Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Energetickým zdrojom budúcnosti majú byť riasy
29. 7. 2009
Milióny dolárov do výskumu využitia rias, ako potenciálneho zdroja energie budúcnosti nalievajú ropné spoločnosti ako Shell či ExxonMobil. Riasy oproti tradičným surovinám na výrobu biopalív poskytujú hneď niekoľko výhod.
Napriek tomu, že výroba
bioetanolu či bionafty z poľnohospodárskych produktov, ako slnečnice,
repka, či cukrová trstina, zažíva globálny boom, ozýva sa voči nej aj hlasná
kritika. Energetické plodiny vytláčajú
z pôdy potraviny a tým sa podieľajú na zvyšovaní ich cien.
Preto sa mnoho nádejí vkladá do „biopalív druhej generácie“,
vyrábaných z drevnatej biomasy. Zdrojom energie by sa tak stali časti
rastlín, ktoré nie sú určené na konzumáciu. Možností je mnoho. Od odpadu
z kukurice či cukrovej trstiny, po listy, slamu, kôru stromov či drevný
odpad.
Zásadný problém je však spojený aj s týmito zdrojmi. Ich masové využitie predpokladá cielené
pestovanie a v konečnom důsledku by tak mohli zaberať poľnohospodársku pôdu. Ďalším
efektom by bolo zvyšovanie cien dreva, ktoré je nevyhnutné napríklad v papiernictve.
Skutočnosť, že na používanie biopalív je potrebné využívať pôdu, je jedným zo súčasných obmedzení
biopalív. Ale existujú aj ďalšie
obmedzenia.
Riešením tohto
problému môže byť využitie rias. Riasy
na rozdiel od poľnohospodárskych plodín nepotrebujú vôbec produktívnu
pôdu, alebo dobrú pôdu, ktorá je
normálne využívané pre potraviny. Najlepšie rastú v morskej vode, ktorej
zásoby sú prakticky neobmedzené.
Niektorým typom dokonca mimoriadne prospieva znečistená
morská voda, v ktorej sú schopné rásť exponenciálne.
Aj keď technológie pestovania rias sú stále v rannom
štádiu vývoja, pritiahli pozornosť viacerých
veľkých ropných firiem.
Výroba bioenergie z rias musí čeliť aj ďalším problémom. Jedným z týchto
problémov je nedostatočný právny rámec.
Situáciu chce riešiť Európske združenie biomasy z rias
(EABA), ktoré začalo svoju činnosť 5. júna. V rámci nedávno prijatej
Smernice o obnoviteľných
zdrojoch sa snaží sa o právnu jasnosť. Jeho hlavným cieľom je
posilnenie dialógu medzi výskumníkmi a priemyslom.
Slováci neveria, že najhoršia časť krízy je za nami
28. 7. 2009
Najväčší pesimizmus ohľadom pokračujúcej krízy na pracovnom trhu podľa prieskumu verejnej mienky Eurobarometer panuje v Pobaltských krajinách. Polovica všetkých Európanov očakáva väčšiu angažovanosť EÚ v oblasti zamestnanosti a sociálnych záležitostí.
Prieskum jasne reflektuje „pochmúrnu náladu Európanov, keď sa
hovorí o zamestnaní a sociálnej politike“. Ako sa píše v sprievodnej analýze
– Európania očakávajú od EÚ v boji
proti recesii veľmi veľa a v budúcnosti ich očakávania ešte môžu narastať.
Osobitne negatívne svoje pracovné vyhliadky vnímajú baltické národy – Estónci, Lotyši a Litovčania, z ktorých
priemerne okolo 77 % verí, že to najhoršie z krízy je ešte len pred nami.
Európsky priemer je 61 %, na Slovensku je to až 66 % opýtaných. Najväčší optimizmus panuje v škandinávskych
krajinách, kde sú presvedčení, že to najhoršie sa už skončilo.
Sociálne siete sa stanú najnebezpečnejším miestom na internete
27. 7. 2009
Sociálne siete ako Facebook, Twitter či MySpace sa pre ich používateľov čoskoro stanú najnebezpečnejším miestom na internete. Tvrdí sa to v správe firmy z oblasti internetovej bezpečnosti.
Európska komisia kladie v posledných mesiacoch zvýšený
dôraz na ochranu používateľov internetu. Upozorňuje ich, že stránky sociálnych
sietí môžu byť pre neskúsených potenciálne nebezpečné.
Správa agentúry EÚ pre bezpečnosť informačných sietí varovala ešte v roku 2007 pred bezpečnostnými
rizikami v súvislosti s možným únikom osobných informácií na sociálnych
sieťach. Komisárka pre informačnú
spoločnosť Viviane Redingová predstavila niekoľko regulácií zameraných na
ochranu mladých používateľov.
Slovenská ochrana hospodárskej súťaže je už v súlade s pravidlami EÚ
27. 7. 2009
Európska komisia oznámila, že svoje konanie voči Slovensku za porušenie predpisov Európskeho spoločenstva končí.
Exekutíva mala výhrady voči ustanoveniu slovenského zákona o ochrane hospodárskej súťaže, ktoré
obmedzovalo právomoc Protimonopolného úradu Slovenskej republiky uplatniť
antitrustové pravidlá EÚ na odvetvia elektronických komunikácií, energetiky a
pôšt.
V piatok Komisia informovala, že slovenský zákon o ochrane
hospodárskej súťaže je už v súlade s právnymi predpismi EÚ. Podľa Komisie § 2
ods. 6 zákona predtým obmedzoval možnosti Protimonopolného úradu Slovenskej
republiky účinne uplatňovať články 81 (týka sa zákazu kartelov a ďalších
obmedzujúcich podnikateľských postupov) a 82 (týka sa zákazu zneužívania
dominantného postavenia) Zmluvy o ES v prípadoch protisúťažného správania,
ktoré patrí do pôsobnosti regulačného orgánu, napríklad Telekomunikačného úradu
SR.
S platnosťou od 1. júna 2009 bolo sporné ustanovenie zmenené. Komisia preto
konanie v tomto smere ukončila. Protimonopolný úrad Slovenskej republiky teraz
môže uplatňovať pravidlá EÚ týkajúce sa hospodárskej súťaže bez obmedzení.