Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Maďarská vláda pomáha stavbárom
12. 2. 2009
Mimoriadne vážne sa globálna a ekonomická kríza prejavuje v Maďarsku. Ekonomika krajiny prinajmenšom stagnuje. Maďarská vláda sa rozhodla podporiť hospodárstvo krajiny miliardovými investíciami do infraštruktúry, podnikom pomáha úvermi a zárukami.
Ministerstvo národného rozvoja sa rozhodlo pomôcť hlavne domácemu
stavebnému biznisu. V rámci neho chce Budapešť napríklad obnoviť 267 škôl či 24
nemocníc, postaviť alebo obnoviť 400 kilometrov železníc a 350 kilometrov
diaľnic. Dokopy plánuje ministerstvo podporiť takmer 640 projektov, ktoré chce
financovať aj z rozvojových programov Európskej únie.
V stanovisku ministerstva sa uvádza, že vzhľadom na tieto
opatrenia sa môže Maďarsku čiastočne podariť zmierniť negatívne efekty svetovej
krízy, vytvoriť desiatky tisíc pracovných miest a položiť základ ďalšieho
dlhodobého rozvoja krajiny s budúcimi reformami.
Naposledy krajina takýto prudký prepad zaznamenala pred
dvadsiatimi rokmi pri páde socializmu.
Energetická stratégia EÚ sa bude revidovať
12. 2. 2009
Revidovaný návrh plánu pre energetickú bezpečnosť by mal byť predstavený na konci tohto roka. Revízia je nevyhnutná aj pre prijatie novej legislatívy v uplynulom roku.
Konkrétne je plán potrebné upraviť s ohľadom na rozšírenie zoznamu
produktov, na ktoré sa vzťahujú ustanovenia Smernice o ekodizajne, ako aj s
ohľadom na ustanovenia Smernice o energetickej náročnosti budov.
Európska investičná banka v súčasnosti rozhoduje o
ročnom zvýšení objemu investícií o 6
mld. eur do oblasti boja proti klimatickým zmenám a na rozvoj energetickej
infraštruktúry. Európska banka pre obnovu a rozvoj chce zdvojnásobiť prostriedky pre samosprávy a ich projekty v
oblasti klimatických zmien a energetickej efektívnosti.
Turbulencie na svetových trhoch vedie rubeľ
12. 2. 2009
Tohtoročný rebríček kurzových obetí na svetových trhoch vedie rubeľ. K euru stráca takmer 12 %. Oslabenie českej koruny sa po dosiahnutí nad 28 CZK/EUR prehuplo cez štyri percentá. Forint sa po ústupe z rekordných trojstovkových miním približuje k osempercentnému mínusu. Zlotý k takmer sedempercentnému. Od augusta si susedné meny zapísali straty od 15 % (koruna) až po 27,7 % (zlotý).
Exportné odvetvia stredoeurópskych ekonomík nie sú totiž svedkami oslabenia
kurzu pri nezmenených podmienkach. Čelia výraznému globálnemu poklesu dopytu.
Ak by Slovensko nevstúpilo do eurozóny, euro by sa v súčasnosti pohybovalo
medzi 36 až 44 slovenskými korunami. Maďarská situácia pripomína, že v
prostredí vážneho oslabenia externého
dopytu neradno preceňovať príspevok slabšieho kurzu. Napriek rekordne slabému
forintu sa priemyselná výroba prepadla v decembri medziročne o vyše 23 percent,
čím zaskočila aj tých najväčších pesimistov.
Rekordne lacný forint nebol v závere roka pre maďarský priemysel
všeliekom.
Po očakávanom 50-bodovom znížení základnej úrokovej sadzby na 1,75 % aj Česká národná banka pripustila, že sa
domáci ekonomický rast prudko spomalí. Tento rok sa čaká mierna recesia. V
novembri (-17,4 %) a podľa očakávaní ani v decembri sa české hospodárstvo
nedokázalo odpútať od najvýraznejšieho koncoročného oslabenia svojho
30-percentného exportného partnera (Nemecka).
Preceňovanú úlohu kurzových výkyvov pripomenulo aj januárové spomalenie
českej inflácie na 2,2 %, čo je najnižšia úroveň od marca 2007. Vyhliadky rastu
a inflácie otvárajú dvere pre ďalšie 50-bodové zníženie kľúčových úrokov na
1,25 %.
Po čerstvých rekordných minimách sa stabilizácia apetítu globálnych
investorov po riziku odrazila na korekcii susedných mien. Pri českej korune
posun pod 28-korunovú hranicu nevytrval.
Oslabenie českej koruny nad úroveň
28,8 CZK/EUR otvára priestor do pásma
30 - 31 CZK/EUR . Najbližším krstom
ohňom pre stredoeurópske meny sa môže stať
napríklad obrat februárovej korekcie na akciových trhoch.
Majetok českých podielových fondov sa zmenšuje
11. 2. 2009
Vlani sa majetok fondov zmenšil o 71,3 miliardy českých korún, čo je viac ako o štvrtinu. Odlev peňazí pokračuje aj v tomto roku a ľudia z podielových fondov vybrali ďalších 4,4 miliardy českých korún.
Najviac trpia pre prepad búrz fondy, ktoré investujú do
akcií. Napríklad Sporofond Českej sporiteľne za vlaňajšok prerobil viac ako 60
%. Akciovým fondom klesol majetok o polovicu.
Paradoxne ľudia vyberajú najviac peňazí z najbezpečnejších -
peňažných fondov, hoci tie investujú iba do bezpečných, aj keď málo výnosných
cenných papierov. Napriek tomu si mnoho ľudí peniaze radšej vybralo a uložilo v
banke.