Keď byrokrat urobí chybu, bude ju opakovať dovtedy, kým sa z nej nestane pravidlo.

Dve tretiny zemského povrchu boli pokryté vodou, zvyšok úradmi. Plocha zaliata vodou sa ale neustále zmenšuje.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)

Vyššia sadzba ECB ďalej zdvihne sadzby hypoték

31. 10. 2022 Ďalšie zvyšovanie sadzieb pri energetickej kríze viac ako pravdepodobné. Budúci rok sa tak s hypotekárnymi úrokovými sadzbami pravdepodobne dostaneme k úrovni štyri až 4,5 percenta.
Vyššia základná úroková sadzba Európskej centrálnej banky automaticky ďalej zdvihne sadzby hypoték. Tie v očakávaní tohto kroku postupne rástli aj medzi prvým zvýšením v júli a druhým v septembri, čiže do istej miery už tento nárast zohľadňujú. V reakcii na aktuálne zvýšenie hlavných úrokových sadzieb ECB o 75 bázických bodov to skonštatoval finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.
Očakáva zrýchlenie rastu úrokov pri hypotékach. "Ak v auguste predstavovala priemerná sadzba pri nových hypotékach niečo cez 2,4 percenta, do konca roka uvidíme nárast priemernej sadzby nových úverov na úroveň tri až 3,5 percenta. Tempo rastu by mohol do istej miery zmierniť prepad dopytu po hypotékach," priblížil. Na druhej strane si však podľa neho banky nemôžu dovoliť požičiavať so stratou alebo s príliš nízkou úrokovou maržou pri rastúcej cene peňazí na medzibankovom trhu.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Call centrá budú mať po novom špeciálnu predvoľbu

7. 2. 2017 Obťažujúcim telefonátom by mal byť už čoskoro koniec. Počíta s tým návrh európskej smernice na ochranu súkromia, podľa ktorého sa budú smieť vytáčať len čísla ľudí, ktorí na to dajú vopred súhlas.
Štáty EÚ však budú mať možnosť nariadenie aplikovať aj tak, že spotrebiteľom umožnia vyhnúť sa marketingovým hovorom. Napríklad tým, že svoje telefónne číslo budú môcť zapísať na osobitný zoznam odmietajúcich tieto hovory. Novinkou tiež je, že call centrá sa už nebudú môcť schovávať. Firmy, ktoré budú potenciálnym klientom volať s komerčnými informáciami či ponukami, budú povinne používať viditeľné čísla a špeciálnu predvoľbu, z ktorej volaný hneď spozná, že ide o marketingový telefonát. Nová smernica tak nevyžiadané hovory stavia na úroveň nevyžiadanej elektronickej pošty. Tej sa už teraz možno brániť buď odhlásením zo zoznamu príjemcov, alebo označením „spam“, a e-mailová schránka potom ďalšie takéto otravné správy pred očami svojho používateľa skryje. Majiteľom mobilných telefónov však podobná možnosť doteraz chýbala. I keď volaný môže zavesiť, nikto už nezabráni tomu, aby call centrum zavolalo znova. Spotrebiteľ to nemá jednoduché ani s podávaním sťažností. Pre úspech je nutné mať nahrávku konkrétneho telefonátu, úrady si navyše problém prehadzujú ako horúci zemiak.
zdroj: hnonline.sk

Prevody peňazí budú trvať niekoľko sekúnd

3. 2. 2017 Banky sa pripravujú na platby v reálnom čase. Štartovať by mohli v novembri.
Ak chcete poslať peniaze do inej banky, trvá to zvyčajne deň niekedy aj dlhšie. Po novom by vám platba mohla odísť z účtu do niekoľkých sekúnd. A na príjemcovo konto sa pripísať za maximálne desať sekúnd. Platby v rámci Európskej únie, teda SEPA, by mali postupne prebiehať v reálnom čase. Začať by sa malo od novembra tohto roka. Aspoň tak to chce Európska platobná rada, ktorá na konci minulého roka schválila nové pravidlá pre okamžité platby. Plánuje tak zjednotiť roztrieštené platobné systémy v Únii. Banky na Slovensku sa na túto významnú zmenu už pripravujú, aj keď je dobrovoľná. O tom, či to stihnú do jesene, pochybujú. „Zvažujeme svoju účasť v tejto schéme. Ak, tak to v rámci pilotnej prevádzky nebude hneď od začiatku,“ priznáva Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB. Úspešnosť okamžitých platieb bude úzko súvisieť s tým, koľko bánk sa do tejto schémy zapojí. Čím ich bude viac, tým sa táto služba stane štandardnejšou. VÚB banka zvažuje zapojenie do tejto schémy v priebehu roka 2018.

Únia sa zhodla na veľkoobchodných platbách za roaming

1. 2. 2017 Zástupcovia členských krajín EÚ, europarlamentu a Európskej komisie sa v noci na dnes zhodli na podobe poplatkov, ktoré si od júna budú môcť navzájom účtovať mobilní operátori za využívanie roamingových služieb.
Ako v tlačovej správe pripomenul podpredseda komisie pre digitálny jednotný trh Andrus Ansip, na svoje miesto zapadol posledný diel skladačky, ktorá umožní ukončiť v EÚ platby zákazníkov za roaming k 15. júnu. Už vlani na jar sa poplatky za používanie mobilných telefónov v inej krajine Európskej únie znížili a v júni majú v zásade zmiznúť úplne. Vec sa už pre niektorých politikov v únii stala témou, na ktorom sa snažia demonštrovať konkrétne prínosy EÚ pre občanov členských krajín. Nočnú dohodu vyjednávačov ešte musia formálne potvrdiť členské krajiny a europarlament. Dosiahnutý kompromis teda znamená od 15. júna pre veľkoobchod strop na 0,032 eura za minútu volania a 0,01 eura za textovú správu. V rovnaký deň začne tiež platiť hranica 7,7 eura za gigabite dát, ktorá sa bude postupne v piatich rokoch znižovať až na 2,5 eura za gigabite dát od januára 2022 (6,0 eura január 2018, 4,5 eura január 2019, 3,5 eura január 2020, 3,0 eura január 2021).
zdroj: hnonline.sk

Porovnávali mestské firmy krajín V4

30. 1. 2017 Slovenské mestské firmy zaostávajú v transparentnosti za českými a maďarskými. Upozornila na to organizácia Transparency International Slovensko (TIS), ktorá v nedeľu (29. 1.) zverejnila výsledky porovnania úrovne transparentnosti v 36 stopercentne mestských spoločnostiach v krajinách Vyšehradskej štvorky. Každú krajinu zastupovalo deväť firiem.
Na štúdii sa podieľali okrem TIS aj ďalšie mimovládne organizácie, české Oživení, maďarský Budapest Intézet a poľská Sieč Obywatelska – Watchdog. Otvorenosť mestských spoločností v krajinách V4 voči verejnej kontrole vo všeobecnosti nie je vysoká, priblížil výsledky štúdie analytik TIS Michal Piško. Všetkých 36 firiem dosiahlo v priemere len 34-percentné skóre transparentnosti. Slovenské spoločnosti nezískali v hodnotení založenom na odporúčaniach Svetovej banky, OECD, Európskej komisie i mimovládnych organizácií ani tretinu možných bodov (30,5 percenta), teda skončili mierne pod priemerom. Najlepšie pritom obstáli české mestské firmy s priemerným skóre cez 41 percent a maďarské s vyše 40 percentami. Najmenej otvorené vyšli z porovnania poľské spoločnosti, ktoré dosiahli len cez 24 percent.
zdroj: hnonline.sk
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Roland
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner