Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Ktorá z krajín EÚ je najdrahšia a aké sú ceny u našich susedov
25. 6. 2019
Prvú priečku v rebríčku krajín únie s najdrahším jedlom a nealkoholickými nápojmi si drží Dánsko. Spomedzi našich susedov sú najvyššie ceny v tomto odvetví v Rakúsku. Na Slovensku sú ceny nižšie, ako unijný priemer, ale stále vyššie ako vo zvyšných krajinách V4.
Krajiny s najnižšími cenami jedla a nealkoholických nápojov sú Bulharsko, Poľsko a Rumunsko. Aj v rámci porovnávania cien alkoholických nápojov a tabaku a rovnako tak aj pri cenách oblečenia a obuvi vyšlo spomedzi krajín V4 najhoršie Slovensko. Zo všetkých krajín EÚ bol však alkohol a tabak najdrahší vo Fínsku a Írsku a oblečenie s obuvou zasa v Dánsku a Švédsku.
Európsky turizmus v kríze. Hľadá stovky tisíc brigádnikov
24. 6. 2019
Nemecko a Rakúsko bojujú s masívnym nedostatkom sezónnych pracovníkov. Vo veľkom sa preto obracajú na brigádnikov zo zahraničia, ktorých lákajú na vysoké mzdy. Na letnej brigáde si tu môžu študenti zarobiť aj 10 eur za hodinu. Značné personálne problémy hlási pred sezónou aj Chorvátsko.
Je nedeľa, polovica júna. Za normálnych okolností sú dve dobre zásobené pekárne v centre 10-tisícového turistického centra uprostred Bavorského lesa zaplnené ľuďmi. Česká rodina si tu chce okolo štvrtej popoludní dať čerstvý olovrant. Lenže je zatvorené. Dôvod? Nemá kto obsluhovať. Podobná situácia pritom nebude v nasledujúcich mesiacoch žiadnou výnimkou. Sezónni pracovníci vo veľkom chýbajú, podľa spolkového pracovného úradu hlásili podnikatelia a firmy v máji 792-tisíc voľných miest.
Nemecké diaľnice ostanú zadarmo
20. 6. 2019
Nemecko ruší kontrakty s podnikmi, ktoré mali mať na starosti systém mýta pre osobné automobily na nemeckých diaľniciach. Oznámil to dnes podľa agentúry Reuters hovorca nemeckého ministerstva dopravy. Nemecko chcelo mýto spustiť od októbra budúceho roka, Súdny dvor Európskej únie v utorok však dospel k záveru, že mýtny systém diskriminuje majiteľa motorových vozidiel zo zahraničia, a je tak v rozpore s právom Únie.
Kontrakt na výber mýta pre osobné automobily vlani v decembri získalo konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch TrafficCom a nemeckého usporiadateľa koncertov a predajcu lístkov CTS Eventim. Kontrakt v hodnote dvoch miliárd eur bol dojednaný najmenej na 12 rokov s možnosťou predĺženia až na 15 rokov. Kritikom od začiatku prekážalo, že diaľničné poplatky v Nemecku mali fakticky hradiť len zahraniční vodiči. Rakúsko napadlo plán Nemecka zavádzať mýto pre osobné autá v roku 2017. Viedeň poukazovala na diskrimináciu, čo v utorok európsky súd so sídlom v Luxemburgu uznal. Nemecká vláda na súde narazila so súvisiacou daňovou úľavou pre nemeckých vodičov. Systém je podľa európskeho súdu "diskriminačný, pretože finančné zaťaženie, ktoré z neho plynie, ponesú fakticky len vlastníci a vodiči vozidiel registrovaných v iných členských štátoch".
Eurofondy uprednostnia projekty, ktoré sú „smart“
19. 6. 2019
Predstavte si, že developer vo vašom meste ide prerábať hlavnú ulicu či budovať úplne novú biznis štvrť. Ešte pred tým, ako do práce nasadí robotníkov a traktory, sa po nej budete môcť poprechádzať vďaka virtuálnej realite. To, čo znie ako vedecká fikcia, je bežný príklad „smart“ projektov pre inteligentné mestá, ktoré v novom programovom období získajú najväčšiu časť eurofondov. O tom, ako štát a samosprávy uvádzajú plány inteligentnejších miest do praxe a s akými problémami sa pritom stretávajú, diskutovali v utorok hostia HNClubu.
Podľa globálnej štúdie OECD je západ Slovenska jedným z regiónov, kde sú pracovné miesta najviac ohrozené nastupujúcou robotizáciou a automatizáciou. Riešením tejto hrozby môže byť práve implementácia inteligentných riešení, nazdáva sa Radoslav Mizera, zakladateľ sociálnej siete pre odborníkov Solved. „Smart v kontexte regiónov znamená nielen nové technológie, ale aj tvorbu pracovných miest,“ vysvetlil Mizera.