Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Libra prudko oslabila
9. 10. 2019
Britská libra v utorok prudko oslabila. Dôvodom boli správy, že britská vláda považuje nádeje na dohodu o odchode z Európskej únie (EÚ) prakticky za nulové. Nemecká kancelárka Angela Merkelová údajne varovala, že dohoda o brexite je vysoko nepravdepodobná. To podporilo obavy z chaotického a nákladného brexitu.
Kurz britskej libry voči euru padol na najnižšiu úroveň za mesiac, keď oslabil o 0,7 percenta na 1,1120 eura za britskú libru. Kurz libry voči doláru klesol o 0,6 percenta na 1,220 amerického dolára za libru. Podľa zdroja z Downing Street Merkelová v telefonickom rozhovore povedala britskému premiérovi Borisovi Johnsonovi, že dohoda je nanajvýš nepravdepodobná a že nie je možná, pokiaľ Londýn nebude súhlasiť s tým, že Severné Írsko zostane v colnej únii. Predseda Európskej rady Donald Tusk vyhlásil, že Johnson a jeho vláda nemajú záujem o dohodu a ich stratégiou je obviniť EÚ zo stroskotania rokovaní o dohode. Na Twitteri tvrdo skritizoval Johnsonovu stratégiu.
EÚ a Francúzsko sú pripravené brániť sa voči clám USA
7. 10. 2019
Francúzsko a Európska únia sú pripravené odpovedať sankciami, ak Spojené štáty v obchodnom spore okolo spoločnosti Airbus odmietnu prijať podanú ruku a zavedú clá. Povedal to dnes francúzsky minister financií Bruno Le Maire. Američania sú oprávnení zaviesť na dovoz z Európy clá vďaka verdiktu Svetovej obchodnej organizácie (WTO). "Ak americká vláda odmietne ruku, ktorú jej podáva Francúzsko a Európska únia, sme pripravení reagovať sankciami," povedal minister. Americké sankcie sú podľa neho hospodárskou a politickou chybou.
WTO v stredu povolila Spojeným štátom uvaliť dovozné clá na tovary z EÚ v hodnote 7,5 miliardy amerických dolárov (6,86 miliardy eur) za nelegálne dotácie pre európskeho výrobcu lietadiel Airbus. Washington ešte v stredu ohlásil nové clá na import produktov z EÚ. Od 18. októbra bude na dovoz lietadiel platiť dodatočné clo vo výške desať percent, na mnohé ďalšie tovary bude platiť clo vo výške 25 percent (na niektoré potraviny a ďalší tovar, ako je francúzske víno, škótska a írska whisky alebo syry). Hovorca francúzskej vlády Sibeth Ndiayeová v rozhovore s televíziou BFMTV a rozhlasovou stanicou RMC uviedla, že Francúzsko je pripravené zaviesť odvetné opatrenia po konzultácii s EÚ.
Spotrebiče musia byť opraviteľné, prikázal Brusel
4. 10. 2019
Európska snaha o znižovanie emisií pomôže domácnostiam s opravami spotrebičov. Európska komisia v utorok rozhodla, že výrobcovia budú nútení od roku 2021 zabezpečiť náhradné diely aj 10 rokov po predaji výrobku.
Ten bude musieť byť ľahko rozmontovateľný a bez rizika poškodenia opäť zložiteľný, ideálne tak, aby to zvládol každý. „Už by sa nemali používať napríklad nity, ale skrutky,“ popisuje Jan Charvát z iniciatívy Opravme Česko.
Volkswagen po USA čelí žalobe aj v Európe
2. 10. 2019
Približne pol milióna zákazníkov dostalo odškodné päť- až 10-tisíc eur. Plus opravu či odkúpenie vozidla. Vlaňajší účet Volkswagenu za dieselgate v USA tak dosiahol po prepočte sumu 10 miliárd eur. A koncern môže zažiť európske „déja vu“. Súd v nemeckom Braunschweigu sa začal zaoberať hromadnou žalobou.
Odškodnenie od výrobcu z Wolfsburgu žiada 470-tisíc zákazníkov. „Podľa nášho názoru Volkswagen podvádzal a musí preto skladať účty,“ povedal Klaus Müller, šéf nemeckého zväzu na ochranu spotrebiteľov VZBV, ktorý zastrešuje žalobcov. O pokračovanie kauzy dieselgate je v Nemecku veľký záujem. Prvé pojednávanie súdu sa kvôli záujmu verejnosti muselo uskutočniť vo viacúčelovej mestskej hale v Braunschweigu, a nie v súdnej sieni.