Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Na čo má človek rozum

Jedným z paradoxov našej doby je skutočnosť, že najviac sa dá zarobiť a biede iných. Pravda, nie vždy sa možnosť zmení na skutočnosť.

Z každého pravidla existuje aspoň jedna výnimka. Platí to aj pre Kohnovo pravidlo zdravého rozumu: „Nad všetkým rozmýšľať!“ Niekedy totiž prílišné rozumovanie môže človeka pripraviť o rozum.

Nikto ti neporadí tak dobre ako ty sám. (Cicero)

(Zrnká úsmevu)
Všeobecné ustanovenia

Neexistuje cesta, po ktorej by sa dala chyba obísť.

Nevŕtajte do vecí – pokazia sa aj samy!

Skazené veci vyzerajú vždy lepšie, ako tie neskazené.

(Murphyho zákonník)
Oheň a voda

Poznanie je poklad, ale kľúčom k nemu je prax. (Fuller)

Zo štatistiky vyplýva, že najčastejšou príčinou, pre ktorú branci nemôžu ísť na vojnu, vôbec nie je náhle úmrtie dotyčného. Podľa našich zistení s takouto diagnózou ešte nikoho neodviedli. Regrúti sa, ktovie prečo, chytajú diagnóz s oveľa nižšou šancou na úspech. Takýmito sú predovšetkým slepota a hluchota. Hluchotu neodporúčame – mohli by vás odviesť k čističom prúdových motorov. Slepota je o niečo lepšia, ale tiež to nie je bohviečo...

Dôstojník, aby povzbudil vo vojakoch bojového ducha, zápalisto reční: - Vojaci! Teraz nadišiel veľký a slávny okamih. Dnes pôjde muž proti mužovi! Tu sa opatrne ozve vojak Ábeles: - S dovolením, nemohli by ste mi ukázať toho môjho? Ja by som sa s ním hádam aj dohodol...!

(Zrnká úsmevu)
Nebo je v nebi

O Bohu je známe, že je všemohúci a vševediaci. Napriek tomu sa nikdy nemieša do obchodov, ktoré robia medzi sebou smrteľníci. Zlé jazyky tvrdia, že preto, lebo raz sa už popálil.

Keď si ťava rohy pýta, obyčajne príde o ucho. (Židovské príslovie)

A čo to, pán Kohn, že vaša pani tak náhle zomrela? Čo jej bolo? Ale, ja ani sám neviem. Takto v noci ma zobudí a vraví: „Ty, Max, mne akosi nie je dobre.“ No a ja som jej povedal: „Ale, Sára, a komu je dnes dobre?!“

(Zrnká úsmevu)

Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete

13. 5. 2024 Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K

Huawei otvorí vo Viedni svoju vlajkovú predajňu v Európe

22. 2. 2019 Čínsky výrobca telekomunikačných zariadení Huawei plánuje v lete vo Viedni otvoriť svoju prvú vlajkovú predajňu smartphonov v Európe. Huawei má podľa svojich údajov na rakúskom trhu so smartphonmi podiel okolo 28 percent, napísala agentúra Reuters.
"Prvý európsky Huawei Flagship Store (vlajkový obchod) bude otvorený vo Viedni. Je to významný strategický krok pre značku Huawei," uviedla spoločnosť v nedávnej tlačovej správe. Firma Huawei je teraz v centre pozornosti kvôli obvineniam zo strany Spojených štátov, že jej zariadenie pre telekomunikačné siete by mohla čínska vláda využívať ku špionáži. Washington sa snaží prinútiť svojich spojencov, aby technológie Huawei vo svojej telekomunikačnej infraštruktúre nepoužívali. ​Huawei obvinenia ohľadom špionáže odmieta. Viceprezident spoločnosti pre podnikovú komunikáciu Joe Kelly na štvrtkovej tlačovej konferencii vo Viedni uviedol, že firma nikdy nebola žiadnou vládou ani žiadnym úradom požiadaná o čokoľvek, čo by ohrozilo bezpečnosť sietí jej zákazníkov. "Ak o to niekedy budeme požiadaní, odmietneme," dodal. Šéf rakúskych aktivít firmy Pchan Jao vyhlásil, že Huawei je pripravená pomôcť rakúskym operátorom pri výstavbe mobilných sietí piatej generácie (5G).
(Zdroj: hnonline.sk)

Európska komisia pohrozila Washingtonu v prípade ciel na autá

20. 2. 2019 Americký obchodný front na Ďalekom východe sa upokojil, a tak sa Washington pohráva s myšlienkou otvoriť ďalší priamo v Európe. Americký prezident Donald Trump má na stole správu ministerstva obchodu o tom, či dovoz európskych áut na americký trh ohrozuje národnú bezpečnosť USA. Čaká sa teda, či z tohto dôvodu Trump uvalí 25-percentnú prirážku na vozidlá z Európskej únie. Vládny dokument z dielne ministerstva obchodu nie je verejný, no americký prezident má na rozhodnutie o uvalení ciel maximálne 90 dní.
Počas posledných 20 rokov ich dovoz na americký trh neustále rástol. Za ten čas klesla zamestnanosť v americkom automotive sektore o 22 percent, a to i napriek rekordným nákupom nových osobných áut. K rozhodnutiu uvaliť clá na autá môže prispieť aj z pohľadu Washingtonu negatívna obchodná bilancia. „Za rok 2017 vyviezla Európa do Ameriky tovar v hodnote 372 miliárd dolárov, opačným smerom však prišiel tovar v hodnote len 249 miliárd,“ upozorňuje Boris Tomčiak zo spoločnosti Finlord.
(Zdroj: hnonline.sk)

Česko sa rozhodlo, že si bude diaľnice opravovať samo

18. 2. 2019 Počas nasledujúcich 10 rokov postupne zmiznú z českých diaľnic sypače a pluhy súkromných firiem. Štát sa totiž rozhodol, že ich prácu zastúpi úplne sám a nové mnohomiliónové kontrakty už nebude uzatvárať. Novinka sa týka siete bývalých rýchlostných ciest. Okrem zimnej údržby sa štátni cestári zamerajú na havarijné opravy výtlkov a zvodidiel alebo kosenie trávnatých porastov.
„Riaditeľstvo ciest a diaľnic plánuje zaisťovať všetku údržbu diaľnic vlastnými silami,“ uviedol hovorca štátneho správcu diaľnic Jan Studecký. Pozdĺž bývalých rýchlostných ciest budú vznikať strediská údržby, ktorých správu bude mať na starosti Riaditeľstvo ciest a diaľnic. Dovedna chystá riaditeľstvo výstavbu 20 takýchto stredísk. Tie budú mať na starosti nielen rýchlostné cesty, ktoré sa stali diaľnicami v roku 2016, ale majú vznikať aj pozdĺž novopostavených úsekov diaľnic. Najbližšie výstavbe sú tie v juhočeskom Borku a v meste Přerov, ktoré by mali vzniknúť budúci rok. Výstavba posledného menovaného má vyjsť na vyše deväť miliónov eur.
(Zdroj: hnonline.sk)

Z Nemecka prišlo ekonomické varovanie

15. 2. 2019 Medzikvartálne výsledky nemeckej ekonomiky nesršia príliš veľkým optimizmom. Včera vyšli von nové štatistiky, v ktorých jedna z najväčších ekonomík eurozóny napriek nárastu HDP zaostala mierne za očakávaniami. Z aktuálneho vývoja sa ešte nedá hovoriť o priamom dopade na Slovensko, dôležitý bude dlhodobý a strednodobý výhľad vývoja Nemecka.
Dnes sme svedkami mierneho spomalenia nemeckej, ale aj globálnej ekonomiky, čo môže mať za následok nižšiu produktivitu, čiže aj nižšiu výrobu vo veľkých automobilových koncernoch na Slovensku. A tým pádom aj možné obmedzenie prílivu nových pracovných miest. Automobilový sektor je príliš náchylný na zmeny v ekonomike, od ktorých priamo závisí ďalšia spotreba. Spomalenie by pravdepodobne znížilo dopyt po týchto statkoch (v tomto prípade automobiloch) a ponuka sa tomu bude musieť prispôsobiť. Pôvodné očakávania sa pri medzikvartálnych výsledkoch rastu HDP hýbali na úrovni 0,1 percenta, pričom reálne výsledky skončili na nulovej úrovni (0,0). Je to však lepší výsledok ako v predchádzajúcom štvrťroku (-0,2 percenta). Ak by boli zverejnené čísla len o 0,1 percenta nižšie, Nemecko by sa ocitlo v technickej recesii. Euro na tieto správy zareagovalo rýchlym poklesom o 0,30 percenta, no počas dňa časť strát aj vďaka európskym dátam vymazalo. Poklesom zareagoval aj nemecký akciový index DE 30 (DAX).
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Gizela
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner