Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskij a predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová. FOTO: Reuters Členské štáty Európskej únie prijali ďalší balík sankcií voči Rusku
16. 12. 2022
Členské štáty Európskej únie sa vo štvrtok večer na okraj summitu Európskej únie v Bruseli jednomyseľne dohodli na prijatí ďalšieho balíka sankcií voči Rusku v súvislosti s vojnou na Ukrajine. Ako pre agentúru DPA potvrdili viacerí diplomati, deviaty balík sankcií je zameraný voči bankám a uvaľuje aj dodatočné obchodné obmedzenia.
Diplomati, na ktorých sa odvoláva aj agentúra AFP, uviedli, že ide o kompromisnú dohodu, ktorá zahŕňa sankcie voči približne 200 osobám. Nové sankcie voči Rusku majú byť oficiálne potvrdené v piatok.
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová navrhla nové sankcie minulý týždeň so slovami: "stojíme pri Ukrajine a Rusko bude platiť za svoju krutosť".
Členské krajiny Únie rokovali o sankciách už v stredu - vtedy sa im však dohodu dosiahnuť nepodarilo. Námietky mali totiž Poľsko a niektoré ďalšie štáty.
Nový balík sankcií stagnoval z dôvodu sporu o tom, či by Únia mala umožniť prevoz ruských hnojív cez európske prístavy aj v prípadoch, keď sú majiteľmi spoločností, ktoré tieto hnojivá vyrábajú, oligarchovia zaradení na čierny zoznam.
Poľsko a pobaltské krajiny uviedli, že ostatné členské krajiny Európskej únie si robia ilúzie, ak sú presvedčené, že uvoľnenie pravidiel v oblasti ruských hnojív nebude oligarchami zneužité.
Predošlé kolá sankcií voči Rusku zo strany Únie zasiahli ruskú ekonomiku, finančný systém, centrálnu banku, ako aj vrcholných vládnych predstaviteľov.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Slovenská ochrana hospodárskej súťaže je už v súlade s pravidlami EÚ
27. 7. 2009
Európska komisia oznámila, že svoje konanie voči Slovensku za porušenie predpisov Európskeho spoločenstva končí.
Exekutíva mala výhrady voči ustanoveniu slovenského zákona o ochrane hospodárskej súťaže, ktoré
obmedzovalo právomoc Protimonopolného úradu Slovenskej republiky uplatniť
antitrustové pravidlá EÚ na odvetvia elektronických komunikácií, energetiky a
pôšt.
V piatok Komisia informovala, že slovenský zákon o ochrane
hospodárskej súťaže je už v súlade s právnymi predpismi EÚ. Podľa Komisie § 2
ods. 6 zákona predtým obmedzoval možnosti Protimonopolného úradu Slovenskej
republiky účinne uplatňovať články 81 (týka sa zákazu kartelov a ďalších
obmedzujúcich podnikateľských postupov) a 82 (týka sa zákazu zneužívania
dominantného postavenia) Zmluvy o ES v prípadoch protisúťažného správania,
ktoré patrí do pôsobnosti regulačného orgánu, napríklad Telekomunikačného úradu
SR.
S platnosťou od 1. júna 2009 bolo sporné ustanovenie zmenené. Komisia preto
konanie v tomto smere ukončila. Protimonopolný úrad Slovenskej republiky teraz
môže uplatňovať pravidlá EÚ týkajúce sa hospodárskej súťaže bez obmedzení.
Problémy s implementovaním smernice o službách
24. 7. 2009
Podľa aktuálneho prieskumu Eurochambers pravdepodobne nestihne do konca decembra plne implementovať ustanovenia plynúce zo smernice o službách takmer každá druhá členská krajina Európskej únie. Slovensko v tejto oblasti dosiahlo výrazný pokrok.
Služby tvoria takmer 70 % HDP EÚ a zástupcovia členských
štátov a profesijných únií sa nevedeli dlhé roky dohodnúť ako tento potenciál lepšie využiť na tvorbu vnútorného
trhu celého bloku. Pôvodný návrh vyvolal nesúhlasné reakcie v mnohých
krajinách. Najproblematickejšou časťou navrhnutej predlohy Komisie bolo tzv.
pravidlo zeme pôvodu. Pokiaľ by toto pravidlo prešlo - v praxi by podnikateľovi
bolo stačilo získať povolenie prevádzkovať určité činnosti vo svojom domovskom
štáte a potom by mohol túto službu ponúkať zákazníkom v celej Únii bez ďalších
administratívnych záväzkov.
Návrh ale vzbudil nevôľu najmä v „starých členských štátoch“, ktoré sa obávali
sociálneho dumpingu. Ten by umožňoval, aby
podnikatelia využívali nižšie štandardy vo svojich domovských krajinách
a (v porovnaní so západom) tak znížili
svoje náklady, čo by viedlo k zníženiu štandárd v celej Únii.
Počas trojročného vyjednávania pred konečným schválením smernice na konci roku
2006 došlo ku značným kompromisom. V dôsledku neho firmy a živnostníci nebudú musieť žiadať v každej zemi osobitné
povolenie k pobytu alebo výkonu činnosti, no budú sa musieť podriadiť pravidlám
pre podnikanie v danom odbore, ktoré sa menia
z krajiny do krajiny.
Alarmujúce výsledky prináša najnovší prieskum Eurochambers. Na otázku, či v
niektorej členskej krajine prebehne implementácia smernice o službách „včas a
korektne“ až 40 % obchodných komôr odpovedalo záporne alebo skepticky. To
sú oveľa horšie výsledky ako podľa
januárového skúmania, kedy pesimistické vyhliadky dosahovali len štvrtinu.
Medzi lepšie prípady patrí Slovensko. Slovenská obchodná a priemyselná komora
(SOPK) tvrdí, že vláda urobila všetko pre to, aby všetky povinnosti vyplývajúce
zo smernice boli implementované včas a
dôkladne. SOPK dúfa, hospodárska kríza,
tento proces nespomalí.
Slovensko v novom EP nemá žiadny vysoký post
23. 7. 2009
Pri rozdeľovaní kresiel v Európskom parlamente ťahali nové členské krajiny za kratší koniec. Slovensko pri prerozdeľovaní postov vo výboroch a predsedníctve skončilo medzi štyrmi krajinami, ktoré nemajú žiadny.
V siedmom legislatívnom období Európskeho parlamentu (2009-2014) Slovensko
spolu s Estónskom, Lotyšskom a Slovinskom neobsadilo žiadny z postov
predsedu či podpredsedu 22 stálych výborov (každý výbor má 1 predsedu a 4 podpredsedov).
Žiadne miesto sa tejto štvorici krajín neušlo ani v predsedníctve EP (14 podpredsedov) a medzi piatimi
kvestormi.
Rokovania o tom, ktorý poslanec akú funkciu dostane tradične
prebiehali za zatvorenými dverami a sú výsledkom komplexnej štruktúry hierarchií.
Možnými kritériami sú napríklad pomer
malých versus veľkých krajín, váha
politických skupín, postavenie a profil konkrétneho poslanca a rodová
rovnosť. Nejedná sa o žiadnu presnú matematickú formulku. Podľa D´Hondtovej metódy sa však počíta to, ktorá
frakcia dostane koľko postov predsedov výborov.
Obchod s emisiami je lepší ako emisné dane
22. 7. 2009
Efektívnejším spôsobom boja proti klimatickým zmenám je podľa správy vypracovanej pre britského premiéra obchodovanie s emisiami než emisné dane.
Ak sa chceme
vyhnúť katastrofálnym následkom klimatických zmien je globálny systém
obchodovania s emisiami nevyhnutný. Píše sa to v správe Global Carbon
Trading.
Ani samotné
obchodovanie však nebude stačiť. Musí sa spojiť s cieleným znižovaním emisií na
národnej úrovni. Emisný trh by mal byť kombinovaný s cielenou reguláciou,
zdaňovaním a verejnými financiami na široko zamerané opatrenia. Správa
tvrdí, že kľúčové bude dosiahnutie zníženia emisií v rozvojových krajinách.
Dokument britskej
vlády sa teda nevyslovuje za zásadnú environmentálnu daňovú reformu. „Zelené dane“ odvíjajúce sa od znečistenia by
mali mať len podpornú úlohu.
Švédske
predsedníctvo zasa tvrdí, že bez
zavedenia emisných daní nebude európsky systém obchodovania s emisiami
stačiť na také zníženie emisií, aby EÚ splnila svoje záväzky.
Rovnaký názor zastáva aj popredný environmentálny
expert, David Gee z Európskej environmentálnej agentúry. Podľa jeho slov na nedávnej konferencii v Londýne
povedal, že kríza klimatických zmien, lepšie výskumné poznatky a klesajúca
popularita trhovej ideológie vytvárajú výbornú príležitosť na zavedenie
environmentálnej daňovej reformy.