Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Mayová sa snaží doviesť rozchod s EÚ do finále
16. 1. 2019
Včerajšie hlasovanie britského parlamentu nebolo len rozhodnutím o budúcich vzťahoch medzi Európskou úniou a Veľkou Britániou, ale tiež hlasovaním o budúcnosti britskej premiérky Theresy Mayovej. V Spojenom kráľovstve sa totiž čoraz intenzívnejšie hovorí o predčasných voľbách, a tak je celkom reálne jej sťahovanie sa z londýnskej Downing Street. Premiérsky post zastáva 2,5 roka a za ten čas sa venovala najmä čo najbezpečnejšiemu riadeniu britského vlaku na ceste von z Únie.
Po Margaret Thatcherovej len druhá žena v histórii na čele vlády Spojeného kráľovstva sa narodila v októbri 1956 v meste Eastbourne na juhu Anglicka. Mayová odštartovala svoju politickú kariéru ešte v prvej polovici 90. rokov. Jej prvé dva pokusy dostať sa do Dolnej snemovne britského parlamentu však ostali bez úspechu. Vyšlo jej to až do tretice v roku 1997, keď do nej zasadla za obvod Maidenhead. Odvtedy sa čelná predstaviteľka Konzervatívnej strany drží vo vrcholnej politike bez prestávky. Už v roku 2010 sa stala ministerkou vnútra novovzniknutej vlády Davida Camerona a do povedomia verejnosti sa dostala vďaka vyhláseniam, že obmedzí migráciu na 100-tisíc prisťahovalcov ročne, ale tiež kvôli reforme policajného zboru, tvrdému postoju proti drogám či opakovaným výzvam na odstúpenie krajiny od dohovoru o ľudských právach.
Euro pomohlo. Najmenej ho však oceňujú agropodniky
14. 1. 2019
Pre jednu skupinu firiem znamenalo prijatie eura zníženie výdavkov a väčšiu istotu. Pre druhú výdavky v hodnote niekoľkých desiatok miliónov a stratu príjmov. Všetky odvetvia a malí aj veľkí podnikatelia sa však aj po 10 rokoch zhodujú na tom, že prijatie eura bolo správnou voľbou a pomohlo im. Práve tento krok, ako aj naše členstvo v Európskej únii považuje väčšina z nich za najväčší benefit slovenského podnikateľského prostredia.
Ako však na konferencii k 10. výročiu prechodu na euro pripomenul viceguvernér Národnej banky Slovenska Ľudovít Ódor, nová mena priniesla menej, než sa pôvodne očakávalo. Dôvodom bola predovšetkým kríza, v dôsledku ktorej sa prepadol medzinárodný obchod, a euro malo posilniť práve náš export. No napriek tomu spoločná mena výrazne naštartovala našu ekonomiku a k HDP pridala 10 percent. Prijatie eura bolo pre podnikateľov na Slovensku jednou z priorít a podľa prezidenta Slovenskej obchodnej komory Petra Mihóka to už vtedy považovali za niečo pozitívne. Štatistiky ukazujú, že aj dva roky po tom, čo Slovensko prešlo na novú menu, 76 z opýtaných firiem povedalo, že to bolo veľmi pozitívne a že prechod prebehol hladko. Euro prinieslo firmám „stabilitu, zníženie transakčných nákladov a lepšie dlhodobé ceny“, vysvetlil.
Nemecké letiská zrušili pre štrajk personálu stovky letov
11. 1. 2019
Pre štrajk bezpečnostného personálu zrušili od včerajšej polnoci nemecké letiská v Kolíne nad Rýnom, Stuttgarte a Düsseldorfe už desiatky letov. Počas dňa pribudli ďalšie stovky – celkovo malo ísť o vyše 600 letov. Problém sa dotkol aj niekoľkých spojení s Prahou. Tri dôležité letiská boli od skorých ranných hodín výrazne prázdnejšie ako obvykle. Pasažieri boli o výstražnom štrajku dopredu informovaní, a tak väčšinou na letisko vôbec nedorazili. Na druhej strane tým, ktorých spoj zrušený nebol, letisko odporúčalo počítať s možným meškaním.
Celkovo sa mal celodenný protest dotknúť asi 110-tisíc cestujúcich a dosah mal aj na nákladnú dopravu. V Düsseldorfe bolo pre štrajk, ktorý tam sprevádzali aj demonštrácie bezpečnostného personálu, zrušených celkovo 350 príletov
Nemecko sa približuje k recesii
9. 1. 2019
Akciové trhy sa počas posledných dní dostali do zelených čísel najmä vďaka rétorike šéfa Fedu Jeroma Powella, ktorý sa vyjadril, že Fed je pripravený zvoľniť tempo zvyšovania úrokových sadzieb, ako aj kvôli očakávaniam o naplnení obchodnej dohody medzi USA a Čínou.
Spomalenie zvyšovania úrokových sadzieb už započítavajú aj klesajúce výnosy amerických vládnych dlhopisov. Mračná nad globálnou ekonomiku aj napriek týmto pozitívnym správam ostávajú aj naďalej zatiahnuté kvôli očakávanému spomaleniu rastu.