Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Európska centrálna banka zastavila nákupy
14. 12. 2018
Európska centrálna banka prestane tlačiť peniaze do európskej ekonomiky. Cez program nákupu dlhopisov sa niekoľko rokov snažila dostať mieru inflácie do žiaduceho pásma a zároveň stimulovať hospodársky rast krajín používajúcich spoločnú menu euro.
ECB zároveň podľa očakávania ponechala kľúčovú úrokovú sadzbu nezmenenú na rekordnom minime nula percent. Na tejto úrovni podľa všetkého ostane až do konca leta 2019, a tak v najbližších mesiacoch by nemali rásť ani úroky na úveroch od komerčných bánk. Program nákupu dlhopisov, ktorý býva zjednodušene označovaný ako tlačenie nových peňazí, centrálna banka naštartovala ešte v marci 2015. Odvtedy naň použila 2,6 bilióna eur. To je v prepočte zhruba 7 600 eur na jedného obyvateľa eurozóny. Banka tento program v uplynulých mesiacoch postupne utlmovala.
Libra pod tlakom brexituScenár ECB na rok 2019?
13. 12. 2018
Počas posledného mesiaca programu kvantitatívneho uvoľňovania politici Európskej centrálnej banky presviedčali o minimálnych zmenách v tom, ako sa hotovosť bude vynakladať v záverečnom akte stimulačného programu.
Dôvodom týchto vyjadrení bolo zastavenie poklesu dôvery investorov v eurozónu. Avšak index zaznamenávajúci dôveru investorov v eurozóne aj napriek tomu rapídne klesol z 8,8 na –0,3 bodu v decembri. Index sa nachádzal na zápornej hodnote naposledy v decembri 2014. V novej schéme nákupu dlhopisov ECB vo výške 2,6 bilióna eur, ktorá sa ukončí v decembri, musia politici prerokovať, ako a kam reinvestovať výnosy z dlhopisov splatné od januára.
Merkelová odmietla opätovné otvorenie rokovaní o brexitovej dohode
12. 12. 2018
Nemecká kancelárka Angela Merkelová v utorok po rozhovore s britskou premiérkou Theresou Mayovou povedala, že nevidí možnosť na opätovné otvorenie rokovaní o dohode o brexite. Informovala o tom agentúra AFP.
Merkelová poslancom svojho bloku konzervatívnych strán CDU/CSU povedala, že nevidí možnosť na zmenu dohody, ktorú 25. novembra schválili lídri 27 členských krajín EÚ. Nemecká kancelárka premiérke Mayovej zdôraznila, že akákoľvek dohoda o brexite môže byť uzavretá len s EÚ ako s celkom - nie bilaterálne s členskými štátmi. Britská premiérka v pondelok odložila hlasovanie britských zákonodarcov o predbežnej dohode o brexite. Mayová sa snažila získať "ďalšie záruky" ohľadom hraničného plánu Severného Írska, ktoré by podľa nej mohli presvedčiť rebelujúcich členov Konzervatívnej strany, aby dohodu podporili. V utorok sa Mayová v tejto súvislosti okrem Merkelovej stretla aj s holandským premiérom Markom Ruttem a predsedom Európskej komisie Jeanom-Claudom Junckerom.
Európska investičná banka poskytla Slovensku pôžičku
10. 12. 2018
Európska investičná banka (EIB) poskytne Slovensku pôžičku vo výške 319,6 milióna eur na spolufinancovanie dopravných projektov, ktoré sú podporované z fondov Európskej únie.
Ide o druhú tranžu schváleného balíka úverov vo výške 670 miliónov eur. Novú rámcovú Dohodu o financovaní v pondelok podpísalo Slovensko s EIB.