Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Život s Murphyho zákonmi

Najlepšie je nerobiť nič a pripravovať sa na to, že bude horšie.

Bez ohľadu na to, čo sa pokazí, vždy to na prvý pohľad vyzerá byť v poriadku.

Čokoľvek sa udeje, stane sa to naraz a bez predchádzajúcej výstrahy.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Veci sa kazia

Manželská hádka po hodine ustane a rozhostí sa ticho. Do toho ticha manžel prehovorí: Som rád, že som ťa nakoniec presvedčil o tom, že mám pravdu. Aký koniec?! Ja len chytám druhý dych!

Hlavný rozdiel medzi človekom a strojom je v tom, že dobre namazaný stroj nerobí taký hluk.

Zdravím susedko, kam máte tak naponáhlo? – žoviálne sa pýta sused suseda. Ale, žena ma vydurila s deťmi púšťať šarkana. A kam sa chystáte vy? Ja idem na stanicu čakať šarkana. čakať Príde k nám svokra.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho zákony a komentáre

Len čo si kúpiš niečo užitočné, zistíš, že to už nebudeš potrebovať.

Najviac škody urobia tí, čo chcú silou-mocou pomôcť.

Ak súhlasíte so všetkým, nikto vás nebude mať rád.

(Murphyho zrnká II)
Žiadna hlava nie je dokonalá

Najlepšími priateľmi človeka je jeho desať prstov.

Prijateľná miera nezamestnanosti je taká, keď ani jeden minister nie je zamestnaný.

Hlúposť je takmer všemocnou silou.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Kde končí pozemská púť

Na to, že v živote nič nie je zadarmo, si už človek zvykol. Ale na to, že bez peňazí nemôže človek ani zomrieť, si budeme musieť ešte len zvykať.

Kým človek chodí po matičke zemi, robí hlúposti a tára hlúposti. Keď zomrie, píšu mu zasa príbuzní hlúposti na náhrobný kameň. Možno preto, aby nebožtíka trochu pobavili.

Pán Winterstein stretne pohrebný sprievod. Zastane a naraz vidí, že za pohrebným vozom kráča Kohn. Nenápadne sa k nemu pridá a šeptom sa pýta: - Čože Kohn? Manželka? – Nie, svokra, - informuje Kohn. Winterstein pokýva uznanlio hlavou: - Svokra? No – tiež dobré!

(Zrnká úsmevu)

Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete

13. 5. 2024 Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K

Ďalšia rana pre britský automobilový priemysel

7. 6. 2019 Americká automobilka Ford v septembri 2020 zatvorí svoj závod na výrobu motorov v Bridgende na juhu Walesu. Zasadí tak ďalšiu ranu britskému automobilovému priemyslu, ktorý príde zhruba o 1700 pracovných miest. Informoval o tom vo štvrtok odborový zväz.
Ford robí škrty na viacerých trhoch, aby dostal z červených čísiel stratové prevádzky. Automobilka opakovane varovala britskú vládu, že je potrebné udržať voľný obchod s Európskou úniou aj po brexite. Podmienky vystúpenia Spojeného kráľovstva z bloku však stále zostávajú nejasné. Závod v Bridgende sa vlani podieľal približne 20 percentmi na výrobe automobilových motorov v Británii. Ale jeho kontrakt na dodávky pre Jaguar Land Rover sa končí v septembri 2020, čo by znamenalo, že závod vo Walese by vyrábal len benzínové motory na export. Ford prevádzkuje dve továrne v Británii na výrobu motorov, ktoré vyváža do Nemecka, Turecka, Spojených štátov a inde. Ak by Británia opustila Úniu bez dohody, mohlo by dôjsť k oneskoreniam dodávok a ďalším nákladom po zavedení hraničných kontrol a ciel.
(Zdroj: hnonline.sk)

Reťazce hromadne upúšťajú od plastov

5. 6. 2019 Vláda len nedávno oznámila, že jednorazové plasty zakáže o pol roka skôr než zvyšné štáty Európskej únie. Kým pre tie začne platiť zákaz až v lete 2021, u nás je prelomovým 1. január 2021. Tento dátum sa však niektorým podnikateľom nepozdáva. Tvrdia, že Slováci sa dovtedy nedokážu prispôsobiť životu bez slamiek či riadov na jedno použitie.
Na druhej strane však stojí široká skupina podnikateľov z rôznych sektorov, ktorí sú v tomto smere ambicióznejší ako vláda a k opatreniam pristupujú skôr, než im to nariadi protiplastové opatrenie z dielne envirorezortu. Začiatkom júna sa k nim pridal napríklad aj Kaufland, ktorý mal pôvodne zámer zbaviť sa jednorazových plastov do konca tohto roka. Nemecký reťazec sa rozhodol plastové riady a slamky nahradiť drevenými a papierovými alternatívami. Podľa jeho hovorkyne Lucie Langovej je tento krok súčasťou ich dlhodobej stratégie boja proti plastom, no podarilo sa im ho dosiahnuť v polročnom predstihu.
(Zdroj: hnonline.sk)

Európa bojuje s drahými bytmi

3. 6. 2019 Európa bojuje s bytovou krízou a jej metropoly navrhujú riešenie od vyvlastňovania až po obmedzenie Airbnb. Ceny bytov v európskych veľkomestách totiž stúpajú na historické maximá a ťahajú so sebou výšky nájmov. Bývanie je tak stále menej dostupné.
"Ide o jednu z najväčších obáv ľudí naprieč Európou, s ktorými hovorím," uviedol na Twitteri sociálnodemokratický kandidát na predsedu Európskej komisie Frans Timmermans. Dôvody krízy sa naprieč európskymi mestami líšia, napriek tomu možno pozorovať dva výrazné spoločné menovatele - ekonomický boom po kríze z roku 2008 a intenzívny turizmus spojený s obľúbenosťou platforiem typu Airbnb.​ S bytovú krízou sa potýka aj česká metropola Praha, ktorej nové vedenie označilo riešenie problému za prioritu. Pražská koalícia navrhuje napríklad daňové zľavy pre ľudí, ktorí byty prenajímajú. Vedenie mesta chce tiež zrýchliť dĺžku stavebných konaní, odblokovať takzvané brownfieldy alebo podporiť družstevnú výstavbu. Na západ od Česka sa však objavujú aj oveľa radikálnejšie riešenia.
(Zdroj: hnonline.sk)

V Británii sa rúca autopriemysel

31. 5. 2019 Výroba osobných áut v Británii sa minulý mesiac prepadla najviac od globálnej finančnej krízy, pretože továrne obmedzili produkciu kvôli očakávanému odchodu Británie z Európskej únie, ktorý sa nakoniec nekonal. Celková výroba klesla o 44,5 percenta na 70 971 vozidiel. Pokles bol najvyšší od roku 2009, kedy Británia mierila do recesie. Vyplýva to z údajov, ktoré dnes zverejnil zväz výrobcov a predajcov áut SMMT.
Podľa britského spravodajského portálu Guardian zaznamenali výrazný pokles automobilky Jaguar Land Rover, BMW a Peugeot. Automobilky minulý mesiac uzavreli svoje výrobné závody, aby sa vyhli riziku narušenia dodávateľského reťazca v prípade chaotického brexitu bez dohody 29. marca, čo bol pôvodný termín odchodu Británie z EÚ. Termín brexitu bol nakoniec posunutý na 31. októbra, avšak rozhodnutie prišlo neskoro na to, aby automobilky mohli zmeniť svoje pôvodné plány. To podľa SMMT spôsobilo zrútenie výroby. Pokles potom zhoršilo ešte globálne obchodné napätie. Generálny riaditeľ SMMT Mike Hawes vo vyhlásení uviedol, že čísla ukazujú, aký obrovský dopad už mala neistota okolo brexitu na automobilový priemysel, a to ako na podniky tak na zamestnancov. Dlhodobá neistota už podľa neho spôsobila obrovské škody a strach z odchodu z európskeho bloku bez dohody, ktorý zabrzdil celý proces, spôsobil zastavenie investícií, stratu pracovných miest a ohrozuje povesť krajiny.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Gizela
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner