Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Česi obsadili slovenský nápojový trh
24. 1. 2018
V nápojárskom segmente sa odohral významný obchod. Sladené nápoje Pepsi, Mirinda, 7Up, Gatorade, Mountain Dew, Lipton a Toma spolu s distribúciou zemiakových čipsov Lay´s a Cheetos menia na Slovensku, v Česku a Maďarsku majiteľa. Na tróne vystrieda nadnárodnú spoločnosť PepsiCo česká spoločnosť Karlovarské minerálne vody.
Koncom novembra sa o zmene vlastníckych štruktúr výrobcu iba špekulovalo. Včera českí nápojári informáciu potvrdili. Obchod by mal byť dokončený v prvej polovici tohto roku. Na jeho zavŕšenie totiž musia dať zelenú najskôr Róbert Turzaprotimonopolné úrady jednotlivých krajín. „Vďaka tejto akvizícii budeme schopní ponúknuť spotrebiteľom portfólio z najprémiovejších produktov. V Česku, Maďarsku i na Slovensku doplníme našu existujúcu ponuku pre Horeca segment o doteraz chýbajúcu kategóriu kolových nápojov,“ uvádza generálny riaditeľ spoločnosti Karlovarské minerálne vody Alessandro Pasquale.
Za energie platíme najviac v EÚ
22. 1. 2018
Prísľub poklesu cien energií stále visí vo vzduchu. Hovorí sa o ňom aj v horizonte najbližších mesiacov.
Elektrina a plyn nad zlato. Platenie faktúr, či už pre podnikateľov alebo domácnosti, sa však rozprávkou jednoznačne nazvať nemôže. Zo štatistík Eurostatu totiž vyplýva, že aj po rokoch prísľubov má Slovensko dlhodobo najvyššie ceny energií spomedzi krajín Európskej únie. Netýka sa to len ich nominálnych hodnôt, ale aj v porovnaní parity kúpnej sily. Teda koľko si vlastne môžeme dovoliť energie v porovnaní s inými štátmi.
Slováci investujú v Poľsku do nabíjania
17. 1. 2018
Kým vo Veľkej Británii majú vodiči elektromobilov k dispozícii viac ako sedemtisíc verejne dostupných dobíjacích staníc, v niekoľkonásobne väčšom Poľsku ich je iba zhruba 330. Čísla i pomery na tamojšom trhu s dobíjaním elektrických áut pritom zásadne menia Slováci.
Najväčšia tuzemská sieť pre nabíjanie elektromobilov totiž prekračuje hranice Slovenska. Spoločnosť Greenway Infrastructure spadajúca pod slovenský Voltia Holding preinvestuje v Poľsku milióny eur. Buduje tam najväčší reťazec dobíjacích staníc pre elektrické autá. Do konca tohto roka chcú mať Slováci u severných susedov osem desiatok elektronabíjačiek. „V Poľsku vidíme potrebu budovania takej infraštruktúry, ktorá tam dosiaľ neexistovala, a zaujala nás aj veľkosť tamojšieho trhu. Prvotným cieľom je postaviť národnú sieť dobíjacích staníc, ktorá elektromobilom umožní cestovať po celom Poľsku,“ hovorí pre HN konateľ Greenway Infrastructure a jeden zo zakladateľov skupiny Greenway Peter Badík, ktorá na Slovensku prevádzkuje 23 nabíjacích staníc pre elektromobily. Druhým najväčším prevádzkovateľom dobíjacej infraštruktúry na Slovensku bol dodávateľ energií VSE. Ten pod značkou Innogy prevádzkoval 19 nabíjacích bodov.
Grécko ochromili štrajky
15. 1. 2018
Na protest proti novým úsporným opatreniam a reformám dnes mnoho zamestnancov po celom Grécku vstúpilo do štrajku. Úplne ochromená je mestská hromadná doprava v Aténach, informovala agentúra AP.
Chaos panuje aj v medzimestskej a leteckej doprave. O prijatí ďalšieho balíka reformných zákonov, ktorý je podmienkou pokračovania zahraničnej finančnej pomoci zadlženej krajine, bude grécky parlament hlasovať dnes neskoro večer. V Aténach sa do celodenného štrajku zapojili vodiči metra, autobusov i električiek. Na príjazdových cestách na okraji hlavného mesta sa od dnešného rána tvorili dlhé kolóny. Od 12:00 do 15:00 miestneho času nebudú podľa odborov pracovať ani leteckí dispečeri. Kvôli protestom bolo zrušených množstvo vnútroštátnych letov, ďalšie budú naberať meškanie. Na tri hodiny sa k štrajku pripoja tiež štátni zamestnanci. Štrajk sa dotkol aj verejných škôl a nemocníc, pretože sa k nemu pridalo aj množstvo učiteľov a lekárov. K štrajku vyzvalo niekoľko odborových centrál. Na popoludnie sú do centra Atén zvolané demonštrácie pred budovou parlamentu, ktorý má neskoro večer hlasovať o prijatí reformného balíka.