Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Opatrnosti nie je nikdy dosť

Ani tá najlepšia lesť nefunguje naveky.

Nič nie je väčšie a silnejšie ako strach.

Čím je vo väčšom bezpečí ten, kto radí, tým jeho rada za menej stojí.

(Murphyho zákony v bájkach)
Život s Murphyho zákonmi

Ak pravdepodobnosť úspechu nie je práve blízka jednej, potom je čertovsky blízko nule.

To, že ide o život, človek pozná vždy až vtedy, keď už je neskoro.

Nikdy v živote nie je natoľko zle, aby nemohlo byť ešte horšie.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Človek a úspech

Úspech, práve tak ako neúspech, je vecou náhody.

Ranné vtáča pochytá viac červíkov. Ranný červík bude zjedený.

To, že ste vyhrali, ešte nezaručí, že budete šťastní. To, že máte šťastie, ešte nezaručí, že vyhráte.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Životné pravdy

Ak existuje možnosť urobiť chybu, skôr či neskôr bude chyba urobená.

Keď už cestovať Titanikom, prečo nie prvou triedou?

Dobrý začiatok vedie k zlému koncu. Zlý začiatok asi nemá koniec.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Ako sa správajú veci - VIII. večer

Ak sa prijaté rozhodnutie nepremietne do pracovnej náplne pracovníkov, tak zostane z neho len dobrý úmysel.

Ak vytočíš zlé číslo, nikdy nie je obsadené.

Telefón zvoní práve vtedy, keď stojíš pred dverami a nevieš nájsť kľúč.

(Murphyho zákony po poslednej novele)

Peniaze z EÚ výrazne pomáhajú našej ekonomike, tvrdí Inštitút pre stratégie a analýzy

26. 2. 2024 V rokoch 2024 až 2026 sa k eurofondom vo významnej miere pridajú peniaze z Plánu obnovy a odolnosti SR v celkovej výške 6,4 miliardy eur. Slovensko vyčerpalo za uplynulých desať rokov z eurofondov v priemere 2,5 miliardy eur ročne, čo tvorilo 2,8 % hrubého domáceho produktu (HDP). Ich priamy príspevok k ekonomickému rastu dosiahol v tomto období 0,6 % HDP ročne. Priemerný rast ekonomiky v rokoch 2014 až 2023 bol pritom 2,4 %, upozornil v aktuálnej analýze Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA).
V sledovanom období smerovalo z vyčerpaných eurofondov v priemere 1,2 miliardy eur ročne na kapitálové výdavky, teda na investície. "Osobitne verejný sektor investoval do veľkej miery vďaka európskym peniazom. V desaťročnom priemere dosiahli kapitálové výdavky verejného sektora kryté z eurofondov 882 miliónov ročne bez spolufinancovania," vyčíslil ISA.
V minulom roku podľa rýchleho odhadu Štatistického úradu (ŠÚ) SR vzrástla slovenská ekonomika v stálych cenách o 1,1 %. V rámci Európskej únie (EÚ) išlo o nadpriemerný rast, keď celá únia rástla podľa rýchleho odhadu Eurostatu len 0,5 % tempom, pripomenul inštitút. Za rýchlejší rast vlani vďačí Slovensko podľa neho do veľkej miery peniazom z EÚ.
"Objem čerpaných eurofondov sa v roku 2023 zvýšil podľa predbežných očakávaní medziročne na dvojnásobok, keď dosiahol viac než 5 miliárd eur. Z tohto objemu šli viac ako 2 miliardy eur na verejné investície. Eurofondy tak patrili k hlavným zdrojom rastu ekonomiky," zhodnotil ISA. Prudký rast čerpania súvisel s tým, že minulý rok bol posledný na dočerpanie fondov z programového obdobia 2014 – 2021...
B
(Zdroj: aktuality.sk)

Ďalšia rana pre britský automobilový priemysel

7. 6. 2019 Americká automobilka Ford v septembri 2020 zatvorí svoj závod na výrobu motorov v Bridgende na juhu Walesu. Zasadí tak ďalšiu ranu britskému automobilovému priemyslu, ktorý príde zhruba o 1700 pracovných miest. Informoval o tom vo štvrtok odborový zväz.
Ford robí škrty na viacerých trhoch, aby dostal z červených čísiel stratové prevádzky. Automobilka opakovane varovala britskú vládu, že je potrebné udržať voľný obchod s Európskou úniou aj po brexite. Podmienky vystúpenia Spojeného kráľovstva z bloku však stále zostávajú nejasné. Závod v Bridgende sa vlani podieľal približne 20 percentmi na výrobe automobilových motorov v Británii. Ale jeho kontrakt na dodávky pre Jaguar Land Rover sa končí v septembri 2020, čo by znamenalo, že závod vo Walese by vyrábal len benzínové motory na export. Ford prevádzkuje dve továrne v Británii na výrobu motorov, ktoré vyváža do Nemecka, Turecka, Spojených štátov a inde. Ak by Británia opustila Úniu bez dohody, mohlo by dôjsť k oneskoreniam dodávok a ďalším nákladom po zavedení hraničných kontrol a ciel.
(Zdroj: hnonline.sk)

Reťazce hromadne upúšťajú od plastov

5. 6. 2019 Vláda len nedávno oznámila, že jednorazové plasty zakáže o pol roka skôr než zvyšné štáty Európskej únie. Kým pre tie začne platiť zákaz až v lete 2021, u nás je prelomovým 1. január 2021. Tento dátum sa však niektorým podnikateľom nepozdáva. Tvrdia, že Slováci sa dovtedy nedokážu prispôsobiť životu bez slamiek či riadov na jedno použitie.
Na druhej strane však stojí široká skupina podnikateľov z rôznych sektorov, ktorí sú v tomto smere ambicióznejší ako vláda a k opatreniam pristupujú skôr, než im to nariadi protiplastové opatrenie z dielne envirorezortu. Začiatkom júna sa k nim pridal napríklad aj Kaufland, ktorý mal pôvodne zámer zbaviť sa jednorazových plastov do konca tohto roka. Nemecký reťazec sa rozhodol plastové riady a slamky nahradiť drevenými a papierovými alternatívami. Podľa jeho hovorkyne Lucie Langovej je tento krok súčasťou ich dlhodobej stratégie boja proti plastom, no podarilo sa im ho dosiahnuť v polročnom predstihu.
(Zdroj: hnonline.sk)

Európa bojuje s drahými bytmi

3. 6. 2019 Európa bojuje s bytovou krízou a jej metropoly navrhujú riešenie od vyvlastňovania až po obmedzenie Airbnb. Ceny bytov v európskych veľkomestách totiž stúpajú na historické maximá a ťahajú so sebou výšky nájmov. Bývanie je tak stále menej dostupné.
"Ide o jednu z najväčších obáv ľudí naprieč Európou, s ktorými hovorím," uviedol na Twitteri sociálnodemokratický kandidát na predsedu Európskej komisie Frans Timmermans. Dôvody krízy sa naprieč európskymi mestami líšia, napriek tomu možno pozorovať dva výrazné spoločné menovatele - ekonomický boom po kríze z roku 2008 a intenzívny turizmus spojený s obľúbenosťou platforiem typu Airbnb.​ S bytovú krízou sa potýka aj česká metropola Praha, ktorej nové vedenie označilo riešenie problému za prioritu. Pražská koalícia navrhuje napríklad daňové zľavy pre ľudí, ktorí byty prenajímajú. Vedenie mesta chce tiež zrýchliť dĺžku stavebných konaní, odblokovať takzvané brownfieldy alebo podporiť družstevnú výstavbu. Na západ od Česka sa však objavujú aj oveľa radikálnejšie riešenia.
(Zdroj: hnonline.sk)

V Británii sa rúca autopriemysel

31. 5. 2019 Výroba osobných áut v Británii sa minulý mesiac prepadla najviac od globálnej finančnej krízy, pretože továrne obmedzili produkciu kvôli očakávanému odchodu Británie z Európskej únie, ktorý sa nakoniec nekonal. Celková výroba klesla o 44,5 percenta na 70 971 vozidiel. Pokles bol najvyšší od roku 2009, kedy Británia mierila do recesie. Vyplýva to z údajov, ktoré dnes zverejnil zväz výrobcov a predajcov áut SMMT.
Podľa britského spravodajského portálu Guardian zaznamenali výrazný pokles automobilky Jaguar Land Rover, BMW a Peugeot. Automobilky minulý mesiac uzavreli svoje výrobné závody, aby sa vyhli riziku narušenia dodávateľského reťazca v prípade chaotického brexitu bez dohody 29. marca, čo bol pôvodný termín odchodu Británie z EÚ. Termín brexitu bol nakoniec posunutý na 31. októbra, avšak rozhodnutie prišlo neskoro na to, aby automobilky mohli zmeniť svoje pôvodné plány. To podľa SMMT spôsobilo zrútenie výroby. Pokles potom zhoršilo ešte globálne obchodné napätie. Generálny riaditeľ SMMT Mike Hawes vo vyhlásení uviedol, že čísla ukazujú, aký obrovský dopad už mala neistota okolo brexitu na automobilový priemysel, a to ako na podniky tak na zamestnancov. Dlhodobá neistota už podľa neho spôsobila obrovské škody a strach z odchodu z európskeho bloku bez dohody, ktorý zabrzdil celý proces, spôsobil zastavenie investícií, stratu pracovných miest a ohrozuje povesť krajiny.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Pankrác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner