Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Oproti loňsku se v EU vyrobilo o 1,6 procenta méně vozů
18. 10. 2019
Prodej nových osobních aut v Evropské unii se v září meziročně zvýšil o 14,5 procenta na 1,25 milionu vozů. Důvodem vysokého růstu byl prudký pokles prodeje loni v září po zavedení nového, přísnějšího emisního standardu. Za devět měsíců letošního roku se ale prodej automobilů snížil o 1,6 procenta. Oznámilo to ve středu Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
V září rostl prodej ve všech členských zemích EU, vyjma Bulharska. Na čtyřech z pěti největších automobilových trzích se prodej zvyšoval dvoucifernými čísly. V Německu vzrostl o 22,2 procenta, ve Španělsku o 18,3 procenta, ve Francii o 16,6 procenta a v Itálii o 13,4 procenta. V Británii růst činil pouze 1,3 procenta, zejména kvůli nejistotě spojené s brexitem, která má negativní dopad na důvěru spotřebitelů. Za prvních devět měsíců tohoto roku se v EU prodalo 11,77 milionu aut. Jedinou zemí z největších trhů, která zaznamenala za devět měsíců růst, je Německo. Tam se počet registrací zvýšil o 2,5 procenta.
Francúzska poisťovňa AXA uvažuje o odchode zo strednej Európy
16. 10. 2019
Francúzska poisťovňa AXA uvažuje o odchode zo strednej Európy, a to vrátane Slovenska. AXA v rámci svojej rozsiahlej reštrukturalizácie zvažuje predaj svojich aktivít v strednej Európe, uviedla agentúra Reuters s odvolaním sa na tri zdroje oboznámené so situáciou. Poisťovňa sa údajne chce stiahnuť z trhov, kde nemá dostatočne silnú pozíciu.
AXA realizuje hlbokú reštrukturalizáciu, ktorá by jej mala pomôcť vyrovnať sa s prostredím negatívnych úrokových sadzieb a posilniť operácie skupiny v oblastiach zdravotného poistenia, poistenia majetku a zodpovednosti za škody. AXA sa aktuálne sústredí na expanziu v Ázii. Vlani za 15 miliárd USD (13,6 miliardy eur) prevzala bermudskú poisťovňu XL a jej americká dcéra AXA Equitable Holdings vstúpila na burzu. "AXA plánuje predať svoje aktivity v Poľsku, Českej republike a na Slovensku," uviedol jeden zdroj pre Reuters. Dodal, že poisťovňa už zaslala ponuky a informácie potenciálnym investorom.
Brusel schválil úver 380 miliónov eur pre dcéru cestovky Thomas Cook
14. 10. 2019
Európska komisia (EK) schválila preklenovací úver v hodnote 380 miliónov eur pre nemeckú charterovú leteckú spoločnosť Condor, dcéru britskej cestovnej kancelárie (CK) Thomas Cook, ktorá minulý mesiac vyhlásila bankrot.
Úver, rozdelený medzi spolkovú vládu a nemecký štát Hesensko, je zameraný na udržanie Condoru nad vodou. Letecká spoločnosť chce zrušiť väzby na CK Thomas Cook a hľadá kupca. Komisia, ktorá dohliada na hospodársku súťaž v Európskej únii, schválila v pondelok preklenovaciu pôžičku po tom, ako zistila, že neposkytne spoločnosti Condor nespravodlivú výhodu.
EÚ potenciálne uvalí sankcie na produkty z USA
11. 10. 2019
Francúzsko uviedlo, že Európska únia (EÚ) zavedie sankcie na import z USA, ak sa obe strany nedohodnú na spore týkajúcom sa podpory leteckého priemyslu. Francúzsky minister financií Bruno Le Maire vo štvrtok povedal, že EÚ uvalí sankcie na produkty z USA, ak Brusel s Washington nevyriešia spor týkajúci sa nepovolených subvencií EÚ pre Airbus.
Svetová obchodná organizácia (WTO) minulú stredu povolila Spojeným štátom uvaliť dovozné clá na tovary z EÚ v hodnote 7,5 miliardy amerických dolárov (6,83 miliardy eur) za nelegálne dotácie pre európskeho výrobcu lietadiel Airbus. USA ešte v ten deň ohlásili, že prijmú clá na import produktov z EÚ. Od 18. októbra bude na dovoz lietadiel platiť dodatočné clo vo výške desať percent, na mnohé ďalšie tovary bude platiť clo vo výške 25 percent.