Poskytovanie informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru
23. 9. 2020
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru schválený 17. 9. 2020, sa má zabezpečiť taká úprava, aby odrážala aktuálny stav ako aj zmeny, ktoré prinieslo nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ).
Jednou zo zmien, ktoré prináša nariadenie (EÚ) 2019/515 je možnosť hospodárskeho subjektu vydať dobrovoľné vyhlásenie o vzájomnom uznávaní na účely jednoduchšieho uplatnenia pravidla vzájomného uznávania v členskom štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, v ktorom plánuje sprístupniť výrobok, ktorý nie je regulovaný harmonizovanými právnymi predpismi Európskej únie avšak, ktorý už bol uvedený na trh v inom členskom štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore v súlade s požiadavkami, ktoré sa na neho v danom členskom štáte vzťahujú. Zmena § 10 vyplýva z potreby aplikačnej praxe doplniť orgány štátnej správy ako aj iné subjekty súkromného sektora medzi oznamovacie subjekty, ktoré rovnako ovplyvňujú a rozhodujú o vzniku prekážok voľného pohybu tovaru na území Slovenskej republiky a ktoré môžu viesť k vážnemu narušeniu voľného pohybu tovaru.
Zákon upravuje práva a povinnosti úradu a orgánu samosprávy pri poskytovaní informácií o prekážke voľného pohybu tovaru podľa nariadenia Rady (ES) č. 2679/98 zo 7. decembra 1998 o fungovaní vnútorného trhu vo vzťahu k voľnému pohybu tovaru medzi členskými štátmi a práva a povinnosti úradu a zodpovedného orgánu pri oznamovaní návrhu technického predpisu na medzinárodnej úrovni podľa Dohody o technických prekážkach obchodu a Dohody o uplatňovaní sanitárnych a fytosanitárnych opatrení.
Na pneumatikách bude vyznačená ich palivová efektívnosť
26. 11. 2009
Európsky parlament dal zelenú novému nariadeniu EÚ. Podľa neho sa na automobilových pneumatikách začne vyznačovať ich palivová efektívnosť. Túto informáciu by mali motoristi nájsť na nálepkách alebo v priloženej písomnej informácii najneskôr od novembra 2012.
Od novembra 2012 každá automobilová pneumatika na trhu v EÚ bude musieť byť zaradená do jednej z energetických kategórií „od A po G“. Vyplýva to z nariadenia, ktoré 26. 11. definitívne schválili poslanci EP. Pneumatiky, ktoré budú mať najvyššiu palivovú efektívnosť, budú označené kategóriou „A“.
Pneumatika okrem informácie o palivovej náročnosti bude musieť niesť i bezpečnostnú informáciu o priľnavosti k mokrej vozovke, ako i o miere hluku, ktorý vytvára počas jazdy.
V záujme podpory kvality pneumatík sa členským štátom zakáže udeľovať štátnu podporu pre výrobcov, ktorých produkty nesplnia kritériá aspoň pre zaradenie do kategórie „C“.
Aj keď označenie energetickej triedy a ďalšie informácie nebudú musieť byť uvedené fyzicky na bočnej strane pneumatiky, podľa dohodnutého kompromisu ich výrobcovia budú musieť uviesť na nálepke na pneumatike alebo v písomnej informácii, ktorú dostane každý kupujúci.
Daňové predpisy slovenským podnikom zaberú ročne 257 hodín
25. 11. 2009
Slovenským podnikom zaberie vypĺňanie daňových priznaní a dodržiavanie všetkých daňových predpisov ročne vyše 10 dní. Oproti podnikom v susednom Česku, Poľsku či Maďarsku je to však menej času.
Ukázala to najnovšia štúdia Svetovej banky a spoločnosti PricewaterhouseCoopers, ktorá sa zaoberá náročnosťou platenia daní aj celkovým daňovým zaťažením.
Daňové povinnosti oberú podniky v Maďarsku o 330 hodín ročne, v Poľsku o takmer 400 hodín a v susednom Česku o 613 hodín ročne. Slovensko pri posudzovaní časovej náročnosti pri daniach obsadilo 103. priečku a Česko až 171. miesto.
V sledovanom období platenie daní uľahčilo 45 štátov. Podľa štúdie celkovo vidieť snahu štátov daňové systémy reformovať. V reforme daňového systému sa víťaznou krajinou podľa analýzy stal Východný Timor, ktorý zaviedol nový daňový zákon.
Svetová banka v rámci analýzy upozornila, že v rôznych štátoch sú daňové systémy veľmi rozdielne. Štúdia podotýka, že daňový systém je známy už od čias starovekých Egypťanov tri tisícky rokov pred Kristom.
Noví lídri EÚ
23. 11. 2009
Na summite 19. 11. 2009 hlavy štátov a vlád Európskej únie rozhodli o nových lídroch EÚ. Kým voľba Hermana Van Rompuya na post prvého predsedu Európskej rady nebola prekvapením, o výbere barónky Catherine Ashton na post šéfky európskej diplomacie sa to celkom povedať nedá.
Obidvaja noví lídri tak Van Rompuy ako aj Ashton sú známejší skôr vo svojich krajinách než na medzinárodnej scéne a obaja odchádzajú zo svojej súčasnej funkcie po približne roku.
Rozhodnutie hláv štátov a vlád EÚ bolo jednomyseľné a je výsledkom veľmi širokého kompromisu a zohľadnenia rôznych faktorov. Prvé kritérium bolo politické – Catherine Ashton je kandidátkou Strany európskych socialistov (PES), kým Herman Van Rompuy stredo-pravej Európskej ľudovej strany (EPP). Ďalším, aj keď menej záväzným faktorom bolo rodové hľadisko. Švédske predsedníctvo bolo pod tlakom, aby konzultácie o nomináciách viedlo spôsobom, ktorý by vyprodukoval aj ženské meno. Iný výsledok by do značnej miery diskreditoval celú politiku rodovej rovnosti Európskej únie.
Summitom Európskej rady teda bude od 1. decembra 2009 predsedať Van Rompuy, ktorý v minulosti zastával post ministra pre rozpočet a šéfa flámskych kresťanských demokratov. Pred vstupom do politiky pracoval pre centrálnu banku, Píše blogy i haiku (forma japonskej poézie). Jeho súrodenci sú v belgickej politike tiež aktívni. V roku 2004 sa postavil proti členstvu Turecka v Európskej únii. Konfrontovaný s týmto vyjadrením však budúci „prezident EÚ“ povedal, že na novom poste nebude reprezentovať svoje názory, ale názory všetkých členských štátov. Svoju povesť konsenzuálneho politika potvrdil slovami, že z rokovaní musí každá krajina odísť víťazne. Rokovania, pri ktorých bude niektorá krajina porazená, nie sú dobré rokovania.
Do funkcie bude formálne uvedený 1. decembra 2009 prostredníctvom tzv. písomnej procedúry.
Budúca šéfka európskej diplomacie Catherine Ashton pôsobila v britskej politike ako predsedníčka Snemovne lordov (House of Lords), nevolenej hornej komory britského parlamentu.
Zaujímavosťou zo života budúcej šéfky európskej diplomacie je, že vo svojej rodine je prvou ženou, ktorá má univerzitné vzdelania. Ekonómiu študovala v Londýne a v minulosti sa venovala etike v biznise (CSR) i zdravotníckemu systému. Do Snemovne lordov ju menoval expremiér Tony Blair v roku 1999 a stala sa tak jednou z najmladších členov Snemovne. Od roku 2001 zastávala viaceré ministerské funkcie - školstvo (štátna tajomníčka), ľudské práva (štátna tajomníčka), ústavné záležitosti (štátna tajomníčka) a spravodlivosti (štátna tajomníčka). Ako predsedníčka House of Lords bola od roku 2007 členom kabinetu.
Podpísala sa pod skutočnosť, že Lisabonská zmluva úspešne prešla ratifikáciou v Snemovni lordov a jej predchodca v Európskej komisii Peter Mandelson ju opísal ako „strašidelne bystrú“. Na poste vysokej predstaviteľky chce viesť „tichú diplomaciu“. Ako členku Európskej komisie ju bude vo vysokej funkcii musieť ešte potvrdiť Európsky parlament.
Pozor na zlodejov
23. 11. 2009
Prieskum britskej spoločnosti The Centre for Retail Research pre krádeže a spreneveru ukázal, že najviac strácajú českí a slovenskí maloobchodníci. Ročne prichádzajú o takmer 1,5 % tržieb. Straty v posledných rokoch rastú v celej Európe, s výnimkou Rakúska.
Prieskum Global Theft Barometer pravidelne vyhodnocujú britskí experti v spolupráci s maloobchodnými reťazcami na celom svete. Podľa neho ochrániť tovar pred zlodejmi je čoraz ťažšie. Predajcovia minulý rok prišli o 1,43 % celkových tržieb v dôsledku rôznych chýb, podvodov a krádeží, (najviac od roku 2001) čo je medziročný nárast o 5,9 %.
Spomedzi 21 skúmaných členských krajín boli najhoršie výsledky zaznamenané na Slovensku a v Maďarsku (1,5 %)a v Čechách. Európsky priemer je na úrovni 1,33 %.
Na druhom konci rebríčka skončili Rakúšania a Nemci, ktorí spôsobujú maloobchodníkom straty okolo 1 % obratu. V Rakúsku sa okrem toho ako v jedinej európskej krajine vlani kradlo viac ako teraz.
Na krádežiach v obchodoch sa obohacujú dve skupiny – zákazníci a zamestnanci. Podľa prieskumu majú zákazníci na svedomí 43 % všetkých strát, zamestnanci 36 %. Zostávajúcich 21 % uniká pre administratívne a účtovné chyby alebo podvody zo strany dodávateľov.
Paradoxom je, že obchodné reťazce vynakladajú na zabezpečenie predajní nemálo prostriedkov. Konkrétne ide o 0,3 % ich tržieb. Zhruba polovica tejto čiastky ide podľa prieskumu na platy ochranky.