Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Zákony života

Ak ste na dne, nevyskakujte, ale radšej sa dobre držte, aby ste sa cezeň nepreborili.

Občas treba veciam trochu pomôcť a postrčiť ich, aby sa kazili rýchlejšie.

Pred začiatkom hry sa vždy zdá, že je tu šanca na víťazstvo. Buďme radi, že je tomu tak a nie naopak.

(Murphyho zákonník)
Manželstvo je podnik

Ak sa niekomu nechce pracovať, je lenivec. Na pomenovanie tvora, ktorému sa veľmi chce pracovať, slovenčina nemá – ak vylúčime výraz hlupák – dostatočne expresívne označenie. Musíme si, tak ako sa to stáva tradíciou, požičať od Američanov. Tí namiesto hlupák hovoria workaholic...

Manželstvo je omyl, ktorého by sa mal dopustiť každý muž. (Kessel)

Pani Kohnová vstúpi do nočného baru a pýta sa čašníka: „Prosím vás, nie je tu môj manžel?“ „Nie je, madam,“ úslužne odpovedá čašník. „Ale veď ani neviete, ako sa volá a hneď mi odpovedáte, že tu nie je!“ „Tu nikdy nie je žiadny manžel, madam“ odpovedá sucho čašník.

(Zrnká úsmevu)
Kapitola: Murphyho desatoro

7. Pravdepodobnosť, že sa niečo stane, je tým vyššia, čím väčšia škoda tým vznikne.

10. Po tom, ako sa veci zmenia zo zlého na horšie, sa začne všetko samo od seba opakovať.

1. Nič nie je v živote také dobré, ako sa to zdá na prvý pohľad.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Márnivosť môže byť nebezpečná

V prvom kole vždy vyhráva krása tela. Občas dôjde aj na druhé kolo a tam jednoznačne vyhráva krása ducha. Problém je len v tom, že dnes sa nikomu nechce čakať na druhé kolo.

Kto dokáže z vlastného nedostatku urobiť prednosť, neumrie chudobný.

Klamstvo, ktoré sa nedá dokázať, má cenu pravdy.

(Murphyho zákony v bájkach)

Nemecko podporuje embargo na ruskú ropu

2. 5. 2022 Nemecká ministerka zahraničných vecí Annalena Baerbocková potvrdila, že Berlín podporuje embargo na ruskú ropu. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA. Nemecko je teraz pripravené zaobísť sa bez ruskej ropy aj niekoľko rokov, uviedla Baerbocková v rozhovore pre nemeckú televíziu ARD.
Dôvodom sú nové kontrakty na dodávky ropy. Ešte pred niekoľkými týždňami by Nemecko podľa nej okamžité zastavenie importu ruskej ropy nezvládlo.
Podiel ruskej ropy na nemeckej spotrebe ropy padol v priebehu niekoľkých týždňov na 12 percent z približne 35 percent pred ruskou inváziou na Ukrajinu, ukázala správa spolkovej vlády.
S nemeckým súhlasom s embargom rastie tlak na zvyšné členské štáty Európskej únie, ktoré ešte brzdia zastavenie dodávok ropy z Ruska.
V pondelok sa v Bruseli stretnú ministri energetiky EÚ, aby diskutovali o tejto otázke. Okrem toho budú hovoriť o zastavení dodávok ruského plynu do Poľska a Bulharska a platbách za ruský plyn.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Problémy s implementovaním smernice o službách

24. 7. 2009 Podľa aktuálneho prieskumu Eurochambers pravdepodobne nestihne do konca decembra plne implementovať ustanovenia plynúce zo smernice o službách takmer každá druhá členská krajina Európskej únie. Slovensko v tejto oblasti dosiahlo výrazný pokrok.
Služby tvoria takmer 70 % HDP EÚ a zástupcovia členských štátov a profesijných únií sa nevedeli dlhé roky  dohodnúť ako tento potenciál lepšie využiť na tvorbu vnútorného trhu celého bloku. Pôvodný návrh vyvolal nesúhlasné reakcie v mnohých krajinách. Najproblematickejšou časťou navrhnutej predlohy Komisie bolo tzv. pravidlo zeme pôvodu. Pokiaľ by toto pravidlo prešlo - v praxi by podnikateľovi bolo stačilo získať povolenie prevádzkovať určité činnosti vo svojom domovskom štáte a potom by mohol túto službu ponúkať zákazníkom v celej Únii bez ďalších administratívnych záväzkov.
Návrh ale vzbudil nevôľu najmä v „starých členských štátoch“, ktoré sa obávali sociálneho dumpingu. Ten by umožňoval, aby  podnikatelia využívali nižšie štandardy vo svojich domovských krajinách a (v porovnaní so západom) tak znížili  svoje náklady, čo by viedlo k zníženiu štandárd v celej Únii.

Počas trojročného vyjednávania pred konečným schválením smernice na konci roku 2006 došlo ku značným kompromisom. V dôsledku neho  firmy a živnostníci nebudú musieť žiadať v každej zemi osobitné povolenie k pobytu alebo výkonu činnosti, no budú sa musieť podriadiť pravidlám pre podnikanie v danom odbore, ktoré sa menia  z krajiny do krajiny.

Alarmujúce výsledky prináša najnovší prieskum Eurochambers. Na otázku, či v niektorej členskej krajine prebehne implementácia smernice o službách „včas a korektne“ až 40 % obchodných komôr odpovedalo záporne alebo skepticky. To sú  oveľa horšie výsledky ako podľa januárového skúmania, kedy pesimistické vyhliadky dosahovali len štvrtinu.

Medzi lepšie prípady patrí Slovensko. Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK) tvrdí, že vláda urobila všetko pre to, aby všetky povinnosti vyplývajúce zo smernice boli implementované  včas a dôkladne. SOPK dúfa,  hospodárska kríza, tento proces nespomalí.
(Zdroj: EURACTIV)

Slovensko v novom EP nemá žiadny vysoký post

23. 7. 2009 Pri rozdeľovaní kresiel v Európskom parlamente ťahali nové členské krajiny za kratší koniec. Slovensko pri prerozdeľovaní postov vo výboroch a predsedníctve skončilo medzi štyrmi krajinami, ktoré nemajú žiadny.
V siedmom legislatívnom období Európskeho parlamentu (2009-2014) Slovensko spolu s Estónskom, Lotyšskom a Slovinskom neobsadilo žiadny z postov predsedu či podpredsedu 22 stálych výborov (každý výbor má 1 predsedu a 4 podpredsedov). Žiadne miesto sa tejto štvorici krajín neušlo ani  v predsedníctve EP (14 podpredsedov) a medzi piatimi kvestormi.
Rokovania o tom, ktorý poslanec akú funkciu dostane tradične prebiehali za zatvorenými dverami a sú výsledkom komplexnej štruktúry hierarchií. Možnými kritériami sú  napríklad pomer malých versus  veľkých krajín, váha politických skupín, postavenie a profil konkrétneho poslanca a rodová rovnosť. Nejedná sa o žiadnu  presnú  matematickú  formulku. Podľa D´Hondtovej metódy sa však počíta to, ktorá frakcia dostane koľko postov predsedov výborov.
(Zdroj: EURACTIV)

Obchod s emisiami je lepší ako emisné dane

22. 7. 2009 Efektívnejším spôsobom boja proti klimatickým zmenám je podľa správy vypracovanej pre britského premiéra obchodovanie s emisiami než emisné dane.
Ak sa chceme vyhnúť katastrofálnym následkom klimatických zmien je globálny systém obchodovania s emisiami nevyhnutný. Píše sa to v správe Global Carbon Trading.
Ani samotné obchodovanie však nebude stačiť. Musí sa spojiť s cieleným znižovaním emisií na národnej úrovni. Emisný trh by mal byť kombinovaný s cielenou reguláciou, zdaňovaním a verejnými financiami na široko zamerané opatrenia. Správa tvrdí, že kľúčové bude dosiahnutie zníženia emisií v rozvojových krajinách.
Dokument britskej vlády sa teda nevyslovuje za zásadnú environmentálnu daňovú reformu.  „Zelené dane“ odvíjajúce sa od znečistenia by mali mať len podpornú úlohu.
Švédske predsedníctvo zasa  tvrdí, že bez zavedenia emisných daní nebude európsky systém obchodovania s emisiami stačiť na také zníženie emisií, aby EÚ splnila svoje záväzky.
Rovnaký  názor zastáva aj popredný environmentálny expert, David Gee z Európskej environmentálnej agentúry.  Podľa jeho slov na nedávnej konferencii v Londýne povedal, že kríza klimatických zmien, lepšie výskumné poznatky a klesajúca popularita trhovej ideológie vytvárajú výbornú príležitosť na zavedenie environmentálnej daňovej reformy.
(Zdroj: EURACTIV)

Všeobecné kritériá na záchranu bánk

21. 7. 2009 Jednou z priorít EÚ by v čase finančnej krízy malo byť definovanie všeobecných kritérií na záchranu bánk. Ich stanovenie by mohlo zabrániť podobnému krachu v budúcnosti. Tvrdí to aliancia najväčších finančních hráčov v dvadsaťsedemčlennom bloku.


Finančná kríza odhalila potrebu sprísniť  európsky  dohľad nad finančnými inštitúciami, ktoré kontrolujú najmä národné autority, a to i napriek tomu, že sú čoraz viac zapojené do cezhraničných aktivít. V Európe je podľa údajov Európskej komisie  viac ako osem tisíc bánk, no dve tretiny ich aktív sú v rukách okolo štyridsiatich medzinárodných inštitúcií.
V októbri 2008 vytvorila EK expertnú skupinu, ktorej úlohou bolo skúmať a navrhnúť reformné opatrenia vo finančnej supervízii. Panel viedol bývalý výkonný riaditeľ Medzinárodného menového fondu. Svoju správu prezentoval vo februári 2009.

V máji Komisia plne podporila návrhy skupiny, pričom predstavila svoj koncept založený na zvýšení právomocí Európskej centrálnej banky pri makrodohľade na prevenciu systémového rizika a podporu spolupráce na národnej úrovni pri mikrodohľade medzinárodných finančných skupín.
(Zdroj: EURACTIV)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Pankrác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner