Úprava postupov a podmienok pri udeľovaní povolení pri cezhraničnom obstarávaní k projektom transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Cieľom zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je okrem iného transponovanie smernice a s tým súvisiaca úprava postupov a podmienok pri udeľovaní povolení, ako aj pri cezhraničnom obstarávaní k projektom transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
Príprava veľkých stavieb a získavanie pozemkov na ne sa aj v zahraničí zvykne riešiť osobitnou právnou úpravou alebo aspoň osobitnými skrátenými postupmi. Dôvodom je, že veľká stavba celoštátneho a neraz medzinárodného významu ovplyvňuje ekonomický, kultúrny a demografický vývoj celých regiónov a neraz aj štátov. Preto pri zachovaní prirodzených práv ľudí na vlastníctvo nehnuteľností, ktoré ochraňujú ústavy všetkých demokratických štátov, sa hľadajú postupy, ktoré by na jednej strane boli v súlade s týmito právami, ale ktoré by na druhej strane zamedzili povyšovať záujem jednotlivca nad celospoločenský záujem v takej miere, aby brzdili celospoločenský rozvoj v štáte. Návrh zákona rieši tento konflikt spôsobom, ktorý nie je neštandardným ani z medzinárodného hľadiska.
K
Všeobecné kritériá na záchranu bánk
21. 7. 2009
Jednou z priorít EÚ by v čase finančnej krízy malo byť definovanie všeobecných kritérií na záchranu bánk. Ich stanovenie by mohlo zabrániť podobnému krachu v budúcnosti. Tvrdí to aliancia najväčších finančních hráčov v dvadsaťsedemčlennom bloku.
Finančná kríza odhalila potrebu sprísniť európsky dohľad nad finančnými inštitúciami, ktoré
kontrolujú najmä národné autority, a to i napriek tomu, že sú čoraz viac
zapojené do cezhraničných aktivít. V Európe je podľa údajov Európskej
komisie viac ako osem tisíc bánk, no dve
tretiny ich aktív sú v rukách okolo štyridsiatich medzinárodných inštitúcií.
V októbri 2008 vytvorila EK expertnú skupinu, ktorej úlohou bolo skúmať a
navrhnúť reformné opatrenia vo finančnej supervízii. Panel viedol bývalý
výkonný riaditeľ Medzinárodného menového fondu. Svoju správu prezentoval vo
februári 2009.
V máji Komisia plne podporila návrhy skupiny, pričom predstavila svoj koncept
založený na zvýšení právomocí Európskej centrálnej banky pri makrodohľade na
prevenciu systémového rizika a podporu spolupráce na národnej úrovni pri
mikrodohľade medzinárodných finančných skupín.
EÚ usiluje o dohľad nad energetickými investíciami
20. 7. 2009
Európska komisia má záujem viac monitorovať národné investície do energetickej infraštruktúry v kľúčových oblastiach. Patria k nim oblasti ako biopalivá, jadrová energia, plyn a zachytávanie a uskladňovanie CO2.
Komisia návrh
nariadenia o povinnosti štátov oznamovať investičné projekty energetickej
infraštruktúry predstavila 16. júla.
Komisár Piebalgs zdôraznil, že Únia by potrebovala práve tieto investície vzhľadom
na záväzky EÚ v oblasti klímy.
Komisiu zaujíma, či sa investičné projekty stanú realitou včas
na to, aby uspokojili budúci dopyt a naplnili energetické
a klimatické ciele. Tento záujem je v čase, keď vážna finančná
a hospodárska kríza spôsobuje škrty a meškanie energetických
investícií a zvyšuje neistotu v budúcich energetických projektoch,
pochopiteľný.
EÚ v rámci
plánu hospodárskej obnovy určila na investície do energetickej infraštruktúry
3,98 miliardy eur. Komisia však odhaduje, že na zlepšenie elektrickej siete a výrobných
kapacít bude potrebné investovať do roku 2030 investovať podstatne viac, a to
až jeden bilión eur, teda asi 250-krát
viac. Ďalších 150 miliárd by malo smerovať do plynárenských sietí. Únia bude len
tak bude schopná reagovať na výzvy
v oblasti bezpečnosti dodávok a klimatických zmien.
V spore o kanadské víza Praha hľadá solidaritu EÚ
15. 7. 2009
Česko protestuje proti obnoveniu vízovej povinnosti pre svojich občanov cestujúcich do Kanady. Rozhodlo sa vyjednávať s kanadským veľvyslancom a členské štáty EÚ vyzýva k podpore v snahe o zvrátenie rozhodnutia.
Od zrušenia vízovej povinnosti v
roku 2007, zaznamenala Kanada takmer
3000 žiadostí o azyl zo strany českých občanov, predovšetkým Rómov.
Väčšina Rómov sa podľa českých a kanadských médií odvolávala na strach z
rastúceho extrémizmu vo svojej krajine.
Kanada, ktorá poskytuje azylantom
štedrý sociálny balíček tvrdí, že český exodus vyčerpáva jej kapacity a
rozpočet imigračných služieb. Od včera (14. júla) sú tak Česi cestujúci do Kanady nútení ísť podať žiadosť do najbližšieho
kanadského úradu pre víza, ktorý je vo Viedni.
Český premiér je rozhodnutý povolať
svojho veľvyslanca v Kanade späť do Prahy, aby s ním konzultoval
situáciu. Vláda sa okrem toho dohodla,
že i kanadskí diplomati a držitelia služobných pasov budú pri ceste do Českej
republiky potrebovať víza.
Ako člen Európskej únie však Česko nesmie recipročne a individuálne zaviesť
víza pre všetkých Kanaďanov, pretože musí rešpektovať politiku celého bloku EÚ,
ktorý má s Kanadou dohodu o bezvízovom styku.
Českí diplomati preto chcú začať
rokovať s Európskou komisiou, ktorá by voči Kanade mohla zakročiť v priebehu
troch mesiacov. Premiér Fischer vyhlásil, že za hromadný odchod Rómov môže
kanadský azylový systém, ktorý je podľa neho veľmi náchylný k zneužívaniu.
Hospodárska obnova Európy - investície do výskumu
14. 7. 2009
Od konca júla do polovice budúceho roku Európska komisia a podniky investujú 268 miliónov € na hospodársku obnovu Európy. Investície sú súčasťou plánu hospodárskej obnovy prijatého koncom minulého roku.
Prvé kolo výziev na predkladanie
žiadostí o príspevok na výskumné projekty Európska komisia a podniky
odštartovali včera (13. júla).
Cieľom investovania je obnova a
udržateľnosť európskeho hospodárstva založenom na znalostnej ekonomike. Prvé
kolo iniciatívy bude trvať od 30. júla
do polovice roku 2010. V tomto období by sa 268 miliónov € malo investovať v troch hlavných oblastiach:
1. Inovatívne výrobné technológie, materiály a
procesy, ktoré vyrobia viac pri menšej spotreby materiálu a energie a nižšej
produkcie odpadu.
2. Energeticky efektívne budovy, zefektívňovanie existujúcich stavieb,
nových materiálov a stavebných techník.
3. Zelené autá, inteligentné
systémy prepravy, vrátane elektrifikácie ciest a mestskej dopravy a výskum
hybridných technológií.