Podpora Európskej únie uhoľným regiónom veľmi nepomohla klimatickej transformácii
11. 11. 2022
Miliardy eur, ktoré Európska únia poskytla v rokoch 2014 až 2020 uhoľným regiónom vo viacerých krajinách vrátane Česka na tvorbu pracovných miest či transformáciu energetiky, neboli veľkým prínosom pre klimatickú transformáciu. Uvádza sa to vo dnes zverejnenej správe Európskeho dvora audítorov. Ten v tejto súvislosti tiež varoval pred podobne obmedzeným dopadom v prípade nového Fondu pre spravodlivú transformáciu.
Európsky dvor audítorov analyzoval účinnosť 12,5 miliardy eur, ktoré Európska únia poskytla v rokoch 2014 až 2020 siedmim uhoľným regiónom v Nemecku, Poľsku, Rumunsku, Španielsku a ČR. Pri tomto skúmaní nepozoroval napríklad významný vplyv na kapacitu výroby energie z obnoviteľných zdrojov v skúmaných regiónoch, tiež investície do úspor energie financovanej z EÚ podľa neho mali len malý účinok, alebo nebolo možné ich vyčísliť.
Zníženie ťažby uhlia viedlo k poklesu počtu zamestnancov v tomto odvetví. V niektorých regiónoch, napríklad v Lužici (Nemecko) a v Sliezsku (Poľsko), sa to dosiahlo prirodzenou fluktuáciou a odchodmi do dôchodku. V iných regiónoch, napríklad v Moravskosliezskom kraji, museli ťažobné spoločnosti pracovníkov prepúšťať. Tí potom mali okrem iného mať z EÚ zaplatenú rekvalifikáciu, audítori ale pre nedostatok údajov neboli schopní zistiť, či im to pomohlo nájsť nové zamestnanie, uviedol dnes EDA v tlačovej správe.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
V triedení odpadu výrazne zaostávame za zvyškom Európy
18. 1. 2021
Znižovanie množstva komunálneho odpadu, ktorý končí nevyužitý na skládkach, má z roka na rok klesať. Slovensko k tomu zaväzujú spoločné európske ciele v oblasti odpadov. Kým v roku 2019 sme dokázali recyklovať len 39 percent odpadov, už v roku 2025 musíme podiel zvýšiť aspoň na 55 percent. Aj keď tento podiel z roka na rok mierne zvyšujeme, na splnenie našich cieľov to nemusí stačiť.
„Naše tempo môže zrýchliť zavedenie povinného triedenia kuchynského odpadu, ktoré u nás začalo od januára a napríklad aj tým, že slovenské mestá a obce nájdu inšpiráciu v projektoch, ktoré zaviedli talianske samosprávy,“ vysvetľuje Martina Gaislová, odborníčka na komunálny odpad z portálu menejodpadu.sk.
V
Škoda dodala takmer o pätinu vozidiel menej
13. 1. 2021
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v minulom roku kvôli pandémii koronavírusu medziročne skoro o pätinu áut menej. Svojim zákazníkom po celom svete dodala 1 004 800 vozidiel, čo je o 19,1 percenta menej ako v roku 2019, kedy dodala 1 242 800 vozidiel. Automobilka to dnes uviedla v tlačovej správe. Najväčší prepad medzi modelmi nastal u Fabie. Za poklesom dodávok stojí napríklad 39 dní trvajúce zatvorenie prevádzky a dočasné prerušenie predajných kanálov v druhom štvrťroku kvôli pandémii.
Najvyšší medziročný prepad medzi modelmi zaznamenala Fabia, ktorej dodávky klesli o 39 percent na 105 500 vozidiel. Vzrástli naopak dodávky modelov Scala a Kamiq, a to o 61,7 percenta na 63 200 vozidiel, respektíve o 99 percent na 128 500 vozidiel.
"Viac ako jeden milión dodaných vozidiel zákazníkom na celom svete je pre Škoda Auto veľký úspech. Najmä potom v súvislosti s pandémiou koronavírusu as tým spojeným päťtýždňovým prerušením výroby počas prvej vlny na jar uplynulého roka. Rád by som poďakoval celému predajnému tímu, našim importérom a dílerom za toto spoločne vynaložené úsilie. Rovnaká vďaka patrí aj našim kolegyniam a kolegom z výroby, riadenia kvality a všetkým ďalším škodovákom, ktorí bojovali o každý vyrobený automobil," povedal predseda predstavenstva Thomas Schäfer.
V západnej Európe zaznamenala automobilka v roku 2020 celkom 434 500 dodávok zákazníkom, medziročne o 16,5 percenta menej. V Nemecku, na druhom najväčšom trhu značky, bolo zákazníkom za minulý rok dodaných celkovo 161 800 vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 15,4 percenta.
V strednej Európe dodala Škoda Auto od januára do decembra roku 2020 zákazníkom celkovo 181 900 vozidiel, teda o 15,7 percenta menej.
Vo východnej Európe bez Ruska zaznamenala Škoda prepad o 20,8 percenta na 39 800 vozidiel, v Rusku naopak automobilka posilnila o 6,8 percenta na 94 600 vozidiel.
Najpredávanejším modelom bola tradične Octavia, ktorých firma dodala 257 400, čo predstavuje medziročný pokles o 29,2 percenta. Na druhom a treťom mieste sa umiestnili SUV Karoq a KodiaQ.
Väčšieho modelu KodiaQ dodala Škoda 131 600, medziročne o 23,4 percenta menej. Menšieho SUV Karoq dodala Škoda zákazníkom 137 200 kusov, čo predstavuje v porovnaní s rokom 2019 pokles o 10,1 percenta.
V
Európske akcie otvorili nový rok posilnením
5. 1. 2021
Európske akciové trhy otvorili prvý obchodný deň v novom roku posilnením. Náladu na trhoch podporila obchodná dohoda medzi EÚ a Britániou a optimizmus, že očkovanie proti ochoreniu COVID-19 spustí výrazné oživenie ekonomiky. Kľúčový nemecký index Dax sa v pondelok o 9.55 h SEČ nachádzal s plusom 0,55 percenta na 13 794,18 bodu.
Hlavný francúzsky index CAC 40 vzrástol o 1,18 percenta, taliansky FTSE MIB o 0,15 percenta, španielsky IBEX 35 o 0,87 percenta a britský FTSE 100 o 1,11 percenta na 6602,65 bodu. Index blue-chipov z eurozóny EuroStoxx 50 sa zvýšil o 0,86 percenta na 3583,27 bodu a paneurópsky index STOXX Europe 600 o 1,08 percenta na 403,33 bodu.
V
Podielové fondy: strmý pád, ale rýchly návrat
2. 1. 2021
Keď sa firmy obzrú za končiacim sa rokom, asi najvýraznejšie sa im vryjú do pamäti jarné mesiace. Na Európu v plnej sile udrela koronakríza a mnoho z nich dokonca muselo zatvárať na čas svoje prevádzky. Panika bola logická – nikto nič podobné ešte nezažil. A nastala nielen vo firmách, ale aj medzi investormi. Tými, ktorí majú peniaze uložené v podielových fondoch.
Práve v marci, keď sa na Slovensku objavil koronavírus, sa totiž spustili veľké výbery peňazí. A marec bol zrejme aj najrozkývanejším mesiacom tohto roka. „V priebehu piatich týždňov zaznamenali čisté výbery z podielových a investičných fondov vo výške 130 miliónov eur,“ hovorí Ivan Znášik, výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie správcovských spoločností.
V