Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Rekordný pád Nemecka
26. 8. 2020
Nemecká ekonomika sa v druhom štvrťroku prepadla oproti predchádzajúcim trom mesiacom kvôli koronakríze o rekordných 9,7 percenta. Vo svojej konečnej správe to dnes uviedol spolkový štatistický úrad, ktorý tak upravil svoj prvý odhad, v ktorom uvádzal pokles o 10,1 percenta.
V druhom kvartáli už sa plne prejavili vplyvy opatrení zavedených proti šíreniu koronavírusu. Prudko sa znížila súkromná spotreba, investície i export a najväčšia ekonomika eurozóny tak zostáva v hlbokej recesii.
Recesia sa zvyčajne definuje ako dva štvrťroky ekonomického poklesu za sebou a nemecké hospodárstvo sa do nej dostalo už v prvom štvrťroku.
Nemecká vláda predstavila rozsiahle opatrenia, ktoré majú zmierniť negatívne dopady koronakrízy na ekonomiku. Rozhodla sa napríklad na pol roka znížiť daň z pridanej hodnoty a poskytnúť rodinám jednorazový príspevok 300 eur na každé dieťa.
Celkovo počíta jej balík ekonomických opatrení na roky 2020 a 2021 s 130 miliardami eur.
Pomoc môže Nemecku uškodiť
24. 8. 2020
V Nemecku sa môže opakovať scenár, ktorý nastal po predošlej finančnej kríze. Rizikom je podľa niektorých ekonómov vznik množstva zombie firiem, ktoré sú umelo udržiavané na infúziách vďaka vládnemu programu na pomoc zmiernenia škôd spôsobených pandémiou koronavírusu.
Nemecká vláda v marci zaviedla výnimku, ktorá spoločnosti dočasne zbavuje povinnosti podať na seba insolvenčný návrh v prípade, že nezvládajú svoje podnikanie a sú v platobnej neschopnosti. Výnimka mala skončiť v septembri, lenže sociálnodemokratická ministerka spravodlivosti Christine Lambrechtová ju chce predĺžiť do marca 2021.
Keď sa nemecká ekonomika vyliečila z koronavírusu
20. 8. 2020
Ako každá krajina, aj Nemecko má svoje osobité rysy. Je závislejšie od zahraničného obchodu a vírus sa mu podarilo zvládnuť lepšie ako väčšine silných ekonomík. Nemecká skúsenosť nám však aj napriek tomu umožňuje lepšie pochopiť trendy, ktoré ovplyvňujú oživenie v iných rozvinutých krajinách. Údaje z Nemecka v mnohých ohľadoch ukazujú zreteľnú domácu predpojatosť, teda preferovanie domácej orientácie ekonomiky.
Ľudia trávia doma viac času ako zvyčajne, v druhom kvartáli roku 2020 preto Nemci viac nakupovali cez internet a viac si sami pre seba varili. Počas postupného otvárania ekonomiky od konca apríla začali najprv kupovať záhradnícke náradie a náčinie do domácnosti. Spotrebiteľský dopyt sa preto odo dna odrazil rýchlejšie ako priemyselná produkcia.
Nemecký automotive ožíva. Pomôže Slovensku
5. 8. 2020
Európsky automobilový priemysel hlásil pre pandémiu najväčší prepad predajov v histórii. Odbyt na kľúčových európskych trhoch poklesol v apríli o viac ako 80 percent. Inak na tom nebola ani produkcia, ktorá sa ocitla na úrovni povojnových rokov. Celý polrok v Únii sa nakoniec skončil znížením o 38,1 percenta. Európske združenie automobilových výrobcov ACEA odhaduje, že bolo vyprodukovaných o 2,4 milióna vozidiel menej.
Podľa odborníkov vďaka otváraniu ekonomík dokážu výrobcovia časť strát zmazať. Avšak agentúra LMC Automotive tvrdí, že treba v tomto roku počítať minimálne s pätinovým prepadom globálneho trhu. „Automobilový priemysel tvorí sedem percent celkového HDP Únie. Potrebujeme od členských štátov urýchlenú pomoc,“ varuje Eric-Mark Huitema, generálny riaditeľ ACEA.