Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Europarlament schválil uznesenie pozastaviť financie pre Agrofert
18. 12. 2018
Európsky parlament dnes schválil uznesenie vyzývajúce Európsku komisiu na prijatie krokov vo veci možného konfliktu záujmov českého premiéra Andreja Babiša. Prijatý text, ktorý spoločne predložili kluby ľudovcov, konzervatívcov a Zelených, najmä požadovali pozastavenie európskych financií pre skupinu Agrofert.
Za uznesenie sa vyslovilo 434 poslancov, proti bolo 64 a hlasovania sa zdržalo 47 členov EP. Europarlament má celkom 751 poslancov. Kľúčový bod rezolúcie vyzýva komisiu, "aby sa touto otázkou neodkladne zaoberala na základe stanoviska svojej právnej služby" a prijala potrebné kroky "vrátane pozastavenia všetkého financovania z Únie určeného koncernu Agrofert, pokiaľ nebude konflikt záujmov plne vyšetrený a vyriešený". Právnici EK v spomínanej analýze, ktorá sa objavila v médiách začiatkom mesiaca, dospeli k záveru, že Babiš stále profituje z činnosti Agrofertu, hoci ho previedol do zvereneckého fondu. Pretože má zároveň ako premiér zásadný vplyv na rozhodovanie spojené s využívaním peňazí prichádzajúcich z európskeho rozpočtu, nemala by podľa nich firma mať nárok na podporu z európskych fondov.
Miera inflácie v eurozóne sa nečakane znížila na 1,9 percenta
17. 12. 2018
Medziročné tempo rastu spotrebiteľských cien v eurozóne sa v novembri nečakane znížilo na 1,9 percenta z októbrových 2,2 percenta. Uviedol to európsky štatistický úrad Eurostat, ktorý tak o jednu desatinu percentuálneho bodu upravil smerom nadol svoj predbežný odhad zverejnený koncom minulého mesiaca. V rovnakom období minulého roka predstavovala miera inflácie 1,5 percenta.
V celej Európskej únii potom miera inflácie v novembri klesla na dve percenta z 2,2 percenta v októbri. Vlani v novembri predstavovala 1,8 percenta. Výrazne sa v novembri zvyšovali ceny energií - medziročne vzrástli o 9,1 percenta - a ceny potravín a služieb. Jadrová inflácia, ktorá nezahŕňa kolísavé ceny čerstvých potravín a energií, sa znížila na 1,1 percenta z 1,2 percenta v októbri. Medzi jednotlivými členskými štátmi EÚ vykázalo najslabší rast cien Dánsko (0,7 percenta), naopak najprudšie rástli ceny v Rumunsku (o 3,2 percenta). Česká republika bola podľa meraní Eurostatu pod európskym priemerom, ceny sa tu v novembri medziročne zvýšili o 1,6 percenta. Európska centrálna banka (ECB) sa usiluje o to, aby sa inflácia pohybovala tesne pod dvoma percentami. Tento cieľ je síce naplnený, ale banka poukazuje na pomerne nízku jadrovú infláciu. Preto záverom roka ukončí svoje rozsiahle nákupy dlhopisov na podporu ekonomického rastu, ale zvýšenie základnej úrokovej sadzby sa nečaká skôr ako v polovici budúceho roka.
Európska centrálna banka zastavila nákupy
14. 12. 2018
Európska centrálna banka prestane tlačiť peniaze do európskej ekonomiky. Cez program nákupu dlhopisov sa niekoľko rokov snažila dostať mieru inflácie do žiaduceho pásma a zároveň stimulovať hospodársky rast krajín používajúcich spoločnú menu euro.
ECB zároveň podľa očakávania ponechala kľúčovú úrokovú sadzbu nezmenenú na rekordnom minime nula percent. Na tejto úrovni podľa všetkého ostane až do konca leta 2019, a tak v najbližších mesiacoch by nemali rásť ani úroky na úveroch od komerčných bánk. Program nákupu dlhopisov, ktorý býva zjednodušene označovaný ako tlačenie nových peňazí, centrálna banka naštartovala ešte v marci 2015. Odvtedy naň použila 2,6 bilióna eur. To je v prepočte zhruba 7 600 eur na jedného obyvateľa eurozóny. Banka tento program v uplynulých mesiacoch postupne utlmovala.
Libra pod tlakom brexituScenár ECB na rok 2019?
13. 12. 2018
Počas posledného mesiaca programu kvantitatívneho uvoľňovania politici Európskej centrálnej banky presviedčali o minimálnych zmenách v tom, ako sa hotovosť bude vynakladať v záverečnom akte stimulačného programu.
Dôvodom týchto vyjadrení bolo zastavenie poklesu dôvery investorov v eurozónu. Avšak index zaznamenávajúci dôveru investorov v eurozóne aj napriek tomu rapídne klesol z 8,8 na –0,3 bodu v decembri. Index sa nachádzal na zápornej hodnote naposledy v decembri 2014. V novej schéme nákupu dlhopisov ECB vo výške 2,6 bilióna eur, ktorá sa ukončí v decembri, musia politici prerokovať, ako a kam reinvestovať výnosy z dlhopisov splatné od januára.