Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Zmeny v sociálnych službách v súlade s trendmi a politikami EÚ
24. 5. 2012
V súčasnom období nie je možné uspokojiť všetkých žiadateľov o umiestnenie v zariadení pre seniorov, nakoľko jestvujúce kapacity sú nedostatočné.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR pripravilo vládny návrh zákona, ktorým sa mal zmeniť a doplniť zákon o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon). Tento vládny návrh zákona bol schválený Národnou radou SR 1. decembra 2011, avšak prezident vrátil zákon na opätovné prerokovanie, nakoľko podľa jeho posúdenia porušoval princíp právnej istoty a ochrany dôvery občanov v právny poriadok SR v dôsledku retroaktívneho pôsobenia niektorých ustanovení tohto zákona. Dňa 31. januára 2012 Národná rada SR akceptovala prezidentove pripomienky a opätovne schválila zákon s určitými zmenami. Prijatá novela zákona nadobudla účinnosť 1. marca 2012. Cieľom prijatej novely zákona je najmä riešiť krízovú situáciu vo financovaní sociálnych služieb, sprísniť zákonné podmienky na prijatie do zariadení pre seniorov, zvýšiť participáciu a zodpovednosť prijímateľa sociálnej služby a jeho blízkej rodiny na úhrade nákladov za poskytnutú sociálnu službu a upraviť dohľad nad poskytovaním sociálnych služieb u nelegálnych poskytovateľov sociálnych služieb.
Daň z alkoholu
25. 4. 2012
Legislatívna úprava spotrebnej dane z vína, liehu a piva v SR a jej aplikáciu v praxi významným spôsobom ovplyvnila aj skutočnosť, že je predmetom legislatívy EÚ v oblasti spotrebných daní.
Hlavným dôvodom vypracovania a zavedenia zákona je vytvoriť štruktúru zdaňovania jednotlivých alkoholických nápojov, ktorá by zohľadňovala všetky aspekty, vplývajúce na ich výrobu, spracovanie, distribúciu a spotrebu. Ustanovuje sa jednotná sadzba spotrebnej dane na alkoholický nápoj, pričom sadzba dane na jednotlivé druhy alkoholického nápoja, t.j. víno, lieh a pivo, zohľadňuje obsah alkoholu v konečnom výrobku tak, že sú pri zdaňovaní každého druhu alkoholického nápoja dodržané základné princípy smernice Rady 92/83/EHS. Zákon nadobudol účinnosť od 1. januára 2012 s výnimkou niektorých paragrafov, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. marca 2012 a 1. januára 2013.
Dáni majú na svoje polročné predsedníctvo EÚ najnižšie náklady
10. 1. 2012
Dánsko prevzalo 1. januára 2012 kolujúce predsedníctvo Európskej únie.
Pre účely svojho polročného rotačného predsedníctva EÚ vyčlenili 35 miliónov eur. Dodnes najviac minuli Francúzi a to 171 miliónov eur. Dánsky minister pre európske záležitosti Nicolai Wammen popiera tvrdenia, že týmto kritizujú ostatné členské štáty a uvádza, „Bude dánske predsedníctvo menej nákladné ako boli predsedníctva iných krajín? Áno. Chceme tým krajiny upozorniť na to ako ony viedli svoje záležitosti? Nie.“
Maďarsko môže stratiť šancu získať preventívny úver
5. 1. 2012
Európska komisia skúma novú maďarskú ústavu.
Nová maďarská ústava vstúpila do platnosti 1. januára spolu s legislatívou, o ktorej medzinárodní kritici tvrdia, že ohrozuje nezávislosť národnej banky, súdnictva a médií a posilňuje pozíciu vládnej strany Fidesz premiéra Viktora Orbána, ktorá sa pridružuje k Európskej ľudovej strane. Desaťtisíce ľudí v pondelok proti pravidlám protestovali v uliciach. Považujú ich za autoritárske. Predseda Európskej komisie upozornil maďarského premiéra na to, aby neobmedzoval nezávislosť národnej banky a zopakoval svoje obavy z obmedzovania slobody médií. Hovorca Komisie Olivier Bailly včera uviedol: „Dnes ráno sme dostali preklad novej ústavy a naši právni experti skúmajú, či naše pripomienky boli zohľadnené“, ako uviedol hovorca Komisie. Komisia očakáva, že hrozby, že k poskytnutiu pomoci nedôjde, budú stačiť na to, aby Orbán splnil požiadavky, no na druhej strane je pripravená právne zakročiť.