Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Nemecké diaľnice ostanú zadarmo
20. 6. 2019
Nemecko ruší kontrakty s podnikmi, ktoré mali mať na starosti systém mýta pre osobné automobily na nemeckých diaľniciach. Oznámil to dnes podľa agentúry Reuters hovorca nemeckého ministerstva dopravy. Nemecko chcelo mýto spustiť od októbra budúceho roka, Súdny dvor Európskej únie v utorok však dospel k záveru, že mýtny systém diskriminuje majiteľa motorových vozidiel zo zahraničia, a je tak v rozpore s právom Únie.
Kontrakt na výber mýta pre osobné automobily vlani v decembri získalo konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch TrafficCom a nemeckého usporiadateľa koncertov a predajcu lístkov CTS Eventim. Kontrakt v hodnote dvoch miliárd eur bol dojednaný najmenej na 12 rokov s možnosťou predĺženia až na 15 rokov. Kritikom od začiatku prekážalo, že diaľničné poplatky v Nemecku mali fakticky hradiť len zahraniční vodiči. Rakúsko napadlo plán Nemecka zavádzať mýto pre osobné autá v roku 2017. Viedeň poukazovala na diskrimináciu, čo v utorok európsky súd so sídlom v Luxemburgu uznal. Nemecká vláda na súde narazila so súvisiacou daňovou úľavou pre nemeckých vodičov. Systém je podľa európskeho súdu "diskriminačný, pretože finančné zaťaženie, ktoré z neho plynie, ponesú fakticky len vlastníci a vodiči vozidiel registrovaných v iných členských štátoch".
Eurofondy uprednostnia projekty, ktoré sú „smart“
19. 6. 2019
Predstavte si, že developer vo vašom meste ide prerábať hlavnú ulicu či budovať úplne novú biznis štvrť. Ešte pred tým, ako do práce nasadí robotníkov a traktory, sa po nej budete môcť poprechádzať vďaka virtuálnej realite. To, čo znie ako vedecká fikcia, je bežný príklad „smart“ projektov pre inteligentné mestá, ktoré v novom programovom období získajú najväčšiu časť eurofondov. O tom, ako štát a samosprávy uvádzajú plány inteligentnejších miest do praxe a s akými problémami sa pritom stretávajú, diskutovali v utorok hostia HNClubu.
Podľa globálnej štúdie OECD je západ Slovenska jedným z regiónov, kde sú pracovné miesta najviac ohrozené nastupujúcou robotizáciou a automatizáciou. Riešením tejto hrozby môže byť práve implementácia inteligentných riešení, nazdáva sa Radoslav Mizera, zakladateľ sociálnej siete pre odborníkov Solved. „Smart v kontexte regiónov znamená nielen nové technológie, ale aj tvorbu pracovných miest,“ vysvetlil Mizera.
Grécko chce presadiť sankcie voči Turecku pre nepovolenú ťažbu plynu
17. 6. 2019
Grécko a Cyprus budú apelovať na členské krajiny EÚ, aby potrestali Turecko, napríklad možným uvalením sankcií, pokiaľ sa potvrdí, že Ankara začala vykonávať prieskumné vrty západne od Cypru, kde objavili ložiská zemného plynu. Uviedol to v nedeľu grécky premiér Alexis Tsipras.
Objav významného ložiska vo východnej časti Stredozemného mora iba umocnil dlhotrvajúce napätie vo vzťahoch medzi Tureckom a gréckou časťou Cypru. Turecká loď na ťažbu plynu kotví vo vodách západne od Cypru od mája. Cyprus a Grécko zhodne tvrdia, že plavidlo neoprávnene zasahuje do cyperskej výlučnej ekonomickej zóny, v ktorej ťažba a využívanie prírodných zdrojov prináleží výhradne Nikózii. Turecko však tvrdí, že oblasť sa nachádza na jeho kontinentálnom šelfe. "Dohodli sme sa... že budúci týždeň uskutočníme prípravy, aby (EÚ) samit prijal príslušné opatrenia, vrátane sankcií, proti Turecku, pokiaľ sa potvrdí, že sa v cyperskej výlučnej ekonomickej zóne vykonávajú vrty," Tsipras povedal novinárom.
EÚ zatiaľ nemá jasnú stratégiu v oblasti dodávok vzácnych zemín
14. 6. 2019
Európska únia nemá zatiaľ jasnú stratégiu, ako zabezpečiť plynulý prísun kľúčových surovín v prípade, že Čína využije zeminy vzácnych kovov v obchodnom spore s USA a ich export výrazne obmedzí. Povedala to vo štvrtok komisárka Európskej únie pre obchod Cecilia Malmströmová.
"Už sme o tom začali diskutovať. Zatiaľ v tejto oblasti nemáme jasnú stratégiu, pretože ide len o varovania," povedala komisárka na konferencii organizovanej ekonomickým inštitútom Bruegel. "Ide však určite o niečo, k čomu je potrebné mať aj naďalej zabezpečený bezproblémový prístup," dodala s tým, že EÚ dúfa, že obchodná vojna medzi USA a Čínou nakoniec do takéhoto štádia nedospeje. Zvyšujúce sa napätie vo vzťahoch Číny a USA vyvolalo obavy, že Peking by mohol využiť svoju dominantnú pozíciu dodávateľa prvkov vzácnych zemín na posilnenie svojho postavenia v obchodnom spore dvoch najväčších ekonomík.