Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Národné klimatické plány
2. 2. 2010
OSN v pondelok oznámila, že návrhy vlastných národných klimatických plánov jej doteraz predložilo 55 krajín, ktoré spoločne produkujú takmer 80 percent svetových emisií skleníkových plynov. Podľa predsedu UNFCCC Yvo de Boera, ide o dôležitý impulz v diskusiách OSN o klimatických zmenách.
Sekretariátu OSN svoje klimatické národné záväzky predložila už viac ako štvrtina krajín sveta, ktoré sa podieľajú na tvorbe globálnych emisií CO2 takmer štyrmi pätinami.
Yvo de Boer spresnil, že ide o 55 zo 194 krajín, ktoré spoločne produkujú 78 percent emisií CO2 v energetike.
V roku 2010 by mali klimatické vyjednávania vyvrcholiť svetovým summitom COP16, ktorý je naplánovaný na 29. novembra - 10. decembra 2010 v Mexiku.
Na tému klimatických rokovaní by sa malo zamerať i ďalšie zasadnutie Európskej rady v Bruseli.
Modernizácia elektrickej siete v EÚ
1. 2. 2010
Európska komisia vypracúva plán pre rozvoj elektrických sietí. Plán slúži na to, aby siete boli pripravené pre plnohodnotné prenášanie elektriny z obnoviteľných zdrojov, napríklad z pobrežných veterných parkov. Je to súčasť cieľa, aby obnoviteľné zdroje energie tvorili minimálne 20 % mixu do roku 2020.
Koncept Transeurópskych energetických sietí nahradí Komisia novým plánom na rozvoj elektrických prenosových sústav. Pravdepodobne do konca tohto roka Komisia vytvorí infraštruktúrny balík, v ktorom sa zameria na požiadavky na energetickú sieť.
Európske energetické siete by podľa Komisie mali byť oveľa viac prepojené a mali by dokázať plnohodnotne pripojiť i obnoviteľné zdroje, zvlášť veľké veterné parky na pobreží Severného mora.
Posledná veľká modernizácia sa vykonala v 70-tych rokoch. V tomto období sa začali intenzívne stavať jadrové elektrárne.
Neistá budúcnosť platieb cez mobil
29. 1. 2010
Francúzsko tento rok spúšťa prvé európske platby prostredníctvom SIM kariet v mobilných telefónoch, takzvané m-platby. Zdá sa však, že m-platby čelia neistej budúcnosti, keďže operátori sa obávajú o rentabilnosť týchto služieb a spotrebitelia zasa hrozby, kto všetko bude môcť ich operácie sledovať.
Jedným z hlavných vyjednávačov počas rokovaní medzi európskymi bankami a mobilnými operátormi pri aplikovaní pravidiel vyplývajúcich z iniciatívy SEPA (Jednotná platobná oblasť platieb v eurách), ktorá rozširuje pole pôsobnosti aj pre mobilné telefóny bol Nór Dag-Inge Flatraaker.
Zavádza totiž službu bezhotovostných m-platieb prostredníctvom inteligentných SIM kariet s nahratými údajmi o účte a kreditných a debetných kartách. Tie umožnia bezkontaktné platby pri špeciálnych termináloch, ktoré nevyžadujú fyzický kontakt. Francúzske pokusy podľa Flatraakera ukázali, že m-platby sa ujali najviac v prípade služieb verejnej dopravy, no len veľmi málo pri nákupe v obchodoch. Maloobchodníci nebudú mať vôľu inštalovať bezkontaktné terminály, kým nebude takúto formu platby využívať dostatok zákazníkov.
Najväčšou hrozbou pre užívateľov služby môže byť ukradnutie mobilného telefónu. Zlodej by mohol platby uskutočňovať bez toho, aby banka či predajca vedel, že ide o odcudzené zariadenie.
Jednotný spiatočný lístok z Bratislavy do Rakúska
29. 1. 2010
S ďalšou cezhraničnou novinkou prichádza bratislavský dopravný podnik. Spolu s rakúskym železničným dopravcom ponúkne od 1. februára jednotný spiatočný lístok z Bratislavy do rakúskych obcí Petronell-Carnuntum a Fischamend. Lístok bude platiť na medzinárodnej autobusovej linke 901.
Bratislavčanom sa tak priblíži unikátny archeologický park Carnuntum s rímskymi vykopávkami. A vďaka lístku sa dostanú aj k mnohým ďalším výletným cieľom.
Lístky bude možné kúpiť v automatoch na slovenských zastávkach linky 901 (Nový most a Einsteinova). Pre deti od 6 do 14 rokov a psy bude cestovné zľavnené. Pre deti do 6 rokov bude preprava bezplatná, rovnako aj pre detské kočíky a vodiace psy. Pre prepravu bicyklov budú platiť tarifné podmienky jednotlivých prepravcov.