Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Juh Európy prichádza kvôli zmene klímy o stovky miliárd, varuje Brusel
6. 6. 2017
Južné a juhovýchodné regióny Európy budú čeliť najhorším dopadom klimatickej zmeny akými sú vlny horúčav a suchá. Tie sa budú objavovať omnoho častejšie než dnes, uviedla Európska agentúra pre životné prostredie.
Globálne teploty dosahujú nové rekordy, hladina morí a oceánov stúpa a arktický ľad sa topí. To všetko má dosah aj na počasie v Európe. Klimatická zmena tu spôsobuje častejšie a horšie záplavy, suchá, búrky a horúčavy. Vedci varujú, že svetové teploty lámu rekordy už tretí rok za sebou. Vedie to k extrémnym situáciám ako bola napríklad nepredvídateľná vlna horúčav v Indii či rýchle topenie ľadu v Arktíde. Tieto výnimočné a extrémne situácie spojené s klímou stáli Európsku úniu v rokoch 1980 až 2013 zhruba 400 miliárd eur, odhadla Európska agentúra pre životné prostredie. Zároveň za to isté obdobie spôsobili asi 85-tisíc úmrtí. „Všetky európske regióny sú citlivé na klimatickú zmenu, ale niektoré budú mať oveľa väčšie problémy ako ostatné,“ píše agentúra vo svojej správe. „Južná a juhovýchodná Európa bude podľa všetkých predpokladov miestom, ktoré bude čeliť najhorším dopadom klimatickej zmeny.“ Región má už skúsenosti s extrémnymi horúčavami a menším objemom zrážok a vody v riekach. To všetko zvyšuje riziko toho, že obdobia sucha sa predlžujú, stráca sa biodiverzita, objavuje sa viac lesných požiarov. Agentúra uviedla, že v západnej Európe sú ohrozené aj pobrežné oblasti, pretože čelia zvýšenému riziku záplav kvôli zvyšujúcej sa hladine mora a častejším búrkam. Napriek tomu, že určité regióny môžu zaznamenať aj pozitívne dopady klimatickej zmeny ako sú zlepšujúce sa podmienky pre poľnohospodárstvo napríklad v častiach severnej Európy, väčšina regiónov či sektorov bude zasiahnutá negatívne.
zdroj: hnonline.sk
Eurozóna potrebuje európskeho ministra financií aj spoločný rozpočet
2. 6. 2017
Euro je úspešný projekt, reformy ukazujú výsledky, keďže ekonomika EÚ rastie, nezamestnanosť klesá a štátne dlhy sa znižujú. Zhodli sa na tom diskutujúci politici na Bruselskom ekonomickom fóre.
Samozrejme, nie všetky problémy sú vyriešené. V Európe stále existujú veľké rozdiely medzi jednotlivými krajinami. „Napríklad nezamestnanosť je vo Francúzsku dvojnásobná oproti tej nemeckej,“ pripomenul Pierre Moscovici, európsky komisár pre hospodárske a menové záležitosti. Podľa neho na dokončenie reforiem musí byť hotová finančná únia, ktorá sa skladá z bankovej a kapitálovej únie. Tiež by sa malo prerušiť toxické spojenie medzi bankami a vládnym dlhom. S tým ma problém najmä Taliansko. Pier Carlo Padoan, minister financií Talianska, pripustil, že štátny dlh jeho krajiny je stále vysoký, ale už sa stabilizuje a mal by klesať, lebo HDP stúpa. „Ale neexistuje skratka ako sa dostať z dlhov rýchlo. Musia sa robiť štrukturálne reformy, ale tie potrebujú čas najmä vo veľkej krajine akou je Taliansko. Sme na úzkom chodníku a nesmieme z neho spadnúť,“ dodal Padoan. Politici sa tiež zhodli na tom, že eurozóna potrebuje európskeho ministra financií aj spoločný rozpočet. To jej pomôže byť efektívnejšou v riešení problémov, ktoré sa budú vracať. Podľa Moscoviciho by eurozóna mohla byť rozšírená do roku 2025 o druhú vlnu štátov.
zdroj: hnonline.sk
Príspevky poskytované z eurofondoch
31. 5. 2017
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov bol vypracovaný na základe Plánu legislatívnych úloh vlády SR.
Zmeny sú predpokladom na naplnenie cieľa riadneho a včasného čerpania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie. Návrh zákona bol vypracovaný z dôvodu potreby podrobnejšej úpravy niektorých skutočností a tiež v oblasti finančného riadenia, vysporiadania finančných vzťahov, v oblasti definícií pojmov a doplnenia nastavení existujúcich právnych vzťahov. Rovnako potreba vykonania zmien vyplýva zo zmenenej alebo úplne novej právnej úpravy obsiahnutej v iných právnych predpisoch prijatých v nedávnom období. Návrh zákona bol vypracovaný aj v nadväznosti na prijatie zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní v prípade zistenia porušenia pravidiel a postupov verejného obstarávania financovaného čo aj z časti z finančných prostriedkov z fondov Európskej únie.
Novela zákona o dopadoch
30. 5. 2017
Novela zákona o odpadoch 90/2017 zjednotila a zabezpečila smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/720 z 29. apríla 2015, ktorou sa mení smernica 94/62/ES, pokiaľ ide o zníženie spotreby ľahkých plastových tašiek. Zmenou v zákone sa zaviedlo opatrenie na zníženie spotreby ľahkých plastových tašiek, smernica zavádza osobitné ustanovenia o monitorovaní, ktoré členským štátom ukladajú povinnosť 36 mesiacov po nadobudnutí účinnosti právneho predpisu každoročne podávať správu o ročnej spotrebe plastových tašiek.
V zákone sa tiež zavádzajú sa nové definície: plast, plastové tašky, ľahké plastové tašky, veľmi ľahké plastové tašky. Hierarchia odpadového hospodárstva je záväzné poradie týchto priorít: predchádzanie vzniku odpadu, príprava na opätovné použitie, recyklácia, iné zhodnocovanie, napríklad energetické zhodnocovanie, zneškodňovanie. Od hierarchie odpadového hospodárstva je možné odkloniť sa iba pre určité prúdy odpadov, ak je to odôvodnené úvahami o životnom cykle výrobku vo vzťahu k celkovým vplyvom vzniku a nakladania s takým odpadom a ak to ustanoví tento zákon. Predchádzanie vzniku odpadu sú opatrenia, ktoré sa prijmú predtým, ako sa látka, materiál alebo výrobok stanú odpadom, a ktoré znižujú množstvo odpadu aj prostredníctvom opätovného použitia výrobkov alebo predĺženia životnosti výrobkov, nepriaznivé vplyvy vzniknutého odpadu na životné prostredie a zdravie ľudí alebo obsah škodlivých látok v materiáloch a vo výrobkoch.