Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Deti naše poklady

Ak sa človek chce dožiť vysokého veku, musí sa v mladosti šetriť a nesmie sa umývať. Prečo sa nesmie umývať? Preto, lebo ľudová múdrosť hovorí, že čistota je pol života. Kto teda chce život celý, nesmie byť čistý, ergo – nesmie sa umývať...

Ak je mladosť chybou, tak sa jej veľmi skoro zbavíme. (Goethe)

Katechéta na hodine náboženstva vysvetľuje deťom, že Boh je prítomný všade. Tu sa prihlási Móric: A naozaj všade? Áno všade – prízvukuje katechéta. Aj v našej pivnici? Pochopiteľne, že aj tam. Tak to klamete, my pivnicu totiž nemáme!

(Zrnká úsmevu)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Nakoniec aj z dobrého jedna človeka rozbolí brucho.

Kamaráta nepodtrhni skôr, ako si sám v bezpečí.

Len somár sa snaží o to, na čo nemá, bežať ako kôň.

(Murphyho zákony v bájkach)
Žiadna hlava nie je dokonalá

Keď má človek toľko roboty, že nemá čas na radosti života, vtedy sa stáva naozajstným úbožiakom.

Priateľove rady sledujú jeho vlastné dobro – nie vaše.

Chudoba si vyžaduje určité veci, luxus potrebuje veľa vecí a blahobyt všetky veci.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Žiadna správa nie je iba dobrá

Dnes je toľko informácií o všetkom, že už ničomu nerozumieme.

Žiaden nápad nie je natoľko hlúpy, aby niekto nevymyslel niečo ešte hlúpejšie.

Radšej byť bohatým ako hlúpym.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Hlúposti sa medze nekladú

Nesťažuj si, že máš za šéfa poleno, mohol by si dostať workoholika.

Ak sa človek prestane mať na pozore, môže prísť nielen o živobytie, ale i o život.

Nikto nemôže mať všetko odrazu - aj krásu aj rozum.

(Murphyho zákony v bájkach)

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Problémy s implementovaním smernice o službách

24. 7. 2009 Podľa aktuálneho prieskumu Eurochambers pravdepodobne nestihne do konca decembra plne implementovať ustanovenia plynúce zo smernice o službách takmer každá druhá členská krajina Európskej únie. Slovensko v tejto oblasti dosiahlo výrazný pokrok.
Služby tvoria takmer 70 % HDP EÚ a zástupcovia členských štátov a profesijných únií sa nevedeli dlhé roky  dohodnúť ako tento potenciál lepšie využiť na tvorbu vnútorného trhu celého bloku. Pôvodný návrh vyvolal nesúhlasné reakcie v mnohých krajinách. Najproblematickejšou časťou navrhnutej predlohy Komisie bolo tzv. pravidlo zeme pôvodu. Pokiaľ by toto pravidlo prešlo - v praxi by podnikateľovi bolo stačilo získať povolenie prevádzkovať určité činnosti vo svojom domovskom štáte a potom by mohol túto službu ponúkať zákazníkom v celej Únii bez ďalších administratívnych záväzkov.
Návrh ale vzbudil nevôľu najmä v „starých členských štátoch“, ktoré sa obávali sociálneho dumpingu. Ten by umožňoval, aby  podnikatelia využívali nižšie štandardy vo svojich domovských krajinách a (v porovnaní so západom) tak znížili  svoje náklady, čo by viedlo k zníženiu štandárd v celej Únii.

Počas trojročného vyjednávania pred konečným schválením smernice na konci roku 2006 došlo ku značným kompromisom. V dôsledku neho  firmy a živnostníci nebudú musieť žiadať v každej zemi osobitné povolenie k pobytu alebo výkonu činnosti, no budú sa musieť podriadiť pravidlám pre podnikanie v danom odbore, ktoré sa menia  z krajiny do krajiny.

Alarmujúce výsledky prináša najnovší prieskum Eurochambers. Na otázku, či v niektorej členskej krajine prebehne implementácia smernice o službách „včas a korektne“ až 40 % obchodných komôr odpovedalo záporne alebo skepticky. To sú  oveľa horšie výsledky ako podľa januárového skúmania, kedy pesimistické vyhliadky dosahovali len štvrtinu.

Medzi lepšie prípady patrí Slovensko. Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK) tvrdí, že vláda urobila všetko pre to, aby všetky povinnosti vyplývajúce zo smernice boli implementované  včas a dôkladne. SOPK dúfa,  hospodárska kríza, tento proces nespomalí.
(Zdroj: EURACTIV)

Slovensko v novom EP nemá žiadny vysoký post

23. 7. 2009 Pri rozdeľovaní kresiel v Európskom parlamente ťahali nové členské krajiny za kratší koniec. Slovensko pri prerozdeľovaní postov vo výboroch a predsedníctve skončilo medzi štyrmi krajinami, ktoré nemajú žiadny.
V siedmom legislatívnom období Európskeho parlamentu (2009-2014) Slovensko spolu s Estónskom, Lotyšskom a Slovinskom neobsadilo žiadny z postov predsedu či podpredsedu 22 stálych výborov (každý výbor má 1 predsedu a 4 podpredsedov). Žiadne miesto sa tejto štvorici krajín neušlo ani  v predsedníctve EP (14 podpredsedov) a medzi piatimi kvestormi.
Rokovania o tom, ktorý poslanec akú funkciu dostane tradične prebiehali za zatvorenými dverami a sú výsledkom komplexnej štruktúry hierarchií. Možnými kritériami sú  napríklad pomer malých versus  veľkých krajín, váha politických skupín, postavenie a profil konkrétneho poslanca a rodová rovnosť. Nejedná sa o žiadnu  presnú  matematickú  formulku. Podľa D´Hondtovej metódy sa však počíta to, ktorá frakcia dostane koľko postov predsedov výborov.
(Zdroj: EURACTIV)

Obchod s emisiami je lepší ako emisné dane

22. 7. 2009 Efektívnejším spôsobom boja proti klimatickým zmenám je podľa správy vypracovanej pre britského premiéra obchodovanie s emisiami než emisné dane.
Ak sa chceme vyhnúť katastrofálnym následkom klimatických zmien je globálny systém obchodovania s emisiami nevyhnutný. Píše sa to v správe Global Carbon Trading.
Ani samotné obchodovanie však nebude stačiť. Musí sa spojiť s cieleným znižovaním emisií na národnej úrovni. Emisný trh by mal byť kombinovaný s cielenou reguláciou, zdaňovaním a verejnými financiami na široko zamerané opatrenia. Správa tvrdí, že kľúčové bude dosiahnutie zníženia emisií v rozvojových krajinách.
Dokument britskej vlády sa teda nevyslovuje za zásadnú environmentálnu daňovú reformu.  „Zelené dane“ odvíjajúce sa od znečistenia by mali mať len podpornú úlohu.
Švédske predsedníctvo zasa  tvrdí, že bez zavedenia emisných daní nebude európsky systém obchodovania s emisiami stačiť na také zníženie emisií, aby EÚ splnila svoje záväzky.
Rovnaký  názor zastáva aj popredný environmentálny expert, David Gee z Európskej environmentálnej agentúry.  Podľa jeho slov na nedávnej konferencii v Londýne povedal, že kríza klimatických zmien, lepšie výskumné poznatky a klesajúca popularita trhovej ideológie vytvárajú výbornú príležitosť na zavedenie environmentálnej daňovej reformy.
(Zdroj: EURACTIV)

Všeobecné kritériá na záchranu bánk

21. 7. 2009 Jednou z priorít EÚ by v čase finančnej krízy malo byť definovanie všeobecných kritérií na záchranu bánk. Ich stanovenie by mohlo zabrániť podobnému krachu v budúcnosti. Tvrdí to aliancia najväčších finančních hráčov v dvadsaťsedemčlennom bloku.


Finančná kríza odhalila potrebu sprísniť  európsky  dohľad nad finančnými inštitúciami, ktoré kontrolujú najmä národné autority, a to i napriek tomu, že sú čoraz viac zapojené do cezhraničných aktivít. V Európe je podľa údajov Európskej komisie  viac ako osem tisíc bánk, no dve tretiny ich aktív sú v rukách okolo štyridsiatich medzinárodných inštitúcií.
V októbri 2008 vytvorila EK expertnú skupinu, ktorej úlohou bolo skúmať a navrhnúť reformné opatrenia vo finančnej supervízii. Panel viedol bývalý výkonný riaditeľ Medzinárodného menového fondu. Svoju správu prezentoval vo februári 2009.

V máji Komisia plne podporila návrhy skupiny, pričom predstavila svoj koncept založený na zvýšení právomocí Európskej centrálnej banky pri makrodohľade na prevenciu systémového rizika a podporu spolupráce na národnej úrovni pri mikrodohľade medzinárodných finančných skupín.
(Zdroj: EURACTIV)
september 2025
T po ut st št pi so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má meniny Miriama
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner