Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho postrehy

Život má aj svoje dobré stránky – len sa k nim dá ťažko prelistovať.

V práci sa človek nemá naháňať. Veď nie je na love!

Žena bez mužov zvädne, muž bez žien zblbne.

(Murphyho zrnká II)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Nakoniec aj z dobrého jedna človeka rozbolí brucho.

Mocní si vždy nájdu dôvod, prečo treba potrestať slabšieho. Nezamieňajte si rovnosť pred zákonom s rovnosťou pred korytom.

Klamstvo, ktoré sa nedá dokázať, má cenu pravdy.

(Murphyho zákony v bájkach)
Hlúposti sa medze nekladú

Starého osla neprerobíš. Ani mladého somára neprerobíš. Napriek tomu sa každý každého snaží preinačiť na svoj obraz.

Nesťažuj si, že máš za šéfa poleno, mohol by si dostať workoholika.

Nikto nie je múdry natoľko, aby odolal lichoteniu.

(Murphyho zákony v bájkach)
Žiadna správa nie je iba dobrá

Keď už horšie správy nemôžu prísť, tak určite prídu.

Žiadna správa nie je natoľko zlá, aby za ňou nemohla prísť ešte horšia.

Dávajte si pozor na to, čo hovoríte. Hlavne vtedy, ak sa zdá, že vás nikto nepočúva.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Unáhlené konanie máva zlé následky. Múdry si najprv zváži dôsledky každého činu, až potom sa doň pustí.

Porcia v cudzom tanieri vždy vyzerá väčšia a lepšia ako v tanieri vlastnom.

Ani tá najlepšia lesť nefunguje naveky.

(Murphyho zákony v bájkach)

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Hospodárska kríza vyžaduje zásadné reformy svetového finančného systému

31. 3. 2009 Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky BBC World Service, ktorý sa uskutočnil pred summitom G20 v Londýne. Prieskum uskutočnila spoločnosť Globescan.
Prieskum mapoval verejnú mienku pred stretnutím lídrov veľkých rozvinutých a rozvojových ekonomík skupiny G20. Stretnutie sa uskutoční v Londýne vo štvrtok. Zástupcovia skupiny G20 by sa mali dohodnúť na koordinovanej politickej odpovedi na súčasný stav svetového hospodárstva.
Z prieskumu vyplynulo, že sedem z desiatich ľudí zdôraznilo potrebu zásadných zmien                v svetovom ekonomickom systéme. Šesť z desiatich opýtaných vidí potrebu zásadných zmien      v ekonomike vlastnej krajiny. S reformami na pomoc hospodárstvu súhlasí tri štvrtiny Američanov.  So zmenou svetového ekonomického systému súhlasí aj  drvivá väčšina Európanov.  Potrebu  zmeny svetového finančného systému pociťuje menej ako polovica Rusov.

(Zdroj: EURACTIV)

Daňové raje sú pod medzinárodným tlakom

30. 3. 2009 Daňové raje počnúc strednou Európou a končiac ostrovami v Karibiku sú pod medzinárodným tlakom, aby uvoľnili pravidlá o bankovom tajomstve a zväčšili transparentnosť. V daňových rajoch sa podľa odhadov ukrýva 7,3 bilióna USD, ktoré sa vyhli daňovým odvodom v domácej krajine.
Boj proti nim sa stal hlavnou témou aj pred nadchádzajúcim summitom skupiny G20, ktorý bude koncom tohto týždňa v Londýne.
Vlády celého sveta prijímajú záchranné plány, ktorými chcú ozdraviť a opäť naštartovať hospodárstvo.  Daňové úniky a raje sa stredobodom pozornosti stali práve pre vysoké fiškálne stimuly.  Pomyslenú  "čiernu listinu" nespolupracujúcich jurisdikcií vytvorila OECD a  na svojom londýnskom summite ju chce ešte  rozšíriť.
(Zdroj: EURACTIV)

Lisabonská zmluva by sa nemala stať rukojemníkom politikov v Prahe

27. 3. 2009 Osud Lisabonskej zmluvy je neistý. Predseda Európskej komisie José Manuel Barroso pripomenul českým politikom zodpovednosť voči únii a iným krajinám, pričom spomenul zmluvu o pristúpení ČR k EÚ. Upozorňuje ich, že zmluva by sa nemala stať zbraňou v domácej politike.
Občianski demokrati (ODS) v Senáte, hornej komore českého parlamentu, podmieňovali svoje áno Lisabonu ratifikáciou dohody o radare v Brdoch s Washingtonom.  Americké plány  s protiraketovým štítom v strednej Európe zatiaľ ale nie sú jasné.
Všetci komentátori sa zhodujú, že z pohľadu ďalšieho vývoja situácie v ČR je najdôležitejšou postavou teraz prezident Klaus,  ktorý sám seba označuje za "disidenta Európy" a Lisabonu nie je naklonený.
To čo sa stalo v Českej republike zmenšuje istotu, že budeme mať Lisabonskú zmluvu, konštatoval  francúzsky minister zahraničia Bernard Kouchner.  Predstavitelia írskej vlády priznali,  že takýto vývoj do istej miery komplikuje aj ich situáciu pred opakovaním referenda.
(Zdroj: EURACTIV)

Marihuana je najväčším problémom slovenských tínedžerov

26. 3. 2009 V užívaní marihuany, pití alkoholu a fajčení tabaku sú slovenskí tínedžeri nad priemerom rovesníkov z Európy. Za štyri roky sa prepracovali do prvej polovice "drogového pelotónu" európskych krajín.
Najväčším problémom slovenských tínedžerov je marihuana. Vyskúšala ju  takmer tretina z nich. Vyplýva to z porovnania výsledkov Európskeho školského prieskumu o tabaku, alkohole a iných drogách - ESPAD z 35 krajín Európy, ktorý dnes zverejnil Generálny sekretariát Výboru ministrov pre drogové závislosti a kontrolu drog.
Do prieskumu sa na jar 2007 zapojilo približne 105.000 mladých Európanov vo veku 15 až 16 rokov.  K najvýraznejšiemu nárastu došlo v užívaní marihuany, ktorá medzi nelegálnymi drogami dominuje. Vyplýva to z porovnania  výsledkov  prieskumu z roku 2003 a 2007. Užitie marihuany aspoň jedenkrát počas života v roku 2007 priznala takmer tretina slovenských tínedžerov, pričom celoeurópsky priemer bol 19 percent. V celoeurópskom rebríčku celoživotného užívania marihuany  sa Slovensko posunulo z 10. až 13. miesta v roku 2003 na 5. miesto v roku 2007.  Marihuanu častejšie fajčili chlapci ako dievčatá.  Pri ostatných drogách došlo nielen v Európe, ale aj na Slovensku k miernemu nárastu až stabilizácii počtu užívateľov z roku 2003.
(Zdroj: PRAVDA)
september 2025
T po ut st št pi so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má meniny Konštantín
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner