Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Voláme až dvakrát drahšie ako väčšina Európy
30. 1. 2020
Slovensko patrí ku krajinám s najvyššími cenami za mobilné telefonovanie a internet v Európe. Vyplýva to z analýzy Európskej komisie (EK), ktorá skúmala ceny balíkov za telefonovanie a mobilné dáta, ako aj samostatné dátové balíčky v jednotlivých krajinách EÚ.
Z porovnania cien, ktoré musia koncoví spotrebitelia platiť za štandardizované balíčky služieb mobilných operátorov definované organizáciou OECD, vzišli pri zohľadnení parity kúpnej sily štyri kategórie krajín – od lacných až po najdrahšie. Medzi najdrahšími krajinami sa okrem Slovenska ocitli Maďarsko, Portugalsko, Cyprus, Česká republika a Grécko. Naopak, najmenej platia za mobilné služby Estónci, Rumuni, Poliaci, Taliani či Rakúšania.
Prechodné obdobie dáva Slovákom v Británii sociálne zabezpečenie do konca roku
27. 1. 2020
Pri návrate na Slovensko treba priniesť doklady, ktoré potvrdzujú prácu v zahraničí a obdobie dôchodkového poistenia. Po vystúpení Spojeného kráľovstva z EÚ 31. januára tohto roka by sa stav sociálneho zabezpečenia občanov Slovenskej republiky, ktorí tam žijú a pracujú, nemal meniť. Začne sa totiž tzv. prechodné obdobie, ktoré potrvá do 31. decembra 2020.
Počas neho by naďalej mala pokračovať ochrana sociálneho zabezpečenia, ako doteraz. "Čiže naši občania v Spojenom kráľovstve by naďalej mali mať právo na sociálne a zdravotné zabezpečenie, dôchodky a iné dávky sociálneho zabezpečenia na rovnakom stupni ako pred brexitom," informoval hovorca Sociálnej poisťovne Peter Višváder.
Sociálna poisťovňa však upozorňuje na to, aby si slovenskí občania žijúci a pracujúci v Spojenom kráľovstve zachovali, resp. pri návrate na Slovensko priniesli doklady, ktoré potvrdzujú ich prácu v zahraničí a obdobie dôchodkového poistenia. "Tieto doklady môžu byť pre nich dôležité nielen krátko po prípadnom návrate na Slovensko, ale aj v budúcnosti - po skončení prechodného obdobia (po 31. decembri 2020), napríklad pri vybavovaní dôchodku," dodal Višváder.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Korupciu na najvyšších miestach trestáme stále menej
24. 1. 2020
Slovensko sa prepadá v rebríčku vnímania korupcie. Vyplýva to z celosvetového Indexu vnímania korupcie (Corruption Perceptions Index), ktorý každoročne vydáva Transparency International.
V meradle 180 svetových krajín sme na 59. priečke, v medziročnom porovnaní ide o zhoršenie o dve miesta. Je to dokonca až o päť miest horšie ako na začiatku volebného obdobia v roku 2016. V rámci Európskej únie sme šiesti od konca. Slovensko získalo 50 bodov z možných 100. Počet potrestaných prípadov korupcie na Slovensku v posledných rokoch klesol, väčšina odsudzujúcich verdiktov sa týkala malých úplatkov. Celkový počet rozhodnutých korupčných káuz, ktoré prejednáva Špecializovaný trestný súd, v rokoch 2016 až 2019 klesol o tretinu. Až dve tretiny potrestaných prípadov sa týkali korupcie s úplatkami do hodnoty 500 eur.
Princíp univerzálnej sukcesie
22. 1. 2020
Po novele zákona o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov sa zabezpečilo minimalizovanie administratívnej záťaže a možnosť riadneho čerpania finančných prostriedkov v priebehu pokračujúceho programového obdobia tým, že sa zabezpečí plynulosť čerpania bez nevyhnutnosti zastavenia vyhlasovania výziev, zrušovania už vyhlásených výziev, zastavenie rôznych konaní počas implementácie projektu a opakovanie už realizovaných procesov.
Novela zákona vychádza z úpravy zlúčenia, ktorú už právny poriadok SR obsahuje vo vzťahu k zlúčeniu obchodných spoločností, na ktorú nadväzujú aj iné úpravy, najmä týkajúce sa štatutárnych predpisov k iným druhom právnických osôb a tiež k zániku rozpočtových a príspevkových organizácií podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Procesná časť, ktorá je obsiahnutá v prechodných ustanoveniach, rieši prechod vzťahov, procesov a úkonov v konaní, resp. existujúcich ku dňu zlúčenia.