Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Testovanie žiakov elektronicky aj zo spoločenskovedných predmetov
18. 2. 2014
Práve v spoločenskovedných predmetoch môže žiak preukázať, ako ovláda napríklad čítanie s porozumením a orientuje sa v právnej a sociálnej problematike či v ekonomických pojmoch.
Projekt školám ponúkne testové úlohy v súlade so Štátnym vzdelávacím programom. Ide o národný projekt za približne 28 miliónov eur financovaný prevažne z eurofondov, ktorý ústav zastrešuje s názvom Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania.Z dejepisu, geografie a občianskej náuky budú žiaci absolvovať testy na počítači. Nové úlohy a testy z občianskej náuky, dejepisu a geografie umožnia školám overovať vedomosti žiakov na úrovni jednotlivých ročníkov základných a stredných škôl.
Nové programové obdobie 2014 - 2020
12. 2. 2014
Prvé európske peniaze v novom programovom období 2014 až 2020 by Slovensko mohlo začať využívať už v tomto roku.
Odhaduje sa, že v prvom roku nového obdobia eurofondov by sa mohlo vyčerpať až 200 miliónov eur, závisieť to bude hlavne od toho, kedy budú schválené nové operačné programy. Nové operačné programy, ktoré sú najlepšie pripravené sú: Kvalita životného prostredia, Ľudské zdroje a Integrovaná infraštruktúra. Tieto by mohli míňať peniaze už v priebehu tohto roka a ostatné, čiže Výskum a inovácie, Integrovaný regionálny operačný program a Efektívna verejná správa, do konca tohto roku.
Konečnú verziu návrhu Partnerskej dohody SR na roky 2014 až 2020 by mohli poslať na formálne schvaľovanie Európskej komisii do 20. 2. 2014. Podľa rozhodnutia vlády treba poslať návrh Partnerskej dohody do Bruselu na formálne schvaľovanie do konca februára.
Pre efektívnejšie a rýchlejšie čerpanie eurofondov treba však ešte upraviť systém riadenia. Ak operačné programy alebo prioritné osi v rámci nich v určitom čase nevyužijú konkrétnu sumu, prídu o ňu.
Projekt podpory zamestnávania mladých ľudí
29. 1. 2014
Vláda je v štádiu prípravy projektu na vytváranie pracovných miest pre mladých ľudí v spolupráci s Radou solidarity a rozvoja.
Zo špeciálneho programu Európskej únie sa môže čerpať v rokoch 2014 a 2015 až 200 miliónov eur, ktoré môžu byť použité na vytváranie pracovných miest, prípadne na rekvalifikáciu mladých nezamestnaných. Cieľom pripravovaného projektu záruk je, aby mladý človek do štyroch mesiacov po absolvovaní školy dostal pracovnú ponuku alebo ponuku na ďalšie vzdelávanie, prípadne rekvalifikáciu. Celkový objem finančných prostriedkov v sume 200 mil. eur vyčlenených na projekt zamestnávania mladých ľudí pozostáva z príspevku Európskej únie na tento účel vo výške 72,4 mil. eur, podobná suma pôjde z Európskeho sociálneho fondu a zvyšných približne 50 mil. eur budú prostriedky zo slovenského štátneho rozpočtu.
Prechod na euro nespôsobil nárast cien
13. 1. 2014
Euro nemá žiadny priamy dopad na cenotvorbu v danej krajine.
Podľa prepočtov Národnej banky Slovenska rástli ceny po prijatí eura na Slovensku v roku 2009 len na úrovni 0,15 percenta, čo je porovnateľné s odhadmi vplyvu zavedenia eura aj v ostatných krajinách eurozóny. V prípade, že inflácia sa nemení, tak zhruba všetky zmeny cien v obchodoch súvisia s praktikami obchodníkov a so psychologickým vnímaním. Typickým príkladom môžu byť tovary s nižšou nominálnou hodnotou, a teda tendencia zaokrúhľovať nahor môže mať výrazný percentuálny dopad na konečnú cenu v eurách.