Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Bez dohody nemusí byť žiadny brexit

1. 1. 2019 Ak parlament odmietne dohodu s Európskou úniou o brexite, existuje 50-percentná šanca, že Spojené kráľovstvo z EÚ nakoniec nevystúpi. V rozhovore pre nedeľník Sunday Times to povedal britský minister zahraničného obchodu Liam Fox.
"Ak by sme to (dohodu) neschválili, nie som si istý, či by som tomu (brexitu) dal väčšiu šancu ako 50 na 50," cituje Foxa, popredného zástancu odchodu Británie z EÚ, agentúra Reuters. "A vo mne by to vyvolalo pocit, že sme zradili ľudí, ktorí hlasovali v referende," dodal minister. Fox si je "stopercentne istý", že brexit nastane 29. marca 2019, len ak Dolná snemovňa dohodu podporí. Keďže verejnosť dostala možnosť rozhodnúť o členstve v EÚ v referende, parlament podľa neho teraz nemôže odmietnuť jeho výsledok. "Ak by sa tak stalo, myslím si, že by to zničilo dôveru voličov voči parlamentu" a mohlo mať nepredvídateľné dôsledky, konštatoval Fox. Britský parlament mal o 585-stranovej dohode o brexite pôvodne hlasovať 11. decembra. Premiérka Theresa Mayová však hlasovanie odložila na týždeň od 14. januára, keďže sa obávala, že dohoda nenájde dostatočnú podporu. Tým sa otvoril celý rad možností od tzv. tvrdého brexitu cez jeho odvolanie po druhé referendum. Mayová však posledné dve možnosti odmieta.
(Zdroj: hnonline.sk)

Čo pre vás robí Európska únia

29. 12. 2018 Podľa posledného prieskumu verejnej mienky Eurobarometer si až 68 % Európanov myslí, že ich krajina profituje z členstva v Európskej únii.
Európska únia prispela viac ako 700 miliónmi eur na modernizáciu piatich úsekov železničnej trate z Nového Mesta nad Váhom do Žiliny. Príspevky na renováciu a modernizáciu získalo takmer 90 materských či základných škôl a desiatka stredných škôl v Nitrianskom kraji. Mnohí z deviatich miliónov študentov, ktorí sa zúčastnili európskeho výmenného programu Erasmus, tvrdia, že sú vďaka tomuto programu otvorenejší novým skúsenostiam a zážitkom. Okrem toho majú študenti Erasmu až dvakrát vyššiu šancu, že si do roka od ukončenia štúdia nájdu prácu. Mnoho ľudí ani netuší, že vďaka Erasmu dostavajú príležitosť aj učitelia. V roku 2015 vycestovalo do zahraničia vďaka grantom Únie viac ako 100 000 učiteľov. Európania sa môžu v rámci EÚ jednoducho zamestnať, neprichádzajú o sociálne zabezpečenie, môžu si založiť bankový účet v ktorejkoľvek európskej krajine a pri vybavovaní dlhších pobytov na nich nečaká neprimeraná administratíva.
(Zdroj: aktuality.sk)

Slovensko patrí k najrýchlejšie rastúcim vývozcom hračiek v Európe

27. 12. 2018 Najväčším exportérom hračiek v Európskej únii (EÚ) je v súčasnosti Česká republika. Medzi európskymi vývozcami sa však nestratí ani Slovensko, ktoré je dvanástym najväčším exportérom hračiek v Únii. Vyplýva to z analýzy UniCredit Bank pripravenej z európskych štatistík výdavkov domácností a vývozu.
Podobne ako vo väčšine krajín EÚ majú na Slovensku najväčšie zastúpenie na vývoze hračiek plastové stavebnice (17 percent). Najsilnejšiu pozíciu na parciálnom trhu pritom Slovensko má pri elektrických vláčikoch, ktoré tvoria 16 percent slovenských vývozov hračiek. Slovensko je ich štvrtým najväčším európskym exportérom. V prepočte na obyvateľa vyváža Slovensko podľa analýzy dokonca najviac elektrických vláčikov spomedzi všetkých krajín EÚ. Relatívne silnú pozíciu má Slovensko podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka aj na európskom vývoze hračiek a modelov s motorčekom, iných ako vláčiky (druhý najväčší exportér v prepočte na obyvateľa), drevených skladačiek (tretí najväčší exportér v prepočte na obyvateľa), či plastových stavebníc (štvrtý najväčší exportér v prepočte na obyvateľa). Česko s vývozmi v hodnote cez 2 miliardy eur ročne predstihlo aj Nemecko.
(Zdroj: hnonline.sk)

Brusel chce ľuďom uľahčiť život po tvrdom brexite

21. 12. 2018 Finančné služby, letecká či automobilová doprava alebo aj záväzky súvisiace s ochranou klímy sú súčasťou balíčka, ktorým sa chce Európska únia pripraviť na prípad tvrdého brexitu. Jednostranné opatrenia Bruselu by mali začať platiť po 29. marci 2019, ak Veľká Británia opustí Úniu bez dohody.
„Tieto kroky nebudú – a nemôžu – odstraňovať celkový vplyv scenára tvrdého brexitu. Nijako nenahradia nedostatok prípravy ostatných zainteresovaných strán ani nie sú odrazom výhod plného členstva v EÚ či podmienok prechodného obdobia tak, ako je definované v pripravenej dohode o vystúpení,“ uviedla Komisia. Členské štáty a europarlament vyzvala, aby celkovo 14 návrhov schválili rýchlo a umožnili nadobudnutie ich platnosti ešte pred dátumom brexitu.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Žofia
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner