Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Summit EÚ pôsobí rozporne
13. 12. 2011
V piatok 9. 12. 2012 sa skončil v Bruseli kľúčový summit Európskej únie.
Summit EÚ pôsobí rozporne
V piatok 9. 12. 2012 sa skončil v Bruseli kľúčový summit Európskej únie.
Na summite uzavreli fiškálnu dohodu o sprísnení rozpočtových pravidiel, chcú posilniť Medzinárodný menový fond o 200 miliárd eur, rozhodli, že objem trvalého eurovalu sa nebude meniť a nedostane bankovú licenciu. Euro na chvíľu posilnilo avšak opäť slabne. "Ľudia očakávali silnejšiu odpoveď a okrem toho ECB odmieta výraznejšie nakupovať dlhopisy," uviedol Beat Siegenthaler. V prvom štvrťroku budú prehodnotené ratingy európskych krajín, nakoľko stretnutie neprinieslo rozhodné opatrenia.
Rada EÚ pre konkurencieschopnosť sa zhodla na vytvorení patentovej ochrany
6. 12. 2011
V dňoch 5. 12. 2012 – 6. 12. 2012 sa uskutočňuje stretnutie Rady pre konkurencieschopnosť, na ktorom preskúmali aj súbory vzťahujúce sa na vytvorenie jednotnej patentovej ochrany a jednotného systému pre vedenie patentových sporov.
Včera sa ministri dohodli na niekoľkých zásadných bodoch významných pre vznik spoločného európskeho patentu.Poľské predsedníctvo pripravilo kompromis, na ktorom sa zhodli. Týka sa vzniku nového patentového súdu EÚ. Bol schválený spôsob ako budú vyzerať jednotlivé zložky, ako sa budú financovať a v akých jazykoch budú jednať.
Referendum o záchrannom balíku v Grécku
2. 11. 2011
V skorých ranných hodinách dnes grécky kabinet podporil návrh premiéra Jorgosa Papandrea o referende.
Referendum sa má týkať dohody o riešení gréckej dlhovej krízy, európskeho smerovania krajiny a zotrvania Grécka v eurozóne. Grécku má byť odpustených 50 % dlhu a daná finančná pomoc 130 miliárd eur. Podľa analytikov sa grécky premiér zahráva, nakoľko podľa prieskumov 60 percent Grékov s balíčkom záchrany od EÚ nesúhlasí.
Summit EÚ bol ukončený dohodou
27. 10. 2011
Nočné stretnutie lídrov eurozóny ráno uzavreli dohodou.
Dnes ráno sa lídri eurozóny dohodli na riešeniach dlhodobej dlhovej krízy. Grécku odpíšu banky polovicu dlhov, banky priznajú stratu približne 100 miliárd eur. Navýši sa záchranný balík pre Grécko, Slovensko sa však tejto pomoci nezúčastní. Na bilión eur sa zvýši aj euroval, nepôjde do neho však ani cent a neposkytnú sa do neho ani ďalšie záruky.