Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Slováci investujú v Poľsku do nabíjania
17. 1. 2018
Kým vo Veľkej Británii majú vodiči elektromobilov k dispozícii viac ako sedemtisíc verejne dostupných dobíjacích staníc, v niekoľkonásobne väčšom Poľsku ich je iba zhruba 330. Čísla i pomery na tamojšom trhu s dobíjaním elektrických áut pritom zásadne menia Slováci.
Najväčšia tuzemská sieť pre nabíjanie elektromobilov totiž prekračuje hranice Slovenska. Spoločnosť Greenway Infrastructure spadajúca pod slovenský Voltia Holding preinvestuje v Poľsku milióny eur. Buduje tam najväčší reťazec dobíjacích staníc pre elektrické autá. Do konca tohto roka chcú mať Slováci u severných susedov osem desiatok elektronabíjačiek. „V Poľsku vidíme potrebu budovania takej infraštruktúry, ktorá tam dosiaľ neexistovala, a zaujala nás aj veľkosť tamojšieho trhu. Prvotným cieľom je postaviť národnú sieť dobíjacích staníc, ktorá elektromobilom umožní cestovať po celom Poľsku,“ hovorí pre HN konateľ Greenway Infrastructure a jeden zo zakladateľov skupiny Greenway Peter Badík, ktorá na Slovensku prevádzkuje 23 nabíjacích staníc pre elektromobily. Druhým najväčším prevádzkovateľom dobíjacej infraštruktúry na Slovensku bol dodávateľ energií VSE. Ten pod značkou Innogy prevádzkoval 19 nabíjacích bodov.
Grécko ochromili štrajky
15. 1. 2018
Na protest proti novým úsporným opatreniam a reformám dnes mnoho zamestnancov po celom Grécku vstúpilo do štrajku. Úplne ochromená je mestská hromadná doprava v Aténach, informovala agentúra AP.
Chaos panuje aj v medzimestskej a leteckej doprave. O prijatí ďalšieho balíka reformných zákonov, ktorý je podmienkou pokračovania zahraničnej finančnej pomoci zadlženej krajine, bude grécky parlament hlasovať dnes neskoro večer. V Aténach sa do celodenného štrajku zapojili vodiči metra, autobusov i električiek. Na príjazdových cestách na okraji hlavného mesta sa od dnešného rána tvorili dlhé kolóny. Od 12:00 do 15:00 miestneho času nebudú podľa odborov pracovať ani leteckí dispečeri. Kvôli protestom bolo zrušených množstvo vnútroštátnych letov, ďalšie budú naberať meškanie. Na tri hodiny sa k štrajku pripoja tiež štátni zamestnanci. Štrajk sa dotkol aj verejných škôl a nemocníc, pretože sa k nemu pridalo aj množstvo učiteľov a lekárov. K štrajku vyzvalo niekoľko odborových centrál. Na popoludnie sú do centra Atén zvolané demonštrácie pred budovou parlamentu, ktorý má neskoro večer hlasovať o prijatí reformného balíka.
EuroGas žiada od Slovenska ďalšie miliardy pre mastenec
12. 1. 2018
Ložiská mastenca v Gemerskej Polome sú predmetom niekoľkoročných sporov, ktoré prekročili národné hranice až na úroveň medzinárodnej arbitráže. Americká korporácia EuroGas včera ohlásila, že do dvoch mesiacov opäť zažaluje Slovensko. Pred medzinárodným investičným tribunálom bude žiadať kompenzáciu od ôsmich do 22 miliárd eur. Dôvodom sú nové zistenia o rozsahu podzemných zásob lukratívnej suroviny.
Ministerstvo financií v stanovisku pre HN uviedlo, že vstup do konania a kúpa pohľadávky súviseli s potrebou zabezpečenia postavenia Slovenska v opätovne otvorenom konaní voči spoločnosti EuroGas Inc., ktoré prebiehalo súbežne s arbitrážou, v ktorej Slovenská republika vyhrala. „Opodstatnenosť vstupu do tohto konkurzného konania je možné overiť zo samotného, verejne dostupného arbitrážneho rozsudku. Slovensko podalo v decembri 2017 proti rozhodnutiu konkurzného súdu v USA odvolanie,“ povedala Alexandra Gogová, riaditeľka tlačového odboru rezortu. O tom, ako plánuje ministerstvo postupovať v súvislosti s novou miliardovou arbitrážou, sa zatiaľ mlčí.
Európa hľadá udržateľný model sociálnych dávok
9. 1. 2018
Rodinné prídavky štát vypláca nezaopatreným deťom až do veku 25 rokov. No kým na Slovensku ide o sumu 23,68 eura, v západných krajinách sa táto suma pohybuje aj vo výške viac ako sto eur. Väčšina rodičov preto výšku slovenského príspevku považuje za zanedbateľnú. Ministerstvo práce tento rok na prídavky minie 315 miliónov eur.
Od januára nového roku sa prídavok na dieťa na Slovensku zvyšoval. Ide však iba o 16 centov, keďže jeho výška závisí od životného minima a zvyšuje sa o rovnaký koeficient. Na porovnanie, v roku 2010 to napríklad bolo 21,99 eura. „Je to skutočne neuveriteľne málo v porovnaní napríklad s Rakúskom,“ myslí si parlamentný poslanec a exminister práce Jozef Mihál. Podľa neho práve sociálne výhody pre zamestnancov môžu Slovensko zaradiť medzi konkurencieschopné krajiny, ktoré budú pre zamestnancov atraktívne. „Pre nás ako Slovenskú republiku by malo byť zaujímavé, aby sa ľudia vrátili späť domov a pracovali tu,“ myslí si poslanec, podľa ktorého by práve toto mohla byť motivácia a vláda by to mohla docieliť znížením daňového zaťaženia či sociálnymi výhodami pre rodiny.