Ďalšie emisné kladivo na automobilky
12. 8. 2009
Malé nákladné autá, ktoré sa budú vyrábať po roku 2013, by na jeden kilometer jazdy nemali produkovať viac ako 175 gramov emisií CO2. Tak si to aspoň predstavuje Európska komisia, ktorá vypracúva nové emisné limity. Výrobcovia automobilov však tvrdia, že ak sa návrh prijme, priemerná cena malého nákladného auta sa zvýši o 6 tisíc €.
V súčasnosti je v
platnosti limit, ktorý stanovuje maximálnu hranicu nad 200 g CO2 na
kilometer jazdy. Ak by do platnosti vstúpil nový návrh, výrobcovia malých
nákladných áut by museli znížiť produkciu skleníkových plynov vo svojich autách
približne o 13 %. Európska komisia v dlhodobej perspektíve okrem toho uvažuje o postupnom znižovaní limitu na úroveň
135 g CO2 na kilometer, čo by sa priblížilo limitu, aký v súčasnosti
platí pre prevádzku osobných automobilov.
Výrobcovia tvrdia,
že nemajú nič proti rozumnej regulácii, ale tieto návrhy podľa nich môžu ohroziť konkurencieschopnosť
priemyslu. Peniaze na naplnenie nových
štandardov dnes vraj výrobcovia jednoducho nemajú. Čas medzi dizajnovaním a
produkciou malého nákladného automobilu sa pohybuje od 7 do 10 rokov. Navrhnutý termín pre rok 2013 je úplne a totálne nedosiahnuteľný. Pre britský FT to
uviedol generálny tajomník ACEA -
Asociácie európskych výrobcov automobilov.
Takýto veľký
nárast ceny (predpokladá sa zvýšenie v priemere o 6 000 €) je
niečo, čo si výroba vo svojej podstate nezaslúži.
Denník FT
uzatvára, že najmä automobilky v Nemecku a v Taliansku sa voči
novým návrhom bránia. Britskí výrobcovia už EÚ predbehli a v rámci svojej
výroby uplatňujú vlastné dobrovoľné emisné štandardy.
Minimálna mzda v EÚ
11. 8. 2009
Nominálna minimálna mzda v Európskej únii sa pohybuje od 123 eur mesačne v Bulharsku po 1642 eur v Luxembursku. Na Slovensku je minimálna mzda druhá najvyššia spomedzi krajín V4 a dosahuje 296 €.
Podľa Inštitútu
zamestnanosti (IZ) z pohľadu trhu práce je dôležité zachovať aj nízkoplatené pracovné
miesta. Ďalší nárast miery nezamestnanosti by nielenže zvýšil výdavky štátu na
nezamestnaných, ale u tejto skupiny obyvateľov by spôsobil aj stratu
pracovných návykov. IZ konštatuje, že v čase krízy by zvyšovanie
minimálnej mzdy malo odrážať reálnu situáciu v ekonomike.
Z krajín V4 je najvyššia nominálna minimálna mzda v Českej republike, a to 306 €|,
nasleduje Slovensko (296 €), potom Poľsko (281€) a Maďarsko (270 €). Z pohľadu
PKS je už poradie iné: Poľsko (468 €), Česká republika (443 €), Slovensko (409 €)
a tesne za nami Maďarsko (408 €).
Minimálnu mzdu legislatíva stanovuje v dvadsiatich členských krajinách -
Belgicku, Bulharsku, Španielsku, Grécku, Francúzsku, Maďarsku, Írsku, Litve,
Lotyšsku, Luxembursku, Holandsku, Poľsku, Portugalsku, Rumunsku, Slovinsku,
Českej republike, na Malte a Slovensku a vo Veľkej Británii. Najnižšia nominálna
minimálna mzda je v Bulharsku (123 €) a najvyššia v Luxembursku (1648 €),
vyplýva to z údajov IZ. Po zohľadnení parity kúpnej sily (PKS ) v danej krajine
má minimálna mzda v Bulharsku úroveň 240 € a v Luxembursku je to 1413 €.