Rada Európskej únie schválila zákon o slobode médií a redakčnej nezávislosti
27. 3. 2024
Rada Európskej únie schválila Európsky zákon o slobode médií, ktorého cieľom má byť ochrana slobody médií, plurality a redakčnej nezávislosti v krajinách EÚ. Legislatíva zakladá spoločný rámec pre fungovanie mediálnych služieb na vnútornom trhu EÚ a zavádza opatrenia na ochranu novinárov a verejnoprávnych i súkromných médií od politického zasahovania. Zároveň im uľahčí cezhraničnú prevádzku v rámci spoločenstva. Oznámila to Rada na svojej webovej stránke, uvádza TASR.
Nové pravidlá majú zaručiť občanom prístup k slobodným a pluralitným informáciám a určujú povinnosti členským štátom, aby zabezpečili podmienky na ich ochranu. Regulácia je podľa Rady odpoveďou na obavy z politizácie médií a ich netransparentného vlastníctva.
Zákon ustanovuje nezávislú európsku radu pre mediálne služby, ktorej členmi budú predstavitelia orgánov zodpovedných za médiá na úrovni členských štátov. Jej úlohou bude dohliadať nad dodržiavaním zákona o slobode médií a poskytovať poradné stanoviská Európskej komisii.
mysel vypracovať zákon o slobode médií v EÚ predstavila šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová vo svojej správe o stave Únie v roku 2021. Následne Komisia vypracovala návrh a rokovania medzi Radou a Európskym parlamentom o konečnej podobe legislatívy sa skončili v decembri 2023. Pred dvoma týždňami schválil zákon Európsky parlament...
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Česko má na poštách krízu. Slovensko na ňu našlapuje
24. 7. 2018
Dve podobné krajiny, no dve rozdielne situácie. V Českej republike doručuje pošta zásielky neskoro a na tisíc voľných miest sa nikto nehlási. Na svoje balíky čakajú najčastejšie obyvatelia Prahy, no aj Brna či Plzne. Dôvodom sú nízke mzdy.
Slovensko sa s nedostatkom pracovnej sily zatiaľ vysporiadalo, aj keď sú zárobky poštárov ešte nižšie ako u susedov. U nás aktuálne hľadajú len desiatky pracovníkov. Slovenská pošta tvrdí, že jej chod ohrozený nie je a zásielky doručujú včas. Nahnevaní zákazníci na sociálnych sieťach však tvrdia niečo iné. Dlhé čakanie na zásielky a rady pri okienkach pociťuje najmä Bratislava, kde je neobsadená približne stovka miest. Zásielka na vašu poštu dorazí, no do schránky vám ju nemá kto doručiť, to je reálny problém u našich západných susedov. Ľudia tam na svoje listy či balíky čakajú aj dlhšie ako týždeň. Česká pošta má veľké výpadky zamestnancov a pociťovať to už začínajú aj zákazníci.
10 rokov, odkedy poznáme eurokurz
23. 7. 2018
Tridsať korún za euro. Zhruba takýto výmenný kurz stanovila centrálna banka pred desiatimi rokmi, presne 8. júla 2008. Zavŕšila sa tak príprava Slovenska na vstup do bloku európskych krajín platiacich spoločnou menou. Podľa analytika X-Trade Brokers Kamila Borosa malo prijatie eura na Slovensku primárne politické pozadie. Symbolicky sme tak urobili ďalší krok na západ.
Okrem praktických výhod integrácie prináša monetárna únia aj ekonomické benefity, hlavne stabilizačné, tvrdí analytik. „Členstvo v menovom bloku má priniesť krajine dve veci – nižšiu infláciu a nižšie úročenie. A tieto efekty sa dostavili,“ zhodnotil Boros. Priemerná inflácia pred zavedením eura sa pohybovala na úrovni 6,6 percenta, od prijatia eura poklesla na 1,8 percenta. Z krajiny s treťou najvyššou infláciu v rámci V4 sme sa stali krajinou s najnižšiu hodnotou v zoskupení, pripomína analytik.
Brusel zvažuje clá na uhlie, lieky a chemické výrobky z USA
20. 7. 2018
Európska únia by mohla zaviesť clá na uhlie, lieky a chemické výrobky zo Spojených štátov. K opatreniam by pristúpila, ak americký prezident Donald Trump zavedie obmedzenia na dovoz európskych áut do USA. Dnes o tom informoval nemecký denník Wirtschaftswoche. Európska komisia (EK) predpokladá, že opatrenie by sa dotklo dovozu tovaru v celkovej hodnote 8,5 miliardy eur.
"Členské štáty rozhodnú o ďalšej stratégii budúci týždeň podľa toho, ako dopadne návšteva šéfa EK Jeana-Claudea Junckera," povedal nemeckému týždenníku nemenovaný európsky diplomat. Potom by členské štáty do augusta vypracovali zoznam protiopatrení. Že EÚ na vyhotovení takéhoto zoznamu už pracuje, dnes potvrdila eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová na tlačovej konferencii usporiadanej Nemeckým Marshallovým fondom Spojených štátov v Bruseli. Komisárka dúfa, že plánovaná návšteva najvyššieho predstaviteľa komisie, ktorého ona sama bude v USA doprevádzať, pomôže znížiť napätie. Malmströmová sa dnes takisto vyslovila za reformu Svetovej obchodnej organizácie (WTO) a vyjadrila presvedčenie, že postup Spojených štátov voči Číne problémy svetového obchodu nevyrieši.
Predaj áut v EÚ sa v prvom polroku medziročne zvýšil o tri percentá
18. 7. 2018
Predaj nových áut v Európskej únii vzrástol minulý mesiac o viac než päť percent a prispel k zvýšeniu predaja aj za celý 1. polrok. Ten dosiahol takmer tri percentá. Združenie európskych výrobcov automobilov (ACEA) v utorok oznámilo, že predaj áut v Európskej únii vzrástol v júni medziročne o 5,2 percenta na približne 1,57 milióna. Za šesť mesiacov tohto roka bolo v EÚ predaných celkovo 8,45 milióna áut, čo medziročne predstavuje rast o 2,9 percenta.
Z jednotlivých krajín sa najvýraznejšie zvýšil v júni predaj vo Francúzsku. Rast predaja v tejto krajine dosiahol 9,2 percenta. Výrazne vzrástol aj v Španielsku (8 percent) a v Nemecku predstavoval 4,2 percenta. Naopak, v Británii sa predalo v júni o 3,5 % a v Taliansku až o 7,3 % menej áut než pred rokom. Za 1. polrok najvýraznejší rast predaja zaznamenalo Španielsko. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka sa v Španielsku predaj áut za obdobie január až jún zvýšil o 10,1 percenta. Nasledovalo Francúzsko (+4,7 percenta) a Nemecko (+2,9 percenta). Tak ako v júni, aj za celý 1. polrok sa predaj áut v Británii a Taliansku znížil. V Británii klesol o 6,3 percenta a v Taliansku o 1,4 percenta. Z automobiliek si najväčší podiel na trhu udržal Volkswagen, pričom v porovnaní s 1. polrokom minulého roka ho ešte zvýšil. Za prvých šesť mesiacov 2017 kontrolovala automobilka VW 23,3 percenta trhu EÚ, v 1. polroku 2018 to už bolo 24,4 percenta. Ani na 2. a 3. mieste sa nič nezmenilo. Druhú pozíciu si udržala francúzska spoločnosť PSA so 16,3 percentným podielom a tretiu jej konkurent Renault s 10,7 percentným podielom na trhu. Na ďalších miestach skončili Fiat-Chrysler (6,9 percenta) a Ford (6,4 percenta).