Nálada spotrebiteľov v eurozóne dosiahla najvyššiu úroveň za viac než rok
21. 4. 2023
Predbežný index spotrebiteľskej dôvery v eurozóne dosiahol v apríli -17,5 bodu, zatiaľ čo v marci predstavoval -19,1 bodu. Ekonómovia očakávali zlepšenie indexu iba na -18,5 bodu.
Nálada spotrebiteľov v eurozóne vzrástla v apríli výraznejšie, než sa čakalo, pričom sa dostala na najvyššiu úroveň za viac než rok. Poukázali na to vo štvrtok zverejnené predbežné údaje Európskej komisie.
Informoval o tom portál RTTNews. Predbežný index spotrebiteľskej dôvery v eurozóne dosiahol v apríli -17,5 bodu, zatiaľ čo v marci predstavoval -19,1 bodu. Ekonómovia očakávali zlepšenie indexu iba na -18,5 bodu. Aprílová hodnota je tak najvyššia od februára minulého roka, v ktorom index spotrebiteľskej dôvery dosiahol -9,5 bodu.
V prípade širšej Európskej únie sa index spotrebiteľskej dôvery zvýšil na -18,9 bodu, čo rovnako predstavuje najlepší výsledok za posledných 14 mesiacov. V marci dosiahol -20,6 bodu. Napriek tomu obidva indexy spotrebiteľskej dôvery, pre eurozónu aj EÚ, zotrvávajú hlboko pod svojím dlhoročným priemerom.
B
(Zdroj: hnonline.sk/finweb/ekonomika/)
Írske „áno“ Lisabonskej zmluve
6. 10. 2009
Írske „áno“ Lisabonskej zmluve v referende nie je dôsledkom ideologickej zmeny názoru, ale volaním o pomoc ekonomiky topiacej sa v problémoch a čeliacej narastajúcemu deficitu rozpočtu, tvrdia analytici.
K podpore počas kampane pred referendom o osude Lisabonu najčastejšie vyzývali organizácie zastupujúce podniky. Ich hlavným argumentom bolo, že zdroje EÚ podporili rast Írska.
Podľa viceprezidenta korporácie Intel, bolo Írsko bránou do Európy. Krajina v uplynulých rokoch zaznamenala prudkú expanziu a prílev zahraničných investícií vplyvom nižšej dane, kvalifikovanej pracovnej sily a členstva v EÚ.
Predpokladá sa, že rozpočtový deficit bude ďalej rásť.
Vládne škrty vo výdavkoch a stimulačné injekcie neprinášajú také výsledky, ako vo Francúzsku či Nemecku. Ekonomika nevykazuje náznaky, že by postupne narážala na dno, pričom ministerstvo financií stále vysiela negatívne predpovede deficitu rozpočtu, ktorý by mal dosiahnuť 12 % HDP a rapídny pokles daňových príjmov.
Zaujímavý vývoj bol zaznamenaný v rámci registra ľudí poberajúcich dávky v nezamestnanosti – ich počet poklesol o 2,3 %. Znamená to, že buď našli spôsob ako sa zamestnať, alebo opúšťajú krajinu. Nezamestnanosť minulý rok dosiahla 12,6 %. Ústredný štatistický úrad argumentuje, že je príliš skoro hovoriť o reálnom stave nezamestnanosti, pretože sa ešte neustálila emigračná vlna. Za september zmizlo z registra dvetisíc cudzincov.
Írsko už spolu s ďalšími desiatimi krajinami podlieha vyšetrovaniu zo strany Európskej komisie za privysoký deficit rozpočtu. Podľa pravidiel Paktu stability a rastu, európska exekutíva môže začať vyšetrovať tie krajiny, ktoré nespĺňajú stanovenú podmienku udržať deficit rozpočtu pod 3 % HDP a štátny dlh nižší ako 60 % HDP.
Komisia preskúma, či sú verejné výdavky nastavené tak, aby sa pod 3 % dostali najneskôr do roku 2013. Komisár pre hospodárske a menové záležitosti trvá na tom, že žiadne prekračovanie stropu po roku 2013 nebude možné. Výsledkami skúmania sa lídri budú zaoberať na decembrovom summite.
Prepracovaní piloti ohrozujú pasažierov
6. 10. 2009
Zástupcovia pilotov a posádok vyzvali včera Európsku komisiu, aby porovnala súčasné európske pravidlá o limitoch letových hodín s vedeckými štúdiami, ktoré tvrdia, že priveľa odpracovaných hodín ohrozuje pasažierov.
Európska agentúra pre bezpečnosť letectva EASA v januári 2009 zverejnila vedecké a medicínske vyhodnotenie limitov letových hodín. Podľa tohto vyhodnotenia vyčerpaní piloti ohrozujú leteckú bezpečnosť a agentúra navrhla legislatívne zmeny platných regulácií denného a týždenného pracovného času, nočných a pohotovostných služieb pilotov a posádok, aby sa tak zamedzilo hazardu s bezpečnosťou. Platné pravidlá EÚ boli schválené v roku 2006 a sú platné od roku 2008.
Podľa Európskej asociácie civilných letcov (ECA) a Európskej federácie pracovníkov v doprave (ETF) piloti lietajú aj 14 hodín denne a posádka 15 hodín v závislosti od leteckej spoločnosti pre ktorú pracujú.
Podľa EASA je potrebné zaviesť nový trinásťhodinový strop. Niektoré posádky počas 21 dní pracujú 180 hodín a to 60 hodín tri týždne za sebou. Vedci odporúčajú za 14 po sebe nasledujúcich dní maximálne 100 hodín.
Generálny tajomník ECA vyhlásil, že komisár zodpovedný za oblasť dopravy nemá dostatok politickej vôle, aby v tejto otázke konal, preto vyzval EASA, aby zakročila.
Prepracovaní piloti ohrozujú pasažierov
6. 10. 2009
Zástupcovia pilotov a posádok vyzvali včera Európsku komisiu, aby porovnala súčasné európske pravidlá o limitoch letových hodín s vedeckými štúdiami, ktoré tvrdia, že priveľa odpracovaných hodín ohrozuje pasažierov.
Európska agentúra pre bezpečnosť letectva EASA v januári 2009 zverejnila vedecké a medicínske vyhodnotenie limitov letových hodín. Podľa tohto vyhodnotenia vyčerpaní piloti ohrozujú leteckú bezpečnosť a agentúra navrhla legislatívne zmeny platných regulácií denného a týždenného pracovného času, nočných a pohotovostných služieb pilotov a posádok, aby sa tak zamedzilo hazardu s bezpečnosťou. Platné pravidlá EÚ boli schválené v roku 2006 a sú platné od roku 2008.
Podľa Európskej asociácie civilných letcov (ECA) a Európskej federácie pracovníkov v doprave (ETF) piloti lietajú aj 14 hodín denne a posádka 15 hodín v závislosti od leteckej spoločnosti pre ktorú pracujú.
Podľa EASA je potrebné zaviesť nový trinásťhodinový strop. Niektoré posádky počas 21 dní pracujú 180 hodín a to 60 hodín tri týždne za sebou. Vedci odporúčajú za 14 po sebe nasledujúcich dní maximálne 100 hodín.
Generálny tajomník ECA vyhlásil, že komisár zodpovedný za oblasť dopravy nemá dostatok politickej vôle, aby v tejto otázke konal, preto vyzval EASA, aby zakročila.
Bankrot by európskym bankám hroziť nemal
2. 10. 2009
Ako ukázali záťažové testy najväčších európskych bánk, v prípade zhoršenia ekonomiky by ich straty mohli v tomto a budúcom roku dosiahnuť okolo 400 miliárd €.
Dnes o tom informovali ministri financií EÚ, ktorí sa spolu s guvernérmi centrálnych bánk členských štátov bloku zišli na dvojdňovom summite v Göteborgu.
Ani jednej z bánk by však bankrot hroziť nemal, nakoľko podľa záťažových testov je objem ich kapitálu nad minimálnou úrovňou vyžadovanou v rámci globálnych pravidiel pre bankový trh. Dobrú pozíciu bánk podľa ministrov potvrdzuje aj zlepšenie ich hospodárskych výsledkov v minulých mesiacoch. Prispeli k tomu aj vládne balíčky na rekapitalizáciu inštitúcií. Záťažové testy boli vykonané v 22 európskych veľkobankách, ktoré operujú vo viacerých štátoch únie.