Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Britská ekonomika bude rásť v tomto roku rýchlejšie, ako sa očakávalo
7. 2. 2018
Výkon ekonomiky Spojeného kráľovstva sa v tomto roku zvýši viac, ako odborníci odhadovali vlani v novembri, a to predovšetkým vďaka pozitívnejším vyhliadkam na rast globálneho hospodárstva. Uviedol to v stredu renomovaný britský inštitút pre hospodársky a sociálny výskum NIESR
Britský think-tank zvýšil prognózu rastu hrubého domáceho produktu (HDP) Spojeného kráľovstva v tomto roku na 1,9 % z 1,7 % v novembri. Pozitívny výhľad globálneho hospodárstva a vlaňajší pokrok pri rokovaniach o brexite prispeli k revízii smerom nahor. Vplyv globálneho oživenia sa rozhodujúcou mierou podieľal na revízii prognózy pre Spojené kráľovstvo, skonštatoval NIESR. Think-tank pritom vychádzal z predpokladu, že brexit bude "mäkký", teda že Spojené kráľovstvo si zabezpečí takmer úplný prístup na jednotný trh Európskej únie (EÚ). Obchod s EÚ tak bude aj naďalej výrazne prispievať k hospodárskemu rastu Británie a pomôže jej ekonomike vybalansovať slabší domáci dopyt v nasledujúcich dvoch rokoch.
NIIESR ďalej predpovedá, že sa HDP Británie aj v roku 2019 opäť zvýši o 1,9 %. Pokiaľ ide o infláciu, inštitút predpokladá, že sa jej rast spomalí na 2,4 % v tomto roku a na 2 % v roku 2019. Inflačné prognózy sa od novembra 2017 v podstate nezmenili. Ekonómovia očakávajú, že centrálna banka Bank of England bude pokračovať vo svojej menovej politike a každých šesť mesiacov zvýši úrokovú sadzbu, kým v polovici roku 2021 nedosiahne úroveň 2 %.
Po brexite budú v európskom rozpočte chýbať peniaze
5. 2. 2018
Osem východoeurópskych štátov EÚ podporí zvýšenie príspevkov členských krajín do rozpočtového bloku tak, aby bolo možné zaplniť medzeru spôsobenú odchodom Británie. V Budapešti to dnes uviedol János Lázár, šéf úradu premiéra Viktora Orbána. Príslušní ministri krajín višegrádskej skupiny (V4) sa dnes v maďarskej metropole zišli vo formáte rozšírenom ešte o zástupcov Bulharska, Chorvátska, Rumunska a Slovinska s eurokomisárom pre rozpočet Günterom Oettingerom.
Británia, ktorá je čistým platcom do spoločnej únijnej kasy, z EÚ odchádza v marci 2019. Svoje záväzky ale bude zrejme plniť až do konca súčasného viacročného finančného obdobia o rok neskôr. Maďarsko, Poľsko, Česko, Slovensko, Slovinsko, Chorvátsko, Bulharsko a Rumunsko sa dohodli na podpore zvýšenia každoročných príspevkov štátov založených na hrubom národnom dôchodku (HND). Tie sú teraz zastropované u jedného percenta európskeho HND. V Bruseli sa predpokladá, že k zaplneniu britského výpadku a finančnému pokrytiu nových výziev, ako je migrácie či lepšej ochrane vonkajšej hranice bloku, bude potreba dostať sa niekam na 1,1 percenta, možno aj vyššie. Postkomunistické krajiny východnej Európy sú čistými príjemcami finančných prostriedkov EÚ. Teraz sa obávajú, že s nižším rozpočtom by o časť príjmu prišli.
Český export dosiahol v minulom roku rekordné čísla
5. 2. 2018
Export tuzemských firiem bol vlani rekordný. V cezhraničnom poňatí sa medziročne zvýšil o 5,7 percenta na 4,2 bilióna českých korún. O pätinu vzrástol export do Číny, do Nemecka české podniky vyviezli o 7,3 percenta tovaru viac. Vyplýva to z údajov, ktoré dnes ČTK poskytol Český štatistický úrad.
Podiel českého exportu do EÚ zostal na úrovni 83,7 percenta. Podiel vývozu do Nemecka bol vlani 32,8 percenta celkového exportu a dosiahol 1,38 bilióna českých korún. Z hlavných exportných destinácií sa vývoz znížil len na Slovensko, a to o necelé dve percentá na 324 miliárd korún. "Českí exportéri sú na hranici svojich výrobných možností a nestíhajú držať krok s tempom rastu objednávok zo zahraničia. V raste im bráni hlavne nedostatok pracovnej sily a poslednou dobou aj nedostatok materiálu," uviedol analytik Raiffeisenbank Jakub Červenka. Podľa Asociácie exportérov na tento rok nemožno počítať s ďalším významným rastom exportu.
Brusel hrozí Slovensku žalobou
31. 1. 2018
Európska komisia (EK) v utorok vyzvala deväť členských krajín EÚ, medzi ktorými je aj Slovensko, aby do konca budúceho týždňa predložili nové účinné opatrenia na zníženie úrovne znečistenia ovzdušia. Eurokomisár pre životné prostredie Karmenu Vella naznačil, že v opačnom prípade im hrozí právne konanie.
Komisár si v utorok predvolal "na koberec" predstaviteľov ministerstiev pre životné prostredie z Českej republiky, Francúzska, Maďarska, Nemecka, Rumunska, Slovenska, Spojeného kráľovstva, Španielska a Talianska. Stretnutie s nimi poňal ako "poslednú šancu" pre rezortných ministrov, aby exekutíve EÚ predstavili svoje návrhy, ako riešiť problém so znečistením ovzdušia, ktorý si v Únii každý rok vyžiada viac ako 400 000 predčasných úmrtí. Komisár Vella na tlačovej besede po rokovaní s ministrami upozornil, že za týmto vysokým počtom úmrtí sú srdcové choroby, astma a rakovina. Podľa údajov Európskej komisie (EK) jednými z hlavných znečisťovateľov v európskych mestách sú vozidlá, najmä autá s pohonom na naftu. Vella upozornil, že predvolaní ministri predniesli niektoré pozitívne návrhy, tie však nie sú "dostatočne závažné" na to, aby zmenili celkový nepriaznivý obraz týkajúci sa znečistenia ovzdušia. Komisár upozornil, že dal príslušným ministrom čas do pondelka (5.2.), aby predložili nové opatrenia, neskôr však exekutíva EÚ spresnila, že toto "ultimátum" bolo posunuté do konca budúceho týždňa, keď deväť členských krajín má Bruselu oznámiť, ako chcú dodržať právne predpisy EÚ o kvalite ovzdušia, aby sa vyhli žalobe na Súdnom dvore EÚ a prípadným finančným sankciám. Agentúra DPA uviedla, že podľa nemeckej ministerky životného prostredia Barbary Hendricksovej jej krajina potrebuje viac času na splnenie limitných hodnôt, ako požaduje Brusel. Zároveň pripustila, že 20 nemeckých miest bude aj v roku 2020 prevyšovať stanovené limity a Nemecko môže čeliť súdnej žalobe.