Spoločná európska agropolitika priniesla minulý rok pre slovenských farmárov množstvo zmien
10. 1. 2024
Oproti predošlému programovému obdobiu museli podľa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory robiť omnoho viac, ale v celkovom meradle za menej peňazí. Uviedol to Matej Korpáš z tlačového odboru Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.
"Ciele politiky boli omnoho zelenšie, a preto veľmi výraznou zmenou boli tzv. ekoschémy, v rámci ktorých museli poľnohospodári deliť veľké lány na omnoho menšie a tvoriť biopásy, ktoré mali pomôcť pri ozeleňovaní našej krajiny. Z tohto dôvodu museli naši poľnohospodári vyvinúť obrovské úsilie na to, aby získali finančné zdroje z Európskej únie," priblížil. Oproti predošlému programovému obdobiu museli podľa Korpáša robiť omnoho viac, ale v celkovom meradle za menej peňazí. "Zavádzanie ekoschém do praxe prinieslo aj veľa nezodpovedaných otázok a problémov," podčiarkol.
"Naši poľnohospodári tak bojovali s byrokraciou a ministerskými úradníkmi, ktorí im nedokázali na dôležité otázky z praxe odpovedať. Všetky zmeny priniesli problémy aj v rámci samotného vyplácania priamych platieb. Zvýšil sa počet kontrol, poľnohospodári dokonca museli niektoré parcely fotografovať a snímky zasielať na Pôdohospodársku platobnú agentúru, aby sa k svojim platbám na konci dňa vôbec dostali," dodal Korpáš.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Predaj osobných áut v Európskej únii minulý mesiac klesol
20. 12. 2021
Predaj nových osobných áut v Európskej únii v novembri medziročne klesol o 20,5 percenta na 713 346 áut. Vo svojej správe to dnes uviedlo Európske združenie výrobcov automobilov.
Predaj sa znížil piaty mesiac po sebe a tohtoročný november je najhorším novembrom v histórii záznamov, ktoré siahajú do roku 1993.
V Českej republike bol pokles v novembri oveľa miernejší a od januára do konca novembra už predaj vykazuje medziročný nárast. Netýka sa to ale predaja vozidiel Škoda.
Za prvých 11 mesiacov tohto roku sa predaj nových automobilov v Európskej únii medziročne znížil o 0,04 percenta zhruba na 8,9 milióna.
Do minulého mesiaca silný rast zo začiatku roka vyrovnával pokles predaja spôsobený nedostatkom polovodičov a predaj áut sa do októbra úhrnom zvyšoval.
Tri z najväčších automobilových trhov Európskej únie do novembra stále vykazujú rast – Taliansko o 8,6 percenta, Španielsko o 3,8 percenta a Francúzsko o 2,5 percenta.
Tri z najväčších európskych automobilových trhov zaznamenali v novembri dvojciferné straty, rovnako ako mnoho ostatných trhov.
V Nemecku sa predalo o 31,7 percenta menej vozidiel, v Taliansku o 24,6 percenta a v Španielsku o 12,3 percenta. Viac áut sa v novembri medziročne predalo iba v Bulharsku, Írsku a v Slovinsku.
V Českej republike sa v novembri podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov. predalo medziročne o 7,5 percenta menej nových áut, celkom 16 174. Od januára do konca novembra ale počet registrácií vykazuje rast o 4,4 percenta na 190 668 áut.
V
Na Višňové vyčerpáme alokované eurofondy
17. 12. 2021
Eurofondy, ktoré sú alokované na výstavbu diaľničného úseku D1 s Tunelom Višňové do konca roka 2023, Slovensko vyčerpá. Sú nižšie, ako je zmluvná cena za dielo a Slovenská republika bude musieť hľadať dodatočné zdroje na dostavbu.
Vyhlásil to vo štvrtok počas živého vysielania na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal v súvislosti s avizovaným predĺžením výstavby.
Doležal skonštatoval, že už pri podpise zmluvy sa vedelo, že nenávratný finančný príspevok nepokrýva celú cenu dostavby Tunela Višňové.
"My vieme, že budeme musieť hľadať dodatočné zdroje na dostavbu," potvrdil s tým, že na dofinancovanie sa ponúka nové programové obdobie či štátny rozpočet.
Zároveň priblížil, že sa chystá arbitráž medzi bývalým zhotoviteľom a Národnou diaľničnou spoločnosťou, kde si obe strany nárokujú isté sumy. Aj výsledok arbitráže podľa ministra zaváži pri riešení dofinancovania. "Pre mňa je dôležité, že stavba beží, že v stavbe sa pokračuje," podotkol.
Podľa jeho slov mal rezort vedomosť o tom, že na primárnom aj sekundárnom ostení sú problémy, ale nepoznali presne ich rozsah.
"Ak by sme mali robiť detailnú diagnostiku my ako obstarávatelia, tak možno ešte súťaž nie je vyhlásená," ozrejmil Doležal.
V
Európske ceny plynu pokračujú v prudkom raste
15. 12. 2021
Ceny plynu v Európskej únii pokračujú v rýchlom raste aj po tom, čo v pondelok uzavreli na novom rekorde. Dôvodom je neistota týkajúca sa dodávok ruského plynu, ktorá zvyšuje obavy, že energetická kríza sa predĺži až do ďalšej zimy.
Geopolitické napätie sa zvyšuje, keďže Rusko hromadí vojenské jednotky na hraniciach s Ukrajinou. K prípadnej invázii by podľa amerických a ukrajinských tajných služieb mohlo prísť počas vrcholu zimy v Európy. To by nielen spôsobilo odloženie spustenia kontroverzného plynovodu Nord Stream 2, ale ohrozilo by to aj ďalšie dodávky v čase, keď je v európskych zásobníkoch málo plynu.
Lídri Európskej únie sa vo štvrtok stretnú na summite, aby riešili aktuálnu situáciu. Budú diskutovať o energetickej kríze, zhoršovaní pandemickej situácie a rusko-ukrajinskej kríze. Európska únia tiež chce stanoviť termín ukončenia dlhodobých kontraktov na dodávky plynu, ktoré preferuje Rusko.
Európa čelila energetickej kríze ešte pred tým, než sa výrazne zvýšilo geopolitické napätie. Dôvodom bolo zotavovanie ekonomík z koronakrízy a prudký nárast dopytu. Navyše, počasie na kontinente sa ochladzuje a európske zásoby plynu sú pre toto obdobie roka rekordne nízke.
V
Vysoká inflácia trápi aj východnú Európu
13. 12. 2021
Vysoká miera inflácie trápi mnohé štáty sveta. Obyvatelia východnej Európy nie sú výnimkou. Musia si tiež riadne pritiahnuť opasky pred Vianocami, ktoré aj bez inflácie predstavujú nápor na peňaženky.
Matei Susnea prešiel krížom-krážom Bukurešť, aby našiel vianočný stromček, ktorý by si mohol dovoliť. Ale vzhľadom na prudký nárast cien tovarov každodennej potreby sa obáva, že sa bez neho on a jeho rodina budú musieť tento rok zaobísť. Rovnako ako milióny iných, aj tento 42-ročný rumunský stavebný robotník pociťuje tlak v dôsledku nárastu inflácie, ktorá naberá na tempe v strednej a východnej Európe. Dôvodom sú problémy v dodávateľských reťazcoch, napätý trh práce a tlak na zvyšovanie miezd.
Ceny základných tovarov v regióne rastú najrýchlejšie za uplynulých 10 rokov. Sú v priemere približne o 7 percent vyššie ako pred rokom a v niektorých prípadoch aj oveľa viac. V hlavnom meste Rumunska sú vianočné stromčeky o 20 až 30 percent drahšie.
V