Nová úprava ochrany hospodárskej súťaže
17. 5. 2021
Cieľom smernice (EÚ) 2019/1 je zefektívnenie vymáhania pravidiel hospodárskej súťaže v členských štátoch Európskej únie prostredníctvom zosúladenia právomocí úradov na ochranu hospodárskej súťaže, niektorých aspektov konaní týkajúcich sa ochrany hospodárskej súťaže, a tiež zavedením pravidiel medzinárodnej spolupráce medzi orgánmi členských štátov pri dožadovaní oznámenia dokumentov, pri vykonávaní inšpekcií a vymáhaní pokút.
Presadzovanie pravidiel hospodárskej súťaže Európskej únie zo strany Európskej komisie aj vnútroštátnych orgánov na ochranu hospodárskej súťaže je základným stavebným kameňom otvoreného, konkurencieschopného a inovačného vnútorného trhu a má zásadný význam pre vytváranie pracovných miest a rast v dôležitých odvetviach hospodárstva, osobitne v odvetví energetiky, telekomunikácií, v digitálnom odvetví a v odvetví dopravy.
Cieľom súťažných pravidiel je poskytnúť každému lepšiu kvalitu výrobkov a služieb, za nižšie ceny, prostredníctvom zabezpečenia toho, aby podnikatelia medzi sebou súťažili len s využitím vlastných zásluh, bez zneužitia svojho postavenia na trhu alebo účasťou na dohodách obmedzujúcich hospodársku súťaž. Najjednoduchším spôsobom, ako môže podnikateľ získať väčšinový trhový podiel na konkurencieschopnom trhu, je ponúknuť lepšiu cenu ako iní konkurenti. To je výhodou nielen pre spotrebiteľov; väčšia kúpyschopnosť obyvateľov podporuje produkciu, čo vo všeobecnosti povzbudzuje ekonomiku.
Fungujúca hospodárska súťaž tiež povzbudzuje podnikateľov k tomu, aby zlepšili kvalitu výrobkov a služieb, ktoré ponúkajú, aby si zákazník mohol vybrať ten produkt, ktorý mu ponúka správny pomer medzi cenou a kvalitou.
Konkurencieschopnosť v rámci Európskej únie zároveň posilňuje postavenie európskych spoločností aj vo vzťahu k svetovým konkurentom. Efektívne vymáhanie práva hospodárskej súťaže je pre dosiahnutie týchto cieľov nevyhnutné.
K
Lacná pracovná sila už nebude našou výhodou
24. 5. 2017
Je tu štvrtá priemyselná revolúcia a stredná Európa sa na ňu musí dobre pripraviť. Aj to je jedna z myšlienok, na ktorej sa zhodli účastníci Vyšehradského inovačného fóra, ktoré organizovali Hospodárske noviny.
Orientácia ekonomiky na priemysel sa čoskoro môže stať nevýhodou regiónu. S prichádzajúcou automatizáciou a robotizáciou totiž budeme čeliť novým výzvam. „Lacná pracovná sila v budúcnosti nebude našou konkurenčnou výhodou. Musíme sa zamerať na podporu inovácií,“ povedala Jadwiga Emilewicz, štátna tajomníčka Ministerstva rozvoja Poľskej republiky. Už v najbližších rokoch pocítime intenzívny nástup robotizácie a automatizácie. Ten bude mať dosah predovšetkým na krajiny, ktorých ekonomika má podobnú štruktúru ako tá slovenská. „Efekt robotizácie bude vplývať práve na naše krajiny, čo súvisí napríklad aj s automobilkami, kde je automatizácia na vysokej úrovni,“ vysvetlil Dávid Mihalik, vedúci Startup Hungary Koordinációs és Módszertani Kozpont.
zdroj: hnonline.sk
Londýn: 100 miliárd eur za brexit je veľa
22. 5. 2017
Británia opustí rokovania o svojom odchode z Európskej únie (EÚ), ak Brusel neupustí od požiadavky, aby za "rozvod" zaplatila až 100 miliárd eur. Vyhlásil to britský minister pre brexit David Davis v rozhovore pre nedeľník Sunday Times. Varoval, že rokovania o brexite sa tak zmenia na chaos a dodal, že aj 1 miliarda eur za brexit je "veľa peňazí". Výška účtu za brexit a charakter rokovaní o odchode Británie z EÚ sú predmetom diskusie už niekoľko týždňov.
Predseda Európskej komisie (EK) Jean-Claude Juncker napríklad uviedol, že Británia by mala zaplatiť zhruba 50 miliárd libier (59,20 miliardy eur), zatiaľ čo luxemburský premiér Xavier Bettel naznačil, že účet za brexit sa bude pohybovať v pásme 40 - 60 miliárd eur. Londýnske noviny Financial Times zase odhadli, že sa jeho výška môže vyšplhať až na 100 miliárd eur. Inštitút autorizovaných účtovníkov v Anglicku a Walese naopak dospel k záveru, že Británia by za odchod z EÚ mala zaplatiť len 5 miliárd libier. Vláda britskej premiérky Theresy Mayovej vyhlásila, že si splní svoje záväzky voči EÚ, ale spochybnila spôsob, akým predstavitelia Bruselu dospeli k výslednej sume. Davis pripomenul, že rokovania o brexite, ktoré by sa mali začať 19. júna, budú veľmi turbulentné a on sám odmietne akýkoľvek návrh na vyriešenie otázok ako sú účet za brexit, práva občanov EÚ a režim na hraniciach medzi Severným Írskom a Írskom, kým sa nezačnú rokovania o spoločnom obchode. Očakáva preto, že prvým sporným bodom sa stane poradie jednotlivých bodov. Aj premiérka Mayová uvažuje o účte za brexit a pre Sunday Telegraph povedala, že "peniaze, ktoré Británia zaplatila v minulosti za spoločné európske projekty a Európskej investičnej banke, by sa tiež mali vziať do úvahy pre výpočet konečnej sumy." Upozornila, že diskusia sa zameriava v prvom rade na britské záväzky voči EÚ, ale nie na práva Londýna. A Británia dala jasne najavo, že okrem povinností sa bude dožadovať aj svojich práv.
zdroj: hnonline.sk
Europarlament skritizoval Izrael
18. 5. 2017
Za vznik nezávislého palestínskeho štátu a zastavenie budovania židovských osád na okupovaných palestínskych územiach sa dnes vyjadrili poslanci Európskeho parlamentu. Schválili rezolúciu, v ktorej tvrdia, že riešenie blízkovýchodného konfliktu spočíva v takzvanom dvojštátnom riešení.
Europoslanci sa vyslovili za vznik Palestíny ako nezávislého štátu, čo je podľa nich jediná možnosť, ako zastaviť konflikt na Blízkom východe. V rezolúcii navrhujú "dvojštátne riešenie v duchu hraníc z roku 1967 a Jeruzalemom ako hlavným mestom oboch štátov". EP vyzval na zastavenie budovania osád na okupovaných palestínskych územiach. Osady v rezolúcii označil za "nelegálne z hľadiska medzinárodného práva, brániace dvojštátnemu riešeniu a veľkú prekážku v mierom úsilí". Podľa europoslancov by Únia mala prispieť k mierovému riešeniu blízkovýchodného konfliktu. EP zároveň odsúdil všetky násilné a teroristické činy namierené proti civilistom i provokácie z oboch strán. Konflikt medzi Izraelom a Palestínčanmi trvá už desaťročia. V roku 1993 sa Izrael a Organizácia za oslobodenie Palestíny (OOP) vzájomne oficiálne uznali. Mierový proces opakovanie zlyháva a Izrael odmieta vznik palestínskeho štátu.
zdroj: hnonline.sk
Trh si nakoniec vyberie ruský plyn
16. 5. 2017
Cez Slovensko môže ísť plyn, ktorý pôjde cez Nord Stream 2 a ďalej do rakúskeho Baumgartenu. Z ekonomického hľadiska je to pochopiteľné a logické, tvrdí Medvedev.
Hlavnou príčinou je konkurencieschopnosť nášho produktu. Napriek názoru skeptikov rozhoduje trh. Výsledky za rok 2016 ukázali, že aj keď existuje výber z mnohých variantov, trh si nakoniec vyberá ruskú surovinu. Európske krajiny postavili infraštruktúru pre dovoz skvapalneného zemného plynu, no táto infraštruktúra sa využíva len zo štvrtiny. Naopak, niektoré naše plynovody boli v určitých dňoch využívané na viac ako 100 percent svojej kapacity. Dostatočné objemy plynu pre konkurencieschopné dodávky do Európy sú práve v Rusku. Keďže ceny plynu nasledujú ceny ropy, v tomto roku neočakávame razantné výkyvy cien. Orientujeme na ceny na úrovni 180 až 190 dolárov za tisíc kubických metrov plynu do konca tohto roka. Ako budú vyzerať ceny v rokoch 2018 a 2019, to ukáže cena ropy. My môžeme efektívne pracovať i pri nízkych cenách. V súčasnosti rokujeme o modeli financovania projektu. Chceme sa dohodnúť v najbližšom čase. Európski partneri majú o tento projekt veľký záujem. Súhlasia s našou víziou ako ekonomicky opodstatneného a optimálneho spôsobu zabezpečiť rastúci dopyt po plyne v Európskej únii. Projekt má veľkú budúcnosť.
zdroj: hnonline.sk