Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Eurovoľby za dverami
18. 5. 2014
Voľby do Európskeho parlamentu sa v SR uskutočnia v sobotu 24. mája od 7:00 do 22:00. Na Slovensku sa budú konať tretie eurovoľby, predtým sa konali v rokoch 2004 a 2009.
Právo voliť do Európskeho parlamentu na území Slovenskej republiky majú občania SR, ktorí najneskôr v deň volieb dovŕšili 18 rokov a majú na Slovensku trvalý pobyt. Voliť tiež môžu občania SR, ktorí nemajú trvalý pobyt na Slovensku a ani v ďalšom členskom štáte EÚ, ak sa v deň volieb zdržiavajú na území Slovenska. Napokon voliť zástupcov Slovenska v europarlamente môžu aj občania iných členských štátov EÚ s trvalým pobytom v SR, ktorí najneskôr v deň volieb dovŕšili 18 rokov. Museli však najneskôr 14. apríla požiadať obec, kde bývajú, aby ich zapísali do zoznamu voličov.
Spoplatnené prehliadky zamestnancov
9. 3. 2014
Prehliadky zamestnancov, ktoré žiada Európska únia, nebudú rovnakého typu a na ktoré má poistenec nárok zo zákona, ale budú zamerané na cielené vyšetrenia.
Slovensko má dva mesiace na to, aby zmenilo legislatívu. Cieľom novely bude, aby každá firma mala zmluvu s pracovnou zdravotnou službou. Ide o tím odborníkov, ktorí jej odporučia, aké vyšetrenia by mali zamestnanci u lekára absolvovať. Okrem toho bude služba kontrolovať, či pracovné podmienky neohrozujú zdravie ľudí, a navrhovať riešenia. Ministerstvo zdravotníctva uvádza, že už pripravilo novelu zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia. Podieľal sa na nej aj Úrad verejného zdravotníctva. Konkrétne opatrenia rezort konkretizovať nechcel, pokiaľ súlad novely s európskou smernicou neposúdia právnici na Úrade vlády. Rastislav Machunka z Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení tvrdí, že firmy sú si vedomé toho, že smernicu treba implementovať pre nerizikových zamestnancov.
Testovanie žiakov elektronicky aj zo spoločenskovedných predmetov
18. 2. 2014
Práve v spoločenskovedných predmetoch môže žiak preukázať, ako ovláda napríklad čítanie s porozumením a orientuje sa v právnej a sociálnej problematike či v ekonomických pojmoch.
Projekt školám ponúkne testové úlohy v súlade so Štátnym vzdelávacím programom. Ide o národný projekt za približne 28 miliónov eur financovaný prevažne z eurofondov, ktorý ústav zastrešuje s názvom Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania.Z dejepisu, geografie a občianskej náuky budú žiaci absolvovať testy na počítači. Nové úlohy a testy z občianskej náuky, dejepisu a geografie umožnia školám overovať vedomosti žiakov na úrovni jednotlivých ročníkov základných a stredných škôl.
Nové programové obdobie 2014 - 2020
12. 2. 2014
Prvé európske peniaze v novom programovom období 2014 až 2020 by Slovensko mohlo začať využívať už v tomto roku.
Odhaduje sa, že v prvom roku nového obdobia eurofondov by sa mohlo vyčerpať až 200 miliónov eur, závisieť to bude hlavne od toho, kedy budú schválené nové operačné programy. Nové operačné programy, ktoré sú najlepšie pripravené sú: Kvalita životného prostredia, Ľudské zdroje a Integrovaná infraštruktúra. Tieto by mohli míňať peniaze už v priebehu tohto roka a ostatné, čiže Výskum a inovácie, Integrovaný regionálny operačný program a Efektívna verejná správa, do konca tohto roku.
Konečnú verziu návrhu Partnerskej dohody SR na roky 2014 až 2020 by mohli poslať na formálne schvaľovanie Európskej komisii do 20. 2. 2014. Podľa rozhodnutia vlády treba poslať návrh Partnerskej dohody do Bruselu na formálne schvaľovanie do konca februára.
Pre efektívnejšie a rýchlejšie čerpanie eurofondov treba však ešte upraviť systém riadenia. Ak operačné programy alebo prioritné osi v rámci nich v určitom čase nevyužijú konkrétnu sumu, prídu o ňu.