Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Veda a omyly

Vedátor je tvor, ktorý má za sebou už všetky omyly, ktorých sa možno dopustiť v určitej úzkej oblasti.

Ak existuje vedecká teória zdôvodňujúca, prečo by niečo nemalo existovať, tak to určite bude existovať.

Neúspešný experiment je veľmi užitočný - vždy môže poslúžiť ako odstrašujúci príklad.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Prečo máme radi informáciu?

Cena informácie sa mení podľa toho, na ktorej strane kontajnera sa nachádzate.

Užitočné informácie treba z človeka vytĺkať, neužitočné ho utlčú.

Kto chce prežiť, musí sa správať ako rímske husi – vedieť, kedy zagágať a kedy držať zobák.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Človek a problémy

O problémoch radšej nehovoriť, od problémov utekať!

Žiaden problém nie je taký malý, aby vám nemohol prerásť cez hlavu.

Aj to najväčšie zlo má svoj malý začiatok, nad ktorým vždy pohŕdavo mávnete rukou.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Život je obchod

Veľké peniaze sa nezarábajú, veľké peniaze sa vymýšľajú.

Kto veľa pracuje, nemá kedy zbohatnúť. (Židovské príslovie)

Nie každý môže byť Rockefeller, ale každý to môže aspoň skúsiť.

(Zrnká úsmevu)
Človek a spoločnosť

Civilizácia vznikla vtedy, keď človek prvý raz hodil do protivníka namiesto kameňa zlé slovo.

Ľudská rasa doteraz nikdy nevyriešila žiaden z jej problémov - iba ich prežila.

Je lepšie byť živým šakalom, ako mŕtvym levom. Najlepšie je byť živým levom. A obyčajne aj ľahšie.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)

Štáty budú po novom predkladať 4-ročné plány reforiem, investícií a fiškálnych cieľov

26. 2. 2024 Od roku 2025 budú musieť štáty Európskej únie (EÚ) zavádzať navrhnuté reformy a zlepšovať verejné financie tak, aby zabezpečili návrat a udržanie verejného dlhu pod hodnotou 60 % hrubého domáceho produktu (HDP) v období nasledujúcich 14 rokov. Na nových rozpočtových pravidlách sa nedávno dohodla Európska rada a Európsky parlament. Dokončiť sa ešte musí legislatívny proces. „Pre Slovensko by nové pravidlá znamenali prísnejšie podmienky a tlačili by vládu k rýchlejšej konsolidácii smerom k udržateľným verejným financiám," upozornil v aktuálnom týždňovom prehľade ekonomického diania Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA).
Členské krajiny budú musieť Európskej komisii (EK) po novom predkladať 4-ročné plány reforiem, investícií a fiškálnych cieľov. Komisia tieto plány vyhodnotí a navrhne spôsob znižovania verejného dlhu a deficitu v krajinách, kde dlh prekračuje hranicu 60 % HDP alebo deficit výšku 3 % HDP. Národné plány by mali vychádzať z odhadu EK pre výšku verejného dlhu a salda verejných financií krajín pre rok 2024.
Stanovené štvorročné obdobie bude možné predĺžiť na maximálne sedem rokov, ak členské krajiny vykonajú reformy zamerané na fiškálnu udržateľnosť s ohľadom na spoločné priority EÚ. „K prioritným reformám patrí dosiahnutie spravodlivej, ekologickej a digitálnej transformácie, zabezpečenie energetickej bezpečnosti, posilnenie sociálnej a hospodárskej odolnosti a v prípade potreby budovanie obranných kapacít," priblížil ISA...
B
(Zdroj: aktuality.sk)

Eurozóne insolventnosť nehrozí

26. 2. 2009 Podľa komisára pre hospodárske a menové záležitosti problémom insolventnosti nečelí žiaden člen eurozóny.
Medzi niektorých politikmi a na finančných trhoch rastú špekulácie o možnosti, že silnejšie krajiny eurozóny, napr. Nemecko, by mali pomôcť slabším členom ako napr. Grécko.
Komisár odmieta zmenu pravidiel na vstup do eurozóny, čím odmietol výzvu Maďarska na urýchlenie procedúr.


Komisár zároveň zopakoval výzvy voči krajinám eurozóny, aby pracovali na plánoch sprísnenia svojej rozpočtovej politiky po terajšom období fiškálnej expanzie, ktorej cieľom je bojovať proti recesii.
(Zdroj: HNONLINE)

Slováci málo vedia o voľbách do Európskeho parlamentu

26. 2. 2009 O tom, že najbližšie voľby do Európskeho parlamentu (EP) sa uskutočnia už tento rok vie menej ako polovica Slovákov. Termín volieb pozná 46,6 % ľudí, tretina respondentov ho nevie vôbec.
Pätina opýtaných vo svojich odpovediach uvádzala nesprávne roky konania volieb.
Väčšina obyvateľov nemá poznatky o činnostiach EP. Takmer 77 percent ľudí uviedlo, že sú o jeho aktivitách informovaní  veľmi slabo alebo slabo.  Informovaná je len necelá pätina (16,6 percenta) respondentov a 6,4 percenta sa k otázke nevedelo vyjadriť. O činnostiach EP vedomosti  majú skôr obyvatelia veľkých miest a vysokoškolsky vzdelaní.  Slabo informovaní sú vo väčšej miere ľudia so základným vzdelaním a respondenti z malých obcí.
Menej ako desať percent (8,2 percenta) oslovených  vie, že Slovensko zastupuje v tomto volebnom období v europarlamente 14 poslancov. Viac ako tretina (37,5 percenta) uviedla, že poslancov máme menej  a sedem percent opýtaných je presvedčených, že ich je viac. Vo svojich výpovediach Slováci uvádzali počty od 1 do 98 poslancov zastupujúcich Slovensko v EP. Takmer polovica oslovených  (47,2 percenta) nevedela na túto otázku odpovedať vôbec.
Voľby do Európskeho parlamentu sa budú konať v júni tohto roku. Prvýkrát mali Slováci možnosť voliť poslancov Európskeho parlamentu v roku 2004.  Svoje právo však využili minimálne. K volebným urnám prišlo len 17 percent oprávnených voličov.  Bola to najnižšia účasť spomedzi všetkých krajín Európskej únie.
Tieto údaje vyplývajú  z reprezentatívneho prieskumu agentúry TNS SK, ktorý sa realizoval na vzorke 1012 respondentov vo februári.
(Zdroj: TASR, TOPKY)

Finančné inštitúcie budú pod prísnejšou európskou kontrolou

26. 2. 2009 Aj keď dozor nad medzinárodnými finančnými skupinami ostane národnou záležitosťou, vzniknú tri nové orgány, ktoré budú uplatňovať rozhodnutia aj keď domáci dohľad nebude súhlasiť.
Potrebu lepšej európskej kontroly finančných inštitúcií, zvýraznila finančná kríza. Dôvodom je skutočnosť, že tieto inštitúcie sú značne zapojené do medzinárodných aktivít, no aj napriek tomu kontrolu vykonávajú národné orgány.
Podľa štatistík Komisie v Európe operuje osemtisíc bánk, no dve tretiny ich aktív je v rukách štyridsiatich multinárodných inštitúcií.
Exportnú skupinu,  ktorej úlohou bol preskúmať novú stratégiu v regulácii finančných inštitúcií vedie Jacques de Larosière, bývalý výkonný riaditeľ Medzinárodného menového fondu.
Práve táto  expertná skupina vo svojej správe odmietla žiadosť Európskej centrálnej banky (ECB), aby jej boli udelené väčšie právomoci na nižšej úrovni regulácie, ktorá sa zameriava na banky a poisťovnícke firmy. Rozhodnutie je zdôvodnené  tým, že ECB by sa mala sústrediť najmä na zaistenie menovej stability v eurozóne.

Podľa expertov, vo výmene informácií zlyhali  národné regulačné orgány. Mnohé členské štáty aj tak stále odmietajú vytvorenie kolégií dohliadačov pre každú medzinárodnú finančnú skupinu. Súčasný právny boj, ktorý vznikol po problémoch multinárodnej spoločnosti Fortis, považujú okrem toho za príklad negatívneho vplyvu zanedbania vytvorenia jasných pravidiel.

De Larosière navrhuje do roku 2012 vytvoriť tri nové európske orgány (pre banky aj poisťovnícke skupiny), nezávislé od národných regulátorov. Budú zohrávať úlohu mediátora medzi kontrolnými inštitúciami členských štátov.  Znamená to, že v prípade, že sa regulátori pobočiek nebudú v nejakej problematike vedieť dohodnúť s regulátormi v krajine pôvodu firmy, vstúpia medzi nich a navrhnú riešenie.

Skupina predložila aj návrh ako predísť riziku z globálneho pohľadu na finančný systém. V rámci Európskeho systému centrálnych bánk  by mala vzniknúť inštitúcia, ktorá bude zahŕňať každý členský štát. ECB bude predsedať orgánu s názvom Európska rada pre systémové riziko (ESRC). ESRC nahradí Výbor bankového dohľadu.
Nový inštitút  by mal včas upozorňovať na riziko a mal by mať prístup ku všetkým dôležitým informáciám.

Reakcia Komisie
Predseda Komisie José Manuel Barroso  správu uvítal a nazval ju dobrým základom pre ďalšie návrhy. Tie by sa  mali zverejniť budúci týždeň (4. marca) pred summitom plánovaným na 19. a 20. marca. Do apríla chce Komisia  predložiť návrhy na reguláciu hedgeových fondov a fondov private equity.
Šéf Európskej strany socialistov Poul Nyrup Rasmussen uvažuje, či sa nejedná o úmyselný odklad. Takto by sa Európa mohla vyhnúť zaujatia spoločného stanoviska voči hedgeovým fondom aj fondom private equity pred aprílovým londýnskym summitom G20.
(Zdroj: EURACTIV)

Nový výbor pre zdravotníctvo

25. 2. 2009 Výsledkom reformy Európskeho parlamentu by mal byť aj nový výbor venovaný výlučne otázkam zdravia a ochrany spotrebiteľa.
Zmeny by mali platiť v novom volebnom období a mali by priniesť väčšiu efektivitu do oblastí ako je zdravotníctvo, energetika a životné prostredie.
Podnetom k reforme bola údajne nespokojnosť s výkonom Výboru pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa, najmä v jeho kapacite venovať sa ochrane spotrebiteľa. Uvažuje sa aj o možnosti rozpustiť tento výbor.
Nový výbor by sa mal zaoberať  tiež komplexnou otázkou farmaceutického balíčka, vrátane smernice o informovaní pacientov a falšovaní liekov.
(Zdroj: EURACTIV)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Želmíra
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner