Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Ďalšie podozrenia z emisných podvodov
25. 4. 2017
Francúzska prokuratúra začala vyšetrovanie domácej automobilovej skupiny PSA, ktorú podozrieva z podvodov s testami emisií naftových vozidiel. Agentúre Reuters to dnes oznámil zdroj z justičných kruhov. Výrobca áut značiek Peugeot a Citroën je už štvrtou automobilkou, proti ktorej je vo Francúzsku toto vyšetrovanie vedené.
Skupina je podľa zdroja vyšetrovaná z podvodu na spotrebiteľoch. PSA akékoľvek pochybenia popiera a dnes zopakovala, že dodržiava všetky zákony krajín, v ktorých pôsobí. V marci francúzska prokuratúra začala vyšetrovanie taliansko-americkej automobilovej skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA), takisto pre podozrenia na podvody s testovaním emisií. Už vlani začala prokuratúra kvôli emisiám naftových vozidiel vyšetrovať nemecký koncern Volkswagen a tento rok v januári začala vyšetrovanie francúzskej automobilky Renault. Dokumenty s poznatkami ohľadom emisií naftových vozidiel týchto firiem odovzdával prokuratúre úrad pre ochranu spotrebiteľov. Emisie z naftových vozidiel sa dostali do centra pozornosti v septembri 2015, kedy Volkswagen v reakcii na obvinenia v USA priznal, že do približne 11 miliónov naftových áut po celom svete nainštaloval softvér umožňujúci manipulovať s testami emisií oxidov dusíka. Škandál sa týka aj približne 1,2 milióna vozidiel Škoda Auto.
zdroj: hnonline.sk
Predčasné voľby v Británii zvýšia neistotu a oslabia ekonomiku
19. 4. 2017
Predčasné voľby v Británii, ktoré prekvapivo ohlásila premiérka Theresa Mayová, môžu ešte viac zvýšiť neistotu. Myslí si to popredný nemecký ekonóm a šéf inštitútu pre výskum ekonomiky DIW Marcel Fratzscher.
"Predčasné voľby sú pre premiérku Mayovú riskantnou hrou," uviedol Fratzscher. Voľby môžu oslabiť jej pozíciu a spôsobiť nárast politickej neistoty namiesto stability. Mayová dnes prekvapivo oznámila, že 8. júna by sa mali konať predčasné voľby. V stredu (19. 4.) by o tom mali rozhodnúť poslanci. Premiérka odôvodnila tento krok tým, že parlament je nejednotný v otázke plánovaného vystúpenia krajiny z Európskej únie (EÚ). Zároveň však zdôraznila, že brexit sa nedá zobrať späť. Fratzscher predpokladá, že predčasné voľby spôsobia výrazné spomalenie rokovaní o brexite a že neposilnia, ale naopak, oslabia pozíciu Británie voči EÚ. "Mayovej rozhodnutie považujem za politickú stratégiu, ktorá má z cesty odstrániť interných konkurentov," myslí si Fratzscher. "Voľby aj ekonomicky povedú ku zvýšenej neistote, čím oslabia hospodárstvo."
zdroj: hnonline.sk
V Európe rástli technológie
11. 4. 2017
Do prestížneho rebríčka sa spomedzi krajín V4 nedostalo len Slovensko. Náš trh je stále malý.
Hoci sa slovenskej ekonomike v posledných rokoch darí, malý trh sa stále nemôže porovnávať s väčšinou tých európskych. Naše firmy rastú, no nie takým tempom, aby sa im podarilo umiestniť v tisícke top najrýchlejšie rastúcich firiem Európy. Slovensko sa ako jediná krajina V4 v rebríčku neumiestnilo. „Rast spoločností však nie je priamo naviazaný na rast ekonomiky. Je pravda, že slovenská ekonomika vykazuje rast, no treba zvážiť hlavne fakt, že stále sme prevažne exportná ekonomika,“ vysvetlil pre HN Matej Krajčovič, analytik Capital Markets. Denník Financial Times zverejnil rebríček tisíc európskych firiem, ktoré dosiahli najvyšší percentuálny rast výnosov v období od roku 2012 do roku 2015. Absolútnou jednotkou Európy sa stala nemecká firma z Berlína Hello Fresh, ktorá sa chytila vlny zdravej stravy a čerstvých potravín a spojila ich s donáškou do domu. Jej tržby sa tak v priebehu štyroch rokov viac ako štvornásobili.
zdroj: hnonline.sk
Intervencie českej centrálnej banky sa skončili
6. 4. 2017
Banková rada Českej národnej banky dnes s okamžitou platnosťou ukončila režim devízových intervencií. Informoval o tom hovorca centrálnej banky Marek Zeman. ČNB tak nebude brániť posilneniu koruny pod hranicu 27 korún za euro. Banka ale zároveň už skôr upozornila, že bude pripravená prípadné nadmerné výkyvy kurzu koruny po ukončení záväzku zmierňovať svojimi nástrojmi.
O nastavení úrokových sadzieb dnes banková rada nerokovala. Tlačová konferencia guvernéra Jiřího Rusnoka je naplánovaná na 14:15. Kurz českej meny je rozkolísaný, momentálne (14:30) sa pohybuje okolo úrovne 26,70 koruny za euro. Analytici však očakávali turbulentnejší priebeh, je možné, že ČNB výkyvy tlmí. Devízové intervencie centrálna banka začala kvôli obavám z deflácie s cieľom oslabiť korunu a držať jej kurz blízko 27 korún za euro na začiatku novembra 2013. Od tej doby do konca tohtoročného januára intervenovala v objeme zhruba 1,3 bilióna korún. Intervencie v rádoch stoviek miliárd korún pokračovali podľa odhadov analytikov aj vo februári a marci. Kurz koruny môže podľa odhadov analytikov bezprostredne po ukončení intervencií pri extrémnych výkyvoch posilniť k hranici 26 korún za euro. Vylúčiť ale podľa nich nejde ani krátkodobé oslabenie až k 29 korún za euro. Dlhodobejšie by však mala česká mena posilňovať. Na konci roka by mohla byť medzi 25,50 až 26,30 korún za euro. Všetko však bude podľa ekonómov záležať na postoji investorov. Zahraniční špekulanti totiž počítajú s tým, že koruna posilní a oni za korunu dostanú viac eur. Otázkou však podľa ekonómov je, či nájdu niekoho, kto im eura predá.
zdroj: hnonline.sk