Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

O márnom hľadaní - III. večer

Nikdy sa nepýtaj predavača, či sa tovar vyplatí kúpiť!

Nikdy sa nepýtaj holiča, či ti treba skrátiť vlasy!

Odložená vec sa nenájde dovtedy, pokiaľ sa nezoženie nová.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Murphy optimista

Ak ste sa sklamali v láske, skúste to s kartami. Ak ani v kartách nebudete mať šťastie, skúste borovičku – tá ešte nikdy nesklamala.

Ak vás tri dni naháňali a nakoniec vás dostali, je to lepšie, ako utekať po celý zvyšok života.

Ak myslíte, nebojte sa, z inej stránky môžete byť preto ešte celkom normálny.

(Murphyho zákonník)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Prvým mýtom je, že nejaké riadenie vôbec existuje.

Snažte sa čo najviac ukazovať v spoločnosti významných ľudí - budú si myslieť, že patríte k nim.

Osoba na najvplyvnejšom mieste organizácie skôr či neskôr celý svoj čas spotrebuje na schôdzovanie a podpisovanie pošty.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Otázky na rádio Jerevan

Čo to je manna nebeská? Niečo, čo vám padne do huby bezpohnutia prstom, podobne, ako štátny podnik privatizérovi.

Čo je najčastejším dôvodom straty pamäti? Požičanie peňazí od priateľa.

Aká je hodnota slovenskej koruny? Skúste si požičať v banke a uvidíte.

(Myšlienky bez cla)
O manželstve a veciach s tým súvisiacich

Ak majú mladomanželia po prípitku kyslé tváre, nemusí to byť len od vína.

Ak chcete vymeniť obdiv mnohých mužov za kritiku jedného, vydajte sa.

Úspešný muž zarába dvakrát viac, ako je jeho žena schopná minúť. Úspešná žena dokáže takéhoto exota klofnúť pre seba.

(Murphyho zákonník)

Obchodný deficit eurozóny klesol v novembri na 9-mesačné minimum

16. 1. 2023 Obchodný deficit eurozóny klesol v novembri na najnižšiu úroveň za deväť mesiacov, keď vývoz rástol, zatiaľ čo dovoz zaznamenal pokles. Informoval o tom v piatok štatistický úrad Európskej únie Eurostat. Obchodný schodok eurozóny dosiahol po úprave o sezónne vplyvy 15,2 miliardy eur, zatiaľ čo v októbri predstavoval 28,1 miliardy eur. Novembrový deficit je najnižší od februára, v ktorom dosiahol 12,4 miliardy eur.
Výsledky do veľkej miery ovplyvnil pokles dovozu v porovnaní s októbrom, ktorý predstavoval 3,8 percenta. Vývoz medzitým vzrástol o jedno percento. Na neupravenej báze dosiahol obchodný schodok eurozóny 11,7 miliardy eur. V medziročnom porovnaní to znamená výrazný rast, keď v novembri 2021 dosiahol deficit 3,9 miliardy eur. V tomto prípade výsledky do veľkej miery ovplyvnili vysoké náklady na dovoz energií.
V porovnaní s novembrom predchádzajúceho roka vzrástol export eurozóny o 17,2 percenta. Dovoz sa však zvýšil o 20,2 percenta.
Od začiatku roka do konca novembra vzrástol vývoz z menového bloku medziročne o 18,9 percenta a dovoz sa zvýšil o 40,5 percenta. Výsledkom je obchodný deficit na úrovni 305,1 miliardy eur, zatiaľ čo za rovnaké obdobie predchádzajúceho roka vykázala eurozóna obchodný prebytok 125 miliárd eur.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Klimatický a energetický legislatívny balík

7. 4. 2009 Ministri krajín EÚ sa dohodli na definitívnom znení klimatického a energetického balíka.

Balík stanovuje niekoľko hlavných cieľov:
- zníženie  tvorby emisií CO2 o 20 % v porovnaní s úrovňou v roku 1990,
- podporu obnoviteľných zdrojov  energie a zvýšenie  ich podielu na energetickej skladbe EÚ na 20 %,
- emisný limit pre tvorbu CO2 na kilometer jazdy osobného automobilu,
- podporu biopalív (obnoviteľných zdrojov energie).


 
(Zdroj: EURACTIV)

Skupina G20 ukázala jednotu

5. 4. 2009 Skupina G20, zložená z rozvinutých a rozvojových krajín ukázala na práve skončenom summite jednotu a dohodla sa, že 1,1 bilióna USD bude použité na boj proti hospodárskej kríze a vytvorenie prísnejších pravidiel pre finančný trh, aby sa podobná situácia už nezopakovala.
Prezident Barack Obama odmietol, že by medzi predstaviteľmi G20 boli rozdielne názory.
Okrem prijatia série bezprecedentných krokov na podporu rastu a zamedzeniu tomu, aby k podobnej kríze už nedošlo, bol odsúdený protekcionizmus, ktorý by krízu mohol ešte zhoršiť.
Podľa analytikov summit presiahol všetky očakávania a politici sa na ňom vydali smerom k tvorbe nového svetového poriadku.

Svetové hospodárstvo by prostredníctvom Medzinárodného menového fondu a ostatných inštitúcií malo získať podporu vo výške 1,1 bilióna USD.
Schválenie prísnejšej regulácie a dozoru a tiež vytvorenie kontrolnej organizácie - Rady finančnej stability uvítali Nemecko a Francúzsko. USA naopak potešilo rozhodnutie skoncovať s érou bankového tajomstva a prísneho postupu voči nespolupracujúcim jurisdikciám a daňovým rajom.

(Zdroj: EURACTIV)

Cezhraničné poplatky MasterCard sa znížia

3. 4. 2009 Mnohostranné cezhraničné medzibankové poplatky (multilateral interchange fees - MIF) sa účtujú za každú transakciu, ktorú urobí spotrebiteľ so svojou kartou. Poplatky vplývajú aj na ceny produktov, bez ohľadu na to, či boli alebo neboli zakúpené kartou.
V EÚ sa každý rok priemerne uskutoční 23 miliárd platieb prostredníctvom kariet. Podľa asociácie EuroCommerce to znamená celkový objem poplatkov vo výške 12 miliárd eur. Európska komisia doteraz mohla zasiahnuť len v prípade cezhraničných transakcií – napríklad, keď francúzsky turista použije kartu v Amsterdame.  Podľa exekutívy však tieto poplatky predstavujú len 5 % z celkového objemu. Tieto poplatky sú podľa komisie užitočné len pokiaľ majú primeranú výšku. Komisárka pre hospodársku súťaž dlhodobo kritizuje dvoch hlavných platobných operátorov – Visa a MasterCard – za výšku ich poplatkov.
MasterCard dostala ultimátum v decembri 2007 – buď zníži poplatky, alebo zaplatí pokutu. Spoločnosť Visa vyšetrujú od marca 2008.
(Zdroj: EURACTIV)

Európsku komisiu zaujíma ochrana súkromia na internete

1. 4. 2009 Preto upzorňuje spoločnosti ako Google či Yahoo, aby svojim užívateľom vo väčšej miere garantovali ochranu súkromia pred cielenou reklamou, inak Brusel pristúpi k ďalším reguláciám.
Podľa komisárky zodpovednej za ochranu spotrebiteľa nie je súčasný stav ochrany súkromia užívateľov internetu uspokojivý.
Komisárka skratku www premenovala z „world wide web“ na „world wild west“.
Vidí  tri zásadné príčiny, pre ktoré sa medzinárodná sieť mení na „divoký západ“:
- možné porušenia pravidiel pre ochranu súkromia,
- využívanie „nátlakovej“ reklamy,
- komerčná diskriminácia.
Kontextová reklama
Komisárka poukázala najmä na známu prax IT spoločností, ktoré  prevádzkujú interaktívne online služby a poskytujú kontextovú reklamu, zbierať a dlhodobo uchovávať nielen identifikačné informácie o užívateľoch, ale aj údaje o ich návykoch a zvyčajnom správaní sa vo virtuálnom svete.
V sofistikovanosti technológií pre zbieranie informácií o uživateľoch  je lídrom americký gigant Google. Návštevníkov dnes už neidentifikuje len podľa toho, čo vyhľadávajú, ale aj podľa toho, aké stránky navštevujú.  Zvyky spotrebiteľov umožňuje monitorovať nástroj AdSense pre poskytovanie kontextovej reklamy, ktorý je rozšírený na mnohých stránkach a portáloch.  S ohľadom na užívateľské zvyky jednotlivcov sa výber cieľovej skupiny stáva čoraz viac všadeprítomným a spotrebitelia sú preto pochopiteľne znepokojení.
Schyľuje sa k ďalšej regulácii?
Komisárka jasne vyjadrila svoj postoj k prijatiu  tvrdého prístupu k poskytovateľom online reklamy. Jej názor v rámci Európskej komisie nie je však jediný. Komisár,  zodpovedný okrem iného i za uplatňovanie smernice e-Commerce, by zase radšej online reklamu podporil, aby sa tak zvýšil záujem o nakupovanie cez internet.
Vynútenie pravidiel pre ochranu súkromia na internete je v pôsobnosti členských krajín.
Ak však Brusel bude chcieť ovplyvniť trh s kontextou reklamou, musí tak urobiť prostredníctvom komisárky, zodpovednej za oblasť konkurencie. 
(Zdroj: EURACTIV)
september 2025
T po ut st št pi so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má meniny Michal, Michaela
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner