Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Dohoda o voľnom obchode EÚ s Južnou Kóreou
18. 2. 2011
Európsky parlament vo štvrtok definitívne schválil dohodu o voľnom obchode medzi Európskou úniou a Južnou Kóreou.
Dohoda tak vstúpi do platnosti od júla tohto roka. Vďaka zmluve by sa mal zdvojnásobiť objem obchodnej výmeny medzi EÚ a Kóreou na približne 100 mld. eur ročne.
EK chce od Poľska, aby znížilo deficit na 3 % HDP
18. 2. 2011
Európska komisia opäť vyzvala Poľsko, aby do konca r.2012 stlačilo vysoký rozpočtový deficit na 3 % hrubého domáceho produktu (HDP).
Poľsko na to oznámilo, že na vykrytie deficitu neplánuje ďalšie zvyšovanie daní.
EP sprísnil emisie pre malé nákladiaky
16. 2. 2011
Malé nákladné automobily do 3,5 tony budú musieť od roku 2014 vypúšťať menej emisií oxidu uhličitého.
Schválil to Európsky parlament. Výrobca, ktorých automobily by nespĺňali stanovený objem emisií, čakajú pokuty. Od roku 2014 nebude smieť 70 % novo vyrobených malých nákladných vozňov v EÚ, pre ktoré sa často používa označenie van, vypustiť viac ako 175 gramov CO2 na kilometer. V roku 2017 tento limit bude platiť pre priemer všetkých novo vyrobených automobilov. Pre rok 2020 pritom zákonodarcovia stanovili emisné limit na 147 gramov CO2 na kilometer.
Podľa A. Semeta je harmonizácia daní v eurozóne rozumná
16. 2. 2011
Daňový komisár EÚ A.Semeta pokladá harmonizáciu podnikových daní v eurozóne za rozumnú.
"Ak sa 27 členov EÚ nemôže zjednotiť, potom by sa mala vydať na cestu vpred menšia skupina štátov," uviedol komisár. Tým sa postavil za návrh nemeckej spolkovej kancelárky A.Merkelovej a francúzskeho prezidenta N.Sarkozyho. Politici žiadajú, aby sa zjednotili kritériá pre zdanenie podnikateľských subjektov v EÚ.