Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Národné klimatické plány
2. 2. 2010
OSN v pondelok oznámila, že návrhy vlastných národných klimatických plánov jej doteraz predložilo 55 krajín, ktoré spoločne produkujú takmer 80 percent svetových emisií skleníkových plynov. Podľa predsedu UNFCCC Yvo de Boera, ide o dôležitý impulz v diskusiách OSN o klimatických zmenách.
Sekretariátu OSN svoje klimatické národné záväzky predložila už viac ako štvrtina krajín sveta, ktoré sa podieľajú na tvorbe globálnych emisií CO2 takmer štyrmi pätinami.
Yvo de Boer spresnil, že ide o 55 zo 194 krajín, ktoré spoločne produkujú 78 percent emisií CO2 v energetike.
V roku 2010 by mali klimatické vyjednávania vyvrcholiť svetovým summitom COP16, ktorý je naplánovaný na 29. novembra - 10. decembra 2010 v Mexiku.
Na tému klimatických rokovaní by sa malo zamerať i ďalšie zasadnutie Európskej rady v Bruseli.
Modernizácia elektrickej siete v EÚ
1. 2. 2010
Európska komisia vypracúva plán pre rozvoj elektrických sietí. Plán slúži na to, aby siete boli pripravené pre plnohodnotné prenášanie elektriny z obnoviteľných zdrojov, napríklad z pobrežných veterných parkov. Je to súčasť cieľa, aby obnoviteľné zdroje energie tvorili minimálne 20 % mixu do roku 2020.
Koncept Transeurópskych energetických sietí nahradí Komisia novým plánom na rozvoj elektrických prenosových sústav. Pravdepodobne do konca tohto roka Komisia vytvorí infraštruktúrny balík, v ktorom sa zameria na požiadavky na energetickú sieť.
Európske energetické siete by podľa Komisie mali byť oveľa viac prepojené a mali by dokázať plnohodnotne pripojiť i obnoviteľné zdroje, zvlášť veľké veterné parky na pobreží Severného mora.
Posledná veľká modernizácia sa vykonala v 70-tych rokoch. V tomto období sa začali intenzívne stavať jadrové elektrárne.
Neistá budúcnosť platieb cez mobil
29. 1. 2010
Francúzsko tento rok spúšťa prvé európske platby prostredníctvom SIM kariet v mobilných telefónoch, takzvané m-platby. Zdá sa však, že m-platby čelia neistej budúcnosti, keďže operátori sa obávajú o rentabilnosť týchto služieb a spotrebitelia zasa hrozby, kto všetko bude môcť ich operácie sledovať.
Jedným z hlavných vyjednávačov počas rokovaní medzi európskymi bankami a mobilnými operátormi pri aplikovaní pravidiel vyplývajúcich z iniciatívy SEPA (Jednotná platobná oblasť platieb v eurách), ktorá rozširuje pole pôsobnosti aj pre mobilné telefóny bol Nór Dag-Inge Flatraaker.
Zavádza totiž službu bezhotovostných m-platieb prostredníctvom inteligentných SIM kariet s nahratými údajmi o účte a kreditných a debetných kartách. Tie umožnia bezkontaktné platby pri špeciálnych termináloch, ktoré nevyžadujú fyzický kontakt. Francúzske pokusy podľa Flatraakera ukázali, že m-platby sa ujali najviac v prípade služieb verejnej dopravy, no len veľmi málo pri nákupe v obchodoch. Maloobchodníci nebudú mať vôľu inštalovať bezkontaktné terminály, kým nebude takúto formu platby využívať dostatok zákazníkov.
Najväčšou hrozbou pre užívateľov služby môže byť ukradnutie mobilného telefónu. Zlodej by mohol platby uskutočňovať bez toho, aby banka či predajca vedel, že ide o odcudzené zariadenie.
Jednotný spiatočný lístok z Bratislavy do Rakúska
29. 1. 2010
S ďalšou cezhraničnou novinkou prichádza bratislavský dopravný podnik. Spolu s rakúskym železničným dopravcom ponúkne od 1. februára jednotný spiatočný lístok z Bratislavy do rakúskych obcí Petronell-Carnuntum a Fischamend. Lístok bude platiť na medzinárodnej autobusovej linke 901.
Bratislavčanom sa tak priblíži unikátny archeologický park Carnuntum s rímskymi vykopávkami. A vďaka lístku sa dostanú aj k mnohým ďalším výletným cieľom.
Lístky bude možné kúpiť v automatoch na slovenských zastávkach linky 901 (Nový most a Einsteinova). Pre deti od 6 do 14 rokov a psy bude cestovné zľavnené. Pre deti do 6 rokov bude preprava bezplatná, rovnako aj pre detské kočíky a vodiace psy. Pre prepravu bicyklov budú platiť tarifné podmienky jednotlivých prepravcov.