Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Zmeny cien leteniek
22. 12. 2008
Britské a rakúske letecké spoločnosti pripravujú zľavy.
Letecké spoločnosti British Airways a Austrian Airlines pristupujú
v dôsledku zníženej ceny ropy k zlacňovaniu palivových príplatkov. Na zľavy sa
môžu tešiť hlavne ľudia využívajúci viedenské letisko. Britské aerolínie znížili poplatky od 18.
decembra v niektorých prípadoch až o 30 %. V ekonomickej triede pri letoch
dlhších ako deväť hodín napríklad
klesla cena o 30 eur. Rakúsky
prepravca avizuje zníženie ceny od 23.
decembra.
Nízkonákladový prepravca Sky Europe, ktorý nevyužíva tieto
príplatky, reaguje za zmenu ceny ropy zmenou ceny leteniek.
Gladiátori späť v rímskom Koloseu
20. 12. 2008
Ak prejde návrh šéfa archeologickej správy Ríma, do Kolosea sa po storočiach možno opäť vrátia gladiátori.
Vzkriesenie legendárnych
zápasníkov by mohlo byť zatraktívnené vybudovaním špeciálneho pódia, na ktorom by sa po večeroch konali simulované zápasy
gladiátorov. Súboje v aréne by sprevádzalo čítanie z diel klasických latinských
básnikov. Súperenie gladiátorov by neobsahovalo násilie, ale priblížilo
návštevníkom históriu, zbrane a kostýmy. O tom, či sa projekt uskutoční, musia
rozhodnúť rímske úrady.
Strop na ochranu vkladov 100 tisíc eur
19. 12. 2008
Od roku 2010 vyššie ručenie za vklady a skrátená lehota výplaty vkladov.
Poslanci Európskeho parlamentu schválili opatrenie, podľa ktorého majú byť
od roku 2010 vklady občanov v bankách v prípade krachu zaručené do výšky 100
tisíc eur. Terajšie ručenie je do 20 tisíc eur. Lehota na výplatu vkladov by sa mala skrátiť z troch
mesiacov na 14 dní a vytvoriť sa má mechanizmus na cezhraničnú spoluprácu. Zvýšené krytie bankových vkladov sa okrem individuálnych sporiteľov bude týkať aj malých a stredných podnikov a lokálnych orgánov.
Mamma Mia pokorila Titanic
18. 12. 2008
Titanic už v britských kinách nepatrí k najlepšie zarábajúcim filmom všetkých dôb. Prestihol ho muzikálový film Mamma Mia, ktorý už teraz má zisk viac ako 69 miliónov libier. Filmová adaptácia muzikálu založeného na hitoch skupiny ABBA sa ocitla na prvom mieste v rebríčkoch návštevnosti.
Mamma Mia pokorila Titanic
Titanic už v britských kinách nepatrí k najlepšie
zarábajúcim filmom všetkých dôb. Prestihol ho muzikálový film Mamma Mia, ktorý
už teraz má zisk viac ako 69 miliónov libier. Filmová adaptácia muzikálu
založeného na hitoch skupiny ABBA sa ocitla na prvom mieste v rebríčkoch
návštevnosti.