Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Únia ustúpila od hrozieb voči Taliansku
5. 7. 2019
Európska komisia ustúpila od hrozieb disciplinárneho konania voči Taliansku. Urobila tak potom, ako Rím prijal opatrenia na zníženie vysokého dlhu a splnil tak podmienky Európskej únie v oblasti fiškálnych pravidiel.
Komisár Európskej únie pre hospodárske záležitosti Pierre Moscovici povedal, že Taliansko zareagovalo na obavy EÚ ohľadne jeho vysokého dlhu, takže podľa Bruselu konanie voči Rímu nie je v súčasnosti potrebné. Dodal, že intenzívny dialóg medzi Európskou komisiou a talianskou vládou v ostatných týždňoch "viedol k tomu, že Rím vyvinul veľké úsilie na splnenie požiadaviek Bruselu". "V tejto fáze tak nie je dôvod na spustenie procedúry nadmerného deficitu voči Taliansku," povedal Moscovici. Dodal však, že Európska komisia bude vývoj v krajine v nasledujúcich mesiacoch pozorne monitorovať. Rím v týchto dňoch oznámil, že vzhľadom na nové ekonomické údaje by rozpočtový deficit v roku 2019 mal byť o vyše sedem miliárd eur nižší, než sa očakávalo v apríli.
Francúzsko zatiaľ nechce ratifikovať dohodu medzi Úniou a Mercosurom
3. 7. 2019
Francúzsko "ešte nie je pripravené ratifikovať" dohodu o obchode, ktorú minulý týždeň uzavreli Európska únia (EÚ) a juhoamerický blok Mercosur po 20 rokoch rokovaní. Oznámila to v utorok hovorkyňa francúzskej vlády Sibeth Ndiayeová. Poukázala pritom na dlhý proces ratifikácie obchodnej dohody medzi EÚ a Kanadou, ktorá trvala roky.
„Urobíme to isté pri krajinách bloku Mercosuru. Pozrieme sa na to detailne a v závislosti od detailov sa rozhodneme. Francúzsko ešte nie je pripravené (dohodu) ratifikovať," povedala Ndiayeová pre spravodajský kanál BFM. Únia koncom minulého týždňa po dvoch desaťročiach rokovaní uzavrela dohodu o voľnom obchode s juhoamerickým blokom Mercosur alebo Spoločný trh juhu (Mercado Común del Sur), ktorý združuje Brazíliu, Argentínu, Uruguaj a Paraguaj. Patrila k nim aj Venezuela, ktorú pre pár rokmi vylúčili pre porušovanie demokratických princípov. Dohoda povedie k odbúraniu ciel a ďalších obchodných prekážok na oboch stranách Atlantiku. Vzájomné otvorenie trhov umožní Európe zvýšiť vývoz áut a strojov do Južnej Ameriky a štátom Mercosuru zase vyviezť viac poľnohospodárskych produktov na starý kontinent. Veľkí európski producenti poľnohospodárskych komodít, ako je napríklad Francúzsko, však majú strach, že sa to negatívne dotkne ich farmárov.
Únia a Vietnam podpísali v nedeľu dohodu o voľnom obchode
1. 7. 2019
Vietnam a Európska únia (EÚ) podpísali v nedeľu dlho očakávanú dohodu o voľnom obchode. Ide o jednu z najambicióznejších zmlúv európskeho bloku v Ázii v čase, keď vo svete narastajú obavy z protekcionizmu. Informovali o tom agentúry DPA a AFP. Za prítomnosti vietnamského premiéra Nguynena Xuana Phuca dohodu v kongresovej sále v Hanoji podpísali eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová a rumunský minister pre podnikanie a obchod Stefan-Radu Oprea.
Podľa dohody EÚ a Vietnam odstránia 99 percent všetkých ciel. Dohoda tiež zníži necolné prekážky, ktorým čelí EÚ, a zároveň otvorí vietnamský trh služieb a verejného obstarávania spoločnostiam z EÚ. Komisárka Malmströmová ju privítala ako „dôležitý míľnik“ medzi obchodnými partnermi. Dohoda nadobudne platnosť až po jej ratifikácii, ku ktorej by mohlo dôjsť do konca roka. Vietnam označil dohodu známu pod skratkou EVTFA za potenciálne veľmi prínosnú pre jeho ekonomiku. Odhaduje, že v dlhodobom časovom horizonte by mohla zvýšiť rast jeho hrubého domáceho produktu (HDP) o 15 percent.
Výroba áut sa v Británii prepadla
27. 6. 2019
Produkcia áut v Británii klesla v máji už 12. mesiac po sebe, keďže aj naďalej klesá dopyt na domácom aj zahraničnom trhu. Uviedlo to vo štvrtok britské Združenie výrobcov a predajcov áut (SMMT).
Podľa SMMT sa v Británii vyrobilo minulý mesiac 116 035 áut. Medziročne to predstavuje pokles o 15,5 percenta. Objednávky zo zahraničia klesli o 12,6 percenta a ešte výraznejší prepad zaznamenal dopyt na domácom trhu. Ten sa znížil o 25,9 percenta. Združenie v tejto súvislosti zdôraznilo, že zo všetkých vyrobených áut takmer 81 percent smerovalo na export. Opätovne tak upozornilo na význam udržania voľného a bezproblémového obchodu s ostatnými krajinami, najmä s Európskou úniou. Od začiatku roka dosiahla britská produkcia 557 295 áut. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka sa tak výroba znížila o 21 percent. Výrazne to ovplyvnil mesiac apríl, za ktorý sa produkcia znížila takmer o 45 percent. Dôvodom boli odstávky v závodoch, keďže výrobcovia sa pripravovali na pôvodný termín brexitu stanovený na 29. marca. Odchod krajiny z Európskej únie sa však neskôr odložil na 31. októbra.