Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Čínska banka napumpovala na trh miliardy eur
26. 8. 2015
People's Bank of China dnes podporila medzibankový peňažný trh prostredníctvom programu na poskytnutie krátkodobej likvidity- SLO. Banka prostredníctvom týchto operácií napumpovala na trh takmer 19 miliárd eur. Tieto úvery majú splatnosť 6 dní a priemernú sadzbu 2,3 percenta. Banka spustila SLO v roku 2013, aby rozšírila svoje monetárne nástroje.
PBOC v utorok skresala kľúčový úrok už piatykrát od novembra 2014. Banka znížila tiež povinné rezervy bánk, aby finančné inštitúty mali viac voľných prostriedkov na poskytovanie úverov, čo by malo podporiť druhú najväčšiu svetovú ekonomiku, ktorej rast sa spomaľuje. Turbulencie na čínskych burzách majú aktuálne negatívny vplyv na finančné trhy po celom svete.
zdroj: hnonline.sk
V Bratislave pribudnú štyri nové letecké linky
18. 8. 2015
Bratislavské letisko bude mať od októbra tohto roku opäť denné letecké spojenie s Moskvou. Moskva je pre bratislavské letisko dôležitou destináciou.
Turisti zo Slovenska budú môcť totiž cez Moskvu a sieť jej liniek cestovať do vzdialenejších častí Ruskej federácie a vôbec na ázijský kontinent. Na jar budúceho roku by mali zase pribudnúť nové letecké linky do Sofie, Tbilisi či Tel Avivu.
zdroj: hnonline.sk
Ruskp rozširuje zákaz importu na ďalšie krajiny
12. 8. 2015
Rusko plánuje pridať ďalšie krajiny na zoznam tých, na ktoré sa vzťahuje zákaz importu potravín. Toto opatrenie je odpoveďou na sankcie, ktoré uplatňujú západné krajiny voči Moskve pre ukrajinskú krízu.
Rusko pripíše pravdepodobne na zoznam sedem krajín. Väčšinu dovozu potravín zo západných krajín Rusko zakázalo v auguste minulého roka. Proti Nórsku už sú namierené odvetné opatrenia Moskvy týkajúce sa potravín. To platí aj pre USA, Austráliu, Kanadu a krajiny EÚ. Ruský zákaz na import potravín je aktuálne platný do 5. augusta 2016. Týka sa napríklad mäsa, rýb, ovocia, zeleniny, ale aj mliečnych výrobkov.
zdroj: hnonline.sk
V Rusku sa sformovali vzdušno-kozmické sily. Reforma pokračuje.
5. 8. 2015
Rusko zlúčilo niekoľko zložiek svojej armády v záujme zlepšenia koordinácie a efektívnosti do vzdušno-kozmických síl. Novú armádnu zložku tvoria doterajšie vojenské letectvo, sily protivzdušnej a protiraketovej obrany a takzvané kozmické vojská.
Zlúčenie je odpoveďou na rastúcu dôležitosť vzdušných a kozmických prvkov v modernom vojenstve. Vrchným veliteľom novovytvorených síl sa stal doterajší šéf armádneho letectva generálplukovník Viktor Bondarev. Ruský prezident Vladimir Putin už dávnejšie predstavil ambiciózny program modernizácie armády, ktorý Moskva realizuje v období napätých vzťahov so Západom pre konflikt na Ukrajine.
zdroj: hnonline.sk