Štáty budú po novom predkladať 4-ročné plány reforiem, investícií a fiškálnych cieľov
26. 2. 2024
Od roku 2025 budú musieť štáty Európskej únie (EÚ) zavádzať navrhnuté reformy a zlepšovať verejné financie tak, aby zabezpečili návrat a udržanie verejného dlhu pod hodnotou 60 % hrubého domáceho produktu (HDP) v období nasledujúcich 14 rokov. Na nových rozpočtových pravidlách sa nedávno dohodla Európska rada a Európsky parlament. Dokončiť sa ešte musí legislatívny proces.
„Pre Slovensko by nové pravidlá znamenali prísnejšie podmienky a tlačili by vládu k rýchlejšej konsolidácii smerom k udržateľným verejným financiám," upozornil v aktuálnom týždňovom prehľade ekonomického diania Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA).
Členské krajiny budú musieť Európskej komisii (EK) po novom predkladať 4-ročné plány reforiem, investícií a fiškálnych cieľov. Komisia tieto plány vyhodnotí a navrhne spôsob znižovania verejného dlhu a deficitu v krajinách, kde dlh prekračuje hranicu 60 % HDP alebo deficit výšku 3 % HDP. Národné plány by mali vychádzať z odhadu EK pre výšku verejného dlhu a salda verejných financií krajín pre rok 2024.
Stanovené štvorročné obdobie bude možné predĺžiť na maximálne sedem rokov, ak členské krajiny vykonajú reformy zamerané na fiškálnu udržateľnosť s ohľadom na spoločné priority EÚ. „K prioritným reformám patrí dosiahnutie spravodlivej, ekologickej a digitálnej transformácie, zabezpečenie energetickej bezpečnosti, posilnenie sociálnej a hospodárskej odolnosti a v prípade potreby budovanie obranných kapacít," priblížil ISA...
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Inflácia v EÚ zrýchlila
20. 11. 2018
Spotrebiteľské ceny v eurozóne aj v celej Európskej únii v októbri zrýchlili rast na 2,2 percenta zo septembrových 2,1 percenta. Uviedol to dnes európsky štatistický úrad Eurostat. Rast cien je tak teraz výraznejší, než kde ho chce dlhodobo mať Európska centrálna banka (ECB). Vlani v októbri bola inflácia výrazne nižšia - v eurozóne predstavovala 1,4 percenta a v celej EÚ 1,7 percenta.
Najnižšia inflácia bola v septembri v Dánsku a Portugalsku, kde sa pohybovala tesne pod jedným percentom, naopak najvyššiu zaznamenali Estónsko a Rumunsko, kde presiahla štyri percentá. V porovnaní so septembrom ročná miera inflácie zvoľnila v ôsmich krajinách, v piatich zostala stabilná a v 14 krajinách vzrástla. Na raste inflácie v eurozóne majú najväčší podiel ceny energií s rastom o 10,7 percenta. Nasledujú potraviny, alkohol a tabak s 2,2 percenta a služby s 1,5 percenta. Takzvaná jadrová inflácia, ktorá nezahŕňa kolísavé ceny čerstvých potravín a energií, stúpla na 1,2 zo septembrových 1,1 percenta. Bez zahrnutia cien energií, potravín, alkoholu a tabaku inflácia vzrástla z 0,9 na 1,1 percenta.
Únia na prípadný neriadený brexit pripravená
19. 11. 2018
Bolo by podstatne lepšie, ak by Británia opustila Európsku úniu na základe vzájomnej dohody, ale v prípade, že sa tak nestane a dôjde k neriadenému brexitu, tak EÚ je na to pripravená.
Povedal to počas svojho vystúpenia na pôde univerzity Keió v Tokiu člen Rady guvernérov Európskej centrálnej banky (ECB) Francois Villeroy de Galhau. "Ak by došlo k situácii, že žiadna dohoda o odchode Británie nebude, čo si neželáme, na strane EÚ sme pripravení," povedal Villeroy. Ako dodal, takýto vývoj bude pre britskú ekonomiku pravdepodobne veľmi škodlivý, v prípade európskej strany je však vplyv neriadeného brexitu na rast ekonomiky do veľkej miery limitovaný a nie sú tu ani problémy s finančnou stabilitou.
Požiadavka na anonymizáciu žiadostí o poskytnutie dotácie
16. 11. 2018
Od januára 2019 dochádza po novele zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky k vypusteniu uvedenej požiadavky.
Zákonná požiadavka na posudzovanie žiadostí komisiou ako kolektívnym nezávislým orgánom kreovaným priamo ministrom hospodárstva, ktorého všetci členovia musia byť vo vzťahu k žiadateľovi nestranní, sa považuje za dostatočnú pre zabezpečenie transparentnosti procesu prideľovania dotácií. Práve preto bolo žiaduce, aby komisia, ktorá vyhodnocuje projekty, naopak mala vedomosť o žiadateľovi, keďže samotná písomná forma projektu a údaje v nej zahrnuté nie vždy dostatočným spôsobom zachytávajú skutočnosť. Pri prideľovaní dotácií je žiaduce, aby hodnotiaca komisia mala možnosť verifikácie uvádzaných údajov, napr. aj dodatočnou lustráciou subjektu vo verejných registroch či prostredníctvom vlastného webového sídla subjektu. Nie je napríklad účelné poskytovať dotáciu na podporu ochrany spotrebiteľa subjektu, ktorý má množstvo negatívnych spotrebiteľských recenzií – uvedená informácia nemá byť rozhodujúca, ale môže byť minimálne vzatá na vedomie. Dotačné mechanizmy iných rezortov nie sú nevyhnutne založené na požiadavke prísnej anonymizácie, ba naopak, uberajú sa opačným smerom. Požiadavka na nestrannosť člena komisie je podstatná pre riadne posúdenie žiadostí, rovnako aj požiadavka na nezávislosť hodnotiacej komisie, a tieto samotné by mali byť zábezpekou transparentnosti procesu prideľovania dotácií.
Podmienky poskytnutia dotácie na podporu alternatívnych palív
16. 11. 2018
Cieľom novej na podporu alternatívnych palív je podporiť výstavbu, prestavbu a rekonštrukciu verejnej elektrickej nabíjacej stanice, čerpacej stanice na skvapalnený zemný plyn, čerpacej stanice stlačený zemný plyn, čerpacej stanice na vodík alebo čerpacej stanice inej pohonnej látky vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie.
Od januára 2019 sa určuje okruh oprávnených prijímateľov dotácie, ktorými okrem obce a VÚC môže byť právnická osoba, alebo FO - podnikateľ za podmienky, že preukážu udržateľnosť. Podmienka udržateľnosti sa preukazuje dokladmi, z ktorých bude vyplývať, že žiadateľ plánuje prevádzkovať verejnú nabíjaciu stanicu minimálne 5 rokov. Ďalšou podmienkou pre poskytnutie dotácie je preukázanie dostatočnosti finančných prostriedkov na spolufinancovanie projektu najmenej 50 % zo sumy požadovanej dotácie. Žiadateľ preukazuje tieto podmienky dokladmi, ktoré tvoria prílohu k žiadosti. Vzhľadom na skutočnosť, že nie je možné predpokladať množstvo podaných žiadostí, ustanovuje sa (rovnako ako napr. pri dotácii na podporu realizácie programu malého a stredného podnikania), aby ministerstvo malo oprávnenie poveriť právnickú osobu zriadenú ministerstvom administratívnymi činnosťami súvisiacimi s poskytovaním dotácie.