Prezident finančnej správy F. Imrecze bude predsedať organizácii IOTA
29. 6. 2017
Prezident finančnej správy František Imrecze sa stal prezidentom európskej organizácie daňových správ IOTA /Intra-European Organisation of Tax Administrations/. Zvolili ho dnes v Kyjeve účastníci 21. zasadnutia Valného zhromaždenia IOTA. F. Imrecze bude stáť na čele medzinárodnej organizácie počas nasledujúceho roka.
Prezident finančnej správy F. Imrecze sa stal na obdobie jedného roka prezidentom organizácie združujúcej 44 daňových správ. „IOTA je najdôležitejšou platformou pre zdieľanie postupov, prenos poznatkov a skúseností v oblasti správy daní v Európe. Za vyše 20 rokov svojej existencie dosiahla významné úspechy a som nesmierne hrdý na to, že Slovensko zohralo pri vzniku IOTA historickú úlohu,“ uviedol prezident vo svojom prejave.
Nový prezident IOTA predstavil priority slovenského predsedníctva – zviditeľniť jej aktivity v členských štátoch, posilniť spoluprácu s medzinárodnými partnerskými organizáciami (napr. OECD, MMF, EÚ, CIAT), úspešne implementovať ciele pracovného programu na rok 2018 či poskytovať odborné znalosti a skúsenosti z projektov realizovaných na Slovensku. IOTA je pripravená naďalej pomáhať svojim členom pri zvládaní výziev, ktoré pred daňovými správami Európy stoja. Jej špecifikum je riešenie praktických problémov, ktoré vznikajú v procese implementácie systémov, smerníc európskej legislatívy a odporúčaní medzinárodných organizácií.
Slovensko zohralo historicky významnú úlohu pri rozvíjaní myšlienky vytvorenia spoločnej európskej daňovej organizácie. Výsledkom bolo zvolenie vtedajšieho generálneho riaditeľa daňovej správy Štefana Jágerského (†2013) za prvého prezidenta IOTA v roku 1996. Súčasne sme sa stali jedným zo siedmich zakladajúcich štátov tejto významnej organizácie a bolo to práve Slovensko, kde sa uskutočnilo prvé VZ IOTA v roku 1997. Rovnako aktívne sme pôsobili vo výkonnom výbore IOTA a finančnej komisii v rokoch 1996-2003, ktoré sú hodnotené z hľadiska histórie ako najťažšie obdobie vo vývoji medzinárodnej organizácie. Slovensko pravidelne zapája svojich zástupcov do aktivít pracovného programu IOTA a čo je dôležité, Slovensko sa znova dostáva do vedenia organizácie.
Členské krajiny IOTA: Albánsko, Arménsko, Azerbajdžan, Belgicko, Bielorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Cyprus, Česká republika, Čierna Hora, Dánsko, Estónsko, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Gruzínsko, Holandsko, Chorvátsko, Írsko, Kazachstan, Litva, Lotyšsko, Luxembursko, Maďarsko, Macedónsko, Malta, Moldavská republika, Nemecko, Nórsko, Poľsko, Portugalsko, Rakúsko, Republika srbská, Rumunsko, Ruská federácia, Slovinsko, Slovenská republika, Srbsko, Taliansko, Veľká Británia, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko, Ukrajina.
Finančná správa je orgánom štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva. Poslaním FS je výber daní a cla s cieľom zabezpečiť príjmy do štátneho rozpočtu SR a EÚ. Úspešný výber daní a ciel a efektívny boj proti daňovými podvodom priniesol v uplynulých rokoch do štátnej pokladnice viac ako 2,5 miliardy eur. Finančná správa je modernou proklientsky orientovanou inštitúciou s cieľom zintenzívniť elektronickú komunikáciu. Viac informácií nájdete na www.financnasprava.sk.
Európskej centrálnej banke došla trpezlivosť, rozhodla o likvidácii dvoch talianskych bánk
26. 6. 2017
Banková kríza je jedným z najväčších problémov Talianska. Štát už do problémových finančných inštitútov nalial miliardy. Európskej centrálnej banke (ECB) došla trpezlivosť a prijala dôležité rozhodnutie.
Taliansko prispeje na ich likvidáciu sumou 5,2 miliardy eur. Celkové náklady však môžu pre taliansky štát dosiahnuť až 17 miliárd eur. ECB po dlhotrvajúcich rokovaniach o záchrane dvoch talianskych bánk Banca Popolare di Vicenza a Veneto Banca rozhodla, že inštitúty sa nedajú zachrániť a budú zlikvidované podľa talianskeho insolvenčného zákona. Podmienky pre záchranu neexistujú, uviedla ECB v piatok (23.6.) večer. Dôvodom rozhodnutia bol nedostatok vlastného kapitálu. ECB dala obom bankám čas, aby predložili záchranný plán, ale nepodarilo sa im pripraviť "dôveryhodné riešenie". To znamená, že Banca Popolare di Vicenza a Veneto Banca sa rozdelia, zdravé časti finančných inštitútov by mala prevziať druhá najväčšia talianska banka Intesa Sanpaolo. Zvyšné časti sa zlikvidujú. Talianska vláda by mala ešte dnes vydať dekrét týkajúci sa likvidácie oboch finančných inštitútov. Obe banky majú každá približne 500 filiálok a zamestnávajú vyše 5000 ľudí. Podobne ako ďalšie talianske finančné inštitúty majú vo svojom portfóliu vysoký objem zlých úverov a už roky potrebujú peniaze zo záchranných fondov.
zdroj: hnonline.sk
Plzeňská Škoda pomôže čínskej expanzii
15. 6. 2017
Pripravovaný predaj plzenskej Škody Transportation do rúk železničného giganta CRRC je aj v čínskom meradle veľkou udalosťou. Významný denník China Daily o ňom píše ako o jednom z kľúčov ku globálnej expanzii ambicióznej CRRC.
Nie je to prehnané tvrdenie. Už z predchádzajúcich informácií bolo zrejmé, že Škoda je pre China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) dôležitou vstupenkou na európsky trh, pretože má technické know-how aj potrebné úradné povolenia. Teraz význam chystaného obchodu - ktorého hodnota sa pohybuje okolo tridsiatich miliárd korún (viac ako miliarda eur) - podčiarkli samotní Číňania. Konkrétne anglicky písaný denník China Daily. Minulý týždeň podrobne opísal expanzívnu stratégiu CRRC, ako jednu z veľkých udalostí tamojšej biznisovej scény. Najväčší výrobca koľajovej techniky na svete plánuje tento rok uzatvoriť dve veľké zahraničné akvizície, z ktorých China Daily zmieňuje práve nákup Škody Transportation. Vyjednávania už podľa skorších informácií servera Lidovky.cz dospeli do finálnej fázy. Zdá sa, že obchod bude uzatvorený už v júni alebo júli pri príležitosti česko-čínskeho investičného fóra na Pražskom hrade. Denník zdôrazňuje význam kroku pre "zvýšenie podielu na európskom železničnom trhu". Vplyv CRRC na starom kontinente je zatiaľ mizivý. Vlaky firma dodala napríklad do Macedónska, objednávku má zo Srbska. Ďalším zákazníkom je český dopravca Leo Express, ktorý by od CRRC mal budúci rok prevziať tri nové jednotky. Problémom svetovej jednotky sú odlišné predpisy a požiadavky pre Európu. Nestačí len vlaky dopraviť k zákazníkovi, musia vždy zodpovedať miestnym regulám. Zároveň je pre CRRC nutnosťou získať zodpovedajúce výrobné kapacity. Veľké ryby ako francúzsky Alstom alebo nemecký Siemens Číňania s veľkou pravdepodobnosťou neulovia, preto cielia na stredne veľkého výrobcu. Sila Škody spočíva v tom, že jej dcérske firmy ponúkajú širokú škálu výrobkov. Od elektrických motorov, cez vagóny, trolejbusy, električky, lokomotívy až po celé vlaky typu InterPanter.
zdroj: hnonline.sk
Rast tureckej ekonomiky sa zrýchľuje, po pokuse o prevrat sa stavia na nohy
12. 6. 2017
Hrubý domáci produkt (HDP) Turecka sa v tohtoročnom prvom štvrťroku medziročne zvýšil o päť percent. Hospodársky rast tak zrýchlil z 3,5 percenta v závere minulého roka a prekonal očakávania analytikov. Vyplýva to z dnešných údajov tureckého štatistického úradu.
Analytici podľa prieskumu agentúry Reuters odhadovali hospodársky rast v prvom štvrťroku len na štyri percentá. Dnešné údaje podporujú optimizmus ohľadom budúceho vývoja tureckej ekonomiky, ktorej rast vlani podkopal neúspešný pokus o vojenský prevrat. Turecký HDP sa v minulom treťom štvrťroku v dôsledku júlového pokusu o prevrat znížil o 1,3 percenta. Zaznamenal tak prvý štvrťročný pokles za sedem rokov, čo prinútilo vládu k opatreniam na podporu ekonomiky, napísala agentúra Reuters. Turecký minister financií Náci Agbal dnes uviedol, že hospodársky rast by mal byť aj v najbližších štvrťrokoch podporovaný súkromnou spotrebou a daňovými škrtmi. Podľa vicepremiéra Mehmeta Simseka bude rast tureckej ekonomiky v druhom štvrťroku ešte silnejší ako v prvom.
zdroj: hnonline.sk