Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Cezhraničné zamestnávanie
28. 4. 2016
Zo zákona č. 351/2015 Z. Z. o cezhraničnej spolupráci, ktorý nadobudol účinnosť 18. 6. 2016 vyplýva,že:
1. Príslušným orgánom Slovenskej republiky pri cezhraničnej spolupráci s príslušným orgánom iného členského štátu (t.j. štátu, ktorý je členom EHS) je Národný inšpektorát práce a príslušné (krajské) inšpektoráty práce.
2. Príslušným orgánom iného členského štátu je ten orgán, ktorý je ustanovený obdobnou právnou normou vo vlastnom štáte.
3. Zákon ukladá povinnosť a oprávňuje Národný inšpektorát práce spolupracovať s príslušným orgánom iného členského štátu a tiež na kontrolu dodržiavania pravidiel vysielania zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb, na identifikáciu vyslania a na vymáhanie pokút.
4. Pravidlami vyslania sa rozumejú :
- pracovné podmienky a podmienky zamestnávania – v zmysle § 5, ods. 2, 3 a 7
Zákonníka práce ide o nasledovné podmienky, ktoré je potrebné dodržať:
a) dĺžku pracovného času a odpočinok,
b) dĺžku dovolenky,
c) minimálnu mzdu, minimálne mzdové nároky a mzdové zvýhodnenie za prácu nadčas,
d) bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci,
e) pracovné podmienky žien, mladistvých a zamestnancov starajúcich sa o dieťa mladšie ako tri roky,
f) rovnaké zaobchádzanie s mužmi a so ženami a zákaz diskriminácie,
g) pracovné podmienky pri zamestnávaní agentúrou dočasného zamestnávania.
Uvedené podmienky majú byť najmenej rovnaké, aké patria zamestnancom v zmysle slovenských právnych predpisov. Zákon umožňuje stanoviť tieto podmienky lepšie ako podľa našich právnych predpisov, napr. podľa predpisov platných v štáte, z ktorého sú zamestnanci vyslaní.
- administratívne povinnosti (povinnosti podľa článku I § 4 zákona – viď ďalej ), ktoré musí
zamestnávateľ vysielajúci zamestnancov na územie Slovenskej republiky splniť, aby inšpektoráty
práce mohli účinne vykonávať dozor nad dodržiavaním právnych predpisov,
- povinnosť podľa ustanovenia § 5 ods. 10 Zákonníka práce (nový odsek v ZP – viď
časť ...)
Zákon zároveň doplnil a pozmenil súvisiace právne predpisy, konkrétne:
- zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
- zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní
- zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce.
Zásahy do českej koruny budú zrejme pokračovať
26. 4. 2016
Česká národná banka (ČNB) mala korunu oslabiť skôr a razantnejšie ako v novembri 2013. Myslí si to jej guvernér Miroslav Singer. Oslabením meny, ktorú sa ČNB rozhodla brániť v posilňovaní cez 27 korún za euro, chcela banka dostať českú ekonomiku z najdlhšej recesie v histórii a ubrániť ju pred defláciou.
Ukončenie režimu intervencií banková rada už niekoľkokrát odložila, naposledy na konci marca, kedy uviedla, že ako pravdepodobné vidí ukončenie "blízko k polovici roka 2017". Rada tak spresnila možný koniec intervenčného režimu, keď tento rok na začiatku februára hovorila o prvej polovici roka 2017. Dôvodom je inflácia, ktorá sa nachádza pod dvojpercentným cieľom. Ten by mala ČNB plniť až na začiatku roku 2017.
zdroj: hnonline.sk
Ekonomiky strácajú bilióny, OSN bije na poplach
19. 4. 2016
Niektoré krajiny nepoužívajú polovicu rozumu, polovicu pracovnej sily, polovicu ľudského potenciálu. Takto upozorňuje na slabé zapojenie žien do pracovného života profesor Kolumbijskej univerzity Jeffrey Sachs. A za pravdu mu dáva Svetové ekonomické fórum vo svojej najnovšej štúdii zameranej na globálnu priepasť medzi pohlaviami.
Ďalším kameňom úrazu je, že ženy zarábajú globálne za rovnako vykonanú prácu o 24 percent menej než muži, uvádza OSN. Pričom 75 percent ženskej práce v rozvojových krajinách spadá do kategórie neoficiálnej a nechránenej práce. Ak by ženy zohrávali na trhu rovnakú úlohu ako muži, ročný celosvetový hrubý domáci produkt by do roku 2025 stúpol o 26 percent, teda o 28 biliónov dolárov, čo je ekvivalent veľkosti dnešnej čínskej a americkej ekonomiky dohromady.
zdroj: hnonline.sk
Európske banky čaká vlna prepúšťania
5. 4. 2016
Historicky nízke úrokové sadzby a prísnejšie predpisy prinútia európske banky k ešte tvrdším úsporám. Podľa najnovšieho prieskumu konzultačnej spoločnosti Ernst & Young (EY) radikálne rušenie pracovných miest by malo pokračovať aj v tomto roku.
Podiel bánk, ktoré plánujú zredukovať počet zamestnancov, dosahuje až 54 %, nových ľudí chce prijať len 26 %. Z prieskumu EY vyplýva, že najviac bánk mieni prepúšťať v Rakúsku - až 60 %, kým vlani ich bolo len 50 %. V nadchádzajúcich 12 mesiacoch štyri z piatich rakúskych bánk očakávajú "strednú" alebo dokonca "výraznú" konsolidáciu a na nasledujúce tri roky ju očakáva až 90 %. Zamestnanci finančných inštitúcií majú z hľadiska miezd najťažšie roky za sebou. Až 22 % európskych bánk chce zvýšiť platy, 17 % plánuje redukcie. V Rakúsku je situácia opačná: 20 % chce platy znížiť, len 10 % plánuje zvýšenie. Z hľadiska podnikania sú bankári mierne optimistickí. Viac ako polovica (52 %) európskych bankových manažérov očakáva v nasledujúcich 12 mesiacoch pozitívny vývoj prevádzkových ziskov, vlani ich bolo 56 %. Poklesu sa obáva 23 %. Zároveň 23 % bánk predpokladá, že odchod Británie z EÚ výrazne poškodí ich činnosť.
zdroj: hnonline.sk