Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Londýnska burza aktivizovala núdzový plán, aby čelila tvrdému brexitu
3. 8. 2018
Osem mesiacov pred plánovaným odchodom Veľkej Británie z Európskej únie aktivizovala Londýnska akciová burza (LSE) núdzový plán. Má ju uchrániť pred nekoordinovaným brexitom. Vo štvrtok o tom informovalo vedenie burzy v britskom hlavnom meste.
Súčasťou plánu je založenie dcérskej spoločnosti v EÚ. Nový šéf burzy David Schwimmer upozornil na to, že tvrdý brexit by mohol mať negatívny vplyv na obchody, výsledky, refinancovanie a iné oblasti ekonomiky. Londýnska burza by podľa súčasných analýz v prípade tvrdého brexitu patrila k najsilnejšie poškodeným. Schwimmer, ktorý roky pracoval v americkej investičnej veľkobanke Goldman Sachs, počas svojho prvého verejného vystúpenia neodhalil všetky svoje karty. Nehovoril predovšetkým o tom, ako chce dosiahnuť spoluprácu s Nemeckou burzou vo Frankfurte nad Mohanom. Obe burzy v 1. polroku dosahovali rast príjmov vďaka výkyvom na finančných trhoch. Londýnska burza ich v 1. polroku medziročne zvýšila o 21 % na 480 miliónov GBP (539,08 milióna eur), čím prekonala odhady analytikov.
Volkswagen dosiahol rekordný zisk
2. 8. 2018
Nemecký automobilový koncern Volkswagen v prvom polroku medziročne zvýšil prevádzkový zisk bez zahrnutia mimoriadnych položiek takmer o 10 percent na rekordných 9,8 miliardy eur. Oznámila to dnes firma, ktorej súčasťou je aj mladoboleslavská Škoda Auto. Na výsledky koncernu však stále majú negatívny vplyv náklady na riešenie emisného škandálu.
Firma navyše varovala, že jej zisky by mohol zasiahnuť prechod na nový systém testovania emisií WLTP. Poukázala aj na riziká spojené s rastúcim protekcionizmom v medzinárodnom obchode. V samotnom druhom štvrťroku sa prevádzkový zisk bez zahrnutia mimoriadnych položiek zvýšil dokonca o 23 percent na 5,58 miliardy eur. Prekonal tak očakávania analytikov, ktorí ho podľa prieskumu agentúry Reuters odhadovali na 4,98 miliardy eur.
Google prehral svoj spor s Bruselom
31. 7. 2018
Prípady, keď Brusel kontroluje fúzie alebo koncentrácie podnikov kvôli ochrane hospodárskej súťaže, pribúdajú. Aj preto EÚ nedávno prijala ďalšiu právnu úpravu, aby sa predchádzalo vzniku dominantného postavenia podnikov na trhu pri určitých tovaroch alebo službách. Do ťaženia za čistotu konkurenčného boja zapadá aj rozhodnutie Európskej komisie z 18. júla tohto roku. V ten deň dostala spoločnosť Google rozhodnutie o rekordnej pokute za inštaláciu aplikácií do zariadení používajúcich operačný systém Android od Googlu. Pokuta vo výške 4,34 miliardy eur predstavuje pre Google viac než tretinu minuloročného zisku jeho materskej spoločnosti Alphabet.
Čo sa vlastne stalo z právnej stránky? Medzi úlohy Európskej komisie pri tvorbe regúl pre hospodársku súťaž patrí aj legislatívne zabezpečenie fungujúceho konkurenčného prostredia. Únia vykonáva dohľad nad tým, aby sa podniky správali poctivo, čím sa zabezpečuje plynulý priebeh a spravodlivosť hospodárskej súťaže. Ide najmä o ochranu pred zneužívaním dominancie alebo pred kartelovými dohodami. Napríklad pri karteloch si firmy zvyknú dojednať spoločný postup pri úprave cien alebo rozdelenie trhových podielov. Hospodársku súťaž v EÚ upravuje Zmluva o fungovaní Európskej únie a ďalšie nariadenia, ktoré zakotvujú práva, povinnosti a postupy pri ochrane hospodárskej súťaže. V antitrustovom prípade Googlu Komisia vyčítala, že technologický gigant vyžadoval od výrobcov smartfónov, aby inštalovali aplikácie Google Search a Chrome ako podmienku prístupu do internetového obchodu s aplikáciami Google Play Store. Ďalšie porušenie, za ktoré komisia Google potrestala, bolo, že veľkým výrobcom a prevádzkovateľom mobilných sietí platil kompenzácie za to, že na svojich zariadeniach exkluzívne prednastavovali aplikáciu Google Search. Tretím porušením práva bolo, že bránil výrobcom, keď chceli predinštalovať aplikácie od Googlu, aby predávali smartfóny s alternatívnymi – Googlom neschválenými – verziami Androidu.
Brusel odmietol rozhodujúci bod plánu britskej vlády po brexite
28. 7. 2018
Hlavný vyjednávač EÚ pre ukončenie členstva Británie Michel Barnier sa vo štvrtok vyjadril, že zvyšok tohto bloku nikdy nedovolí, aby nečlenská krajina vyberala clá v jeho mene. Podľa tlačovej agentúry AP tak zasadil úder plánu britskej vlády, ktorý sa týka vzťahov Británie s EÚ po tzv. brexite.
Súčasťou plánu, ktorý Londýn predstavil tento mesiac, je i myšlienka, že Británia by po brexite mala zo začiatku stále vyberať colné poplatky EÚ pri dovoze tovaru, ktorý smeruje do inej krajiny. Na základe dohodnutého "kolektívneho postoja" britskej vlády k otázkam brexitu má Spojené kráľovstvo aj po vystúpení z EÚ tvoriť so zvyškom tohto bloku zónu voľného obchodu. Tá by sa mala týkať tovaru, nie však služieb, ktoré predstavujú prevažnú časť britskej ekonomiky. Vyjednávač EÚ Michel Barnier rokoval vo štvrtok s novým britským ministrom pre brexit Dominicom Raabom. Predošlý minister David Davis odstúpil práve pre nezhody s premiérkou Theresou Mayovou ohľadne spomínaného plánu, považovaného zástancami brexitu za príliš "mäkký".