Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Z nórskych fondov môžeme získať až 113 miliónov eur

23. 11. 2016 Slovensko v pondelok podpíše s Nórskom, Islandom a Lichtenštajnskom memorandá o porozumení pri implementácii Finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru a Nórskeho finančného mechanizmu, čím bude môcť čerpať z nórskych grantov finančné prostriedky aj v novom období.
Štátny rozpočet SR na financovanie programov rovnako ako v minulosti prispeje 15 percentami. Slovensko podpíše memorandá ako druhá krajina v poradí z celkovo 15 krajín, ktoré sú oprávnené prijať podporu z týchto finančných mechanizmov. Finančné prostriedky v novom období budú môcť byť použité na financovanie projektov v oblastiach podnikania a inovácií, zmeny klímy, kultúrneho dedičstva, boja proti rodovo podmienenému násiliu, miestneho rozvoja a inklúzie Rómov či transparentnosti justície. Podstatnú časť príspevku tvorí aj fond pre občiansku spoločnosť.

Miera nezamestnanosti v Británii klesla na dlhoročné minimum

16. 11. 2016 Britská nezamestnanosť padla v 3. kvartáli na najnižšiu úroveň za 11 rokov.
Miera nezamestnanosti sa za tri mesiace od júla do septembra znížila na 4,8 percent, uviedol britský štatistický úrad ONS. To bolo najmenej od 3. štvrťroka 2005. Ekonómovia počítali so stagnáciou na úrovni 4,9 percent, ako v predchádzajúcom trojmesačnom období. V rovnakom období vlani sa miera nezamestnanosti nachádzala na úrovni 5,3 percent. Zamestnanosť dosiahla od júla do septembra rekordných 74,5 percent. To bolo najviac od zverejňovania porovnateľného údaja v roku 1971. Počet ľudí bez práce v 3. štvrťroku medzikvartálne klesol o 37-tisíc na 1,60 milióna.
zdroj: hnonline.sk

Amerika rozhodla i o eurách

11. 11. 2016 Aj jeden krok amerického prezidenta dokáže výrazne ovplyvniť ekonomiku našej krajiny. Donald Trump môže Slovensku pomôcť, ale tiež ho zbaviť niekoľkých firiem či obmedziť export.
Hneď po zverejnení volebných výsledkov americký dolár oproti euru klesol. Pokračovanie tohto stavu by viditeľne pocítili mnohé slovenské firmy. Vďaka slabšiemu doláru by sme však menej vynakladali na ropu a plyn. Slovensko totiž platí za tieto suroviny Rusku v dolároch. Podľa Vozára by sa tak vykompenzovala strata za exportný výpadok a jeho vplyv na rast slovenského HDP. Exportéri majú aj ďalší dôvod na obavy. Donald Trump niekoľkokrát avizoval, že bude uprednostňovať domácu produkciu pred dovozom od zahraničnej konkurencie. Voči niektorým trhom plánuje zaviesť vyššie clo. Spomenul najmä Čínu a Mexiko, no nie je vylúčené, že Trumpovo prehodnotenie colnej poliziky môže zasiahnuť aj Slovensko.

Ceny ropy sa vrátili k rastu

7. 11. 2016 Ceny ropy sa po minulotýždňovom prudkom poklese vrátili k rastu, pričom cena ropy Brent prekonala 46 dolárov za barel (159 litrov) a cena americkej WTI sa priblížila k hranici 45 dolárov za barel. Informovala o tom agentúra Reuters.
Cena severomorskej ropnej zmesi Brent vzrástlao 62 centov (1,36 percent) na 46,20 dolárov (41,65 eura) za barel. V priebehu piatkového obchodovania (4. 11.) zaznamenala cena Brentu pokles až na 45,08 dolárov za barel, čo predstavovalo najnižšiu hodnotu od 11. augusta. Podobne aj cena americkej ľahkej ropy vzrástla o viac než 1 percento, pričom v piatok zaznamenala 1,5-mesačné minimum. Cena WTI vzrástla oproti piatkovej uzávierke o 65 centov (1,5 percent) na 44,72 dolárov za barel, počas piatkového obchodovania však klesla až na 43,57 dolárov za barel. To bola najnižšia hodnota od 20. septembra.
zdroj: hnonline.sk
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Viola
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner